24 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Dag 4 en tevens laatste dag op Big John school.

Het was vroeg op vanmorgen. We zouden om 07.45 uur opgehaald worden, omdat wij vandaag eerst naar de “nursery klas”  (peuterklas)gingen.

Maar eerst was het stressen voor het ontbijt. Om 07.00 uur konden wij nog niet terecht omdat de sleutel van de voorraadkast er nog niet was! Eindelijk na een kwartier ging de keuken open en kon men het ontbijt klaarmaken. Het brood komt als een tosti op je bord en wordt in een koekenpan klaargemaakt. Je kunt er dan ei bij krijgen in diverse variaties en jam en pindakaas . Gelukkig waren we nog op tijd klaar voordat Maartje ons kwam ophalen. Bij de Big John school aangekomen, mochten 3 jongens ons begeleiden naar de kinderopvang, die in het dorp was. We hadden dus allemaal een eigen bodyguard. Daar aangekomen, zaten de kinderen in twee kringen; de jongsten in de binnenste kring en de oudsten in de kring eromheen. Het waren er ongeveer 70. En dat met 4 begeleiders. En wij maar denken dat we er in Nederland met 14 kinderen per groep het bijna niet aankunnen. En wat een liefde gaven ze aan die kinderen. Ik kreeg er een brok van in mijn keel. We hebben er speelgoed gebracht en natuurlijk ook wat spullen voor creativiteit. Ze waren zo dankbaar. Samen hebben we nog gezongen en na het warme afscheid, begeleiden onze bodyguards ons weer terug naar de Big Johnschool.

Hier vanmorgen vlinders gemaakt van de eiertrays en poppetjes en bloemen van wc rollen, die ze op de lodge elke dag voor mij gespaard hadden. De kinderen waren er erg geconcentreerd mee bezig.

Bij de sport en spel aktiviteiten  hebben we de speedladders weer gebruikt, hebben we de spelletjes met de ballonnen weer gedaan en hebben we gevoetbald. Dat viel allemaal goed in de smaak bij de kinderen. Er was vandaag geen eten voor de kinderen, omdat degene die het meel bezorgd ziek was! Triest is het dan, dat sommige kinderen helemaal geen eten krijgen op zo’n dag. Ook was er een bijeenkomst op het “dorpsplein” voor volwassenen . Deze ging over het voorlichten van de burgers over de criminaliteit. Er was een grote opkomst en diverse politieagenten waren er als spreker. Het is toch altijd weer bijzonder zo’n school! Jose en ik hebben een half uurtje naar de rekenles van groep 4 gekeken en keken vol verwondering over hoe de juf een staartdeling op het bord schreef en dit samen met de kinderen berekende. Het sporten vond plaats op een stuk grond naast de school, maar is tevens ook doorloop voor de lokale bevolking. Dus regelmatig  fietsten er dorpsbewoners over het sportveld of kwamen de geiten een kijkje nemen. Gras groeide er echter niet! Bij de school staat ook een waterpomp, waar ook de dorpsbewoners gebruik van maken. Goed schoon water. De vrouwen pompten hun emmers of wasteilen vol en brachten dit dan naar hun woning. Jaap heeft ook even helpen pompen en ziet dan vol verbazing hoe de vrouwen emmers van 20 a 25 liter op hun hoofd zetten en dit dan wegdragen! Zo sterk dat deze vrouwen zijn!

Na de lunch kregen we uit elke groep 2 kinderen, om met hun spelletjes te spelen zoals memory, bingo, 4 op een rij, domino. Ze vonden het geweldig, zelfs de kinderen van groep 7, die soms al 16 jaar zijn. Deze kinderen kunnen de spelen nu uitleggen aan hun klasgenoten, zodat zij het in hun eigen klas kunnen gaan spelen.

Jaap had nog een laatste spel met groep 6. Dit was het dobbelsteen spel, waarbij de kinderen met aanvallen en verdedigen met een bal de dobbelsteen van een verhoging moesten gooien. Het aantal punten wat de dobbelsteen aangaf was de score voor dat team.

Daarna was het tijd om afscheid te nemen van de school. De meegenomen materialen voor creativiteit en sport  hebben wij aan de school gegeven zodat zij er verder mee kunnen werken. De helft van ons sponsorgeld zal voor deze school besteed worden aan schoolbanken. Enkele klassen zitten nog steeds op de grond.

De waarnemend schoolhoofd was heel erg blij met onze inzet voor de kinderen en we namen hartelijk afscheid van de school.

We gingen met Maartje en Sigrid nog even wat drinken in het centrum en namen hierna afscheid van Sigrid.

Vanavond alleen maar chili concarne op het menu; wat een tegenvaller! Vooral voor Jose, die niet zo van de bruine bonen is. Toch geprobeerd, maar het was niet zo’n succes.

1. Martine:
    24 mei 2018
    Fijn te lezen dat alles zo goed terecht gekomen is! Jullie zijn TOPPERS!!!!
    Tot snel!
  2. Ella:
    24 mei 2018
    Wat een mooie dag weer voor de kinderen . En wat erg dat er geen eten was voor ze. Wat voel je je dan machteloos. Dan is Chili cocarne nog iets in ieder geval.!
  3. Wim en Lia:
    25 mei 2018
    Wat hebben jullie het super gedaan !! Echt Top!!
  4. Mary Koomen:
    26 mei 2018
    Een ontroerend verhaal. Leuke spel opdrachten Jaap👍
  5. Henk Spijker:
    28 mei 2018
    Geen eten en geen schoolbanken. Wat zijn we toch rijk in Nederland.
    Geweldig zoals jullie het aan pakken.