23072017 van Jinka naar Dorze

24 juli 2017 - North Omo, Ethiopië

Van Jinka naar Dorze.

Vandaag een dag met veel reizen, maar ook mooie omgeving en stammen bekijken.

Na een ontbijtje van pannenkoeken zaten wij tegen half acht in de auto richting Konso. Een reis van 150 km in 3 uur vanwege de bergen waarbij door heen trokken, maar ook de vele kuddes vee en het slechte wegdek. Onderweg een paar keer stoppen voor een fotomoment en ook zagen wij een openlucht kerkdienst! Het is tenslotte zondag! In Konso aangekomen hebben wij eerst koffie gedronken. Dat was wel gezellig met de locals. Koffiemelk hebben ze niet altijd, maar wij zijn er op voorbereid met onze sticks completa. Ook zij wilden dit wel eens proeven!

Onze gids, voor het bezoek aan de Konsostam, was er ondertussen ook, dus gingen wij na de koffie snel op weg. De Konso leeft in een, door de Unesco op de lijst van Werelderfgoed gebied, dat omringd is door 3 ringen van stenen opgebouwde muren. Niet in elkaar gemetseld, maar gewoon gestapeld. Deze muren zijn al 800 jaar oud en uniek. Dit werd gedaan om zich te beschermen tegen de wilde dieren. Het was uniek om te zien hoe zij dat gedaan hadden. Ook zij hebben geen licht en water. Zij hebben wat vee en verbouwen diverse soorten groenten. Zij leven in volkomen vrede en als er onenigheid is, dan wordt dit onderling met de community besproken en uitgesproken. Als mannen willen gaan trouwen, dan moeten zij aantonen dat zij sterk zijn door een steen van een behoorlijk gewicht achterover, over hun hoofd gooien. Als dat niet lukt, dan mogen zij niet trouwen.

Na het bezoek aan de Konsostam zijn we eerst gaan lunchen en daarna door naar Arba Minch naar de homestay, waar wij eerder geslapen hebben, om de kampeerspullen af te geven. Wij werden hartelijk ontvangen met koffie, cassave en popcorn. Hierna was het nog 1 uur rijden naar Dorze, waar ons verblijf zou zijn en waar wij nog de Dorzestam zijn gaan bezoeken. Zowel de stam als de lodge liggen op 2400 meter hoogte in het Gamo Higland. Vanuit de lodge hebben wij een geweldig uitzicht op de vallei en het Gamomeer. De huisjes hebben de vorm van de kop van een olifant. Dit omdat hier vroeger veel olifanten leefden. De locatie is nog niet helemaal af waardoor bv het water van het toilet en de wasbak niet werkte en de douche geeft alleen maar koud water als er water is.

Na deze introductie van de locatie gingen wij naar onze laatste stam: de Dorze.

Het was een klein stukje lopen naar deze stam en wij werden rondgeleid door een gids. Wij mochten een huisje van binnen zien en het opmerkelijke hiervan was de er ook een stal was voor het kleinere vee. Een koe werd te groot, maar een kalf kon.

Het huisje was wel 12 meter hoog! Er werd voor ons een vuurtje gestookt in het huis zodat we wat meer konden zien. Tja, het zal je huisje maar zijn.....voor hen een prima onderkomen. Ook kregen wij nog een demonstratie hoe men vanuit een valse bananenboombast tot een broodpannenkoek werkte. Wel moest het schraapsel uit de bast eerst 3 maanden fermenteren alvorens men er deeg door kreeg! Een heel proces. Nadat het brooddeeg tot een pannenkoek gebakken was moesten wij er ook van proeven. Met wat honig erbij smaakte het redelijk.....maar niet te veel!

Terug op de lodge was het wachten tot het diner klaar was. Het bleek ondertussen dat wij wel weer de enige 2 waren, dus het diner was simpel! De soep was lekker, daarna weer rijst met groenten.

Na het eten wachtte ons nog een ontmoeting met een groep van de Dorze stam. Bij een heerlijk warm kampvuur zorgden zij met dans en muziek voor nog meer warmte. Uiteraard moesten wij er ook aan geloven. Het was gezellig rondom het kampvuur!

Om een uur of negen vertrok de groep weer!

1. Gerard:
    24 juli 2017
    José je doet vast veel inspiratie op voor kunstwerken met hout.
    En Jaap mocht je trouwen?
  2. Henk Spijker:
    25 juli 2017
    Geweldig al die hutjes en mensen. Voor ons armoe maar die mensen zijn gelukkig en daar gaat het om.