Van Arba Minch naar Turmi.

21 juli 2017 - Turmi, Ethiopië

20072017

Van Arba Minch naar Turmi.

Na een goed ontbijt vanmorgen, zijn we met de auto vertrokken richting Turmi.

Onderweg was weer veel te zien. Wij hadden een koffiestop in Konso en gingen daarna door naar de Key Afar markt. Een lokale markt met veel tradities, waar ook diverse stammen naar toekomen. Het is een kleurrijke bedoening, maar het verschil tussen de diverse stammen was soms moeilijk te zien. Grappig was dat veel vrouwen een halve kalabas op hun hoofd droegen en zodoende kaal leken. Maar het was gewoon hun hoed! Eerst op de veemarkt geweest die niet bijzonder druk was.

Onze gids wist nog wel te vertellen hoe de kuddes te onderscheiden waren van elkaar. Elke boer heeft voor zijn kudde een eigen oormerk. Niet een plaatje of zo, maar een kunstwerk in het oor geknipt! Hierna gingen wij lunchen, waarna wij het andere deel van de markt gingen bekijken. Mensen waren wel nieuwsgierig naar ons en kinderen pakten ons bij de hand om mee te lopen. Het was net, alsof we in een film beland waren. We kochten nog wat souveniers op de markt en dat was flink onderhandelen geblazen. De 2e aankoop lukte nadat wij stug volhielden aan onze prijs. De verkoper liep ons de hele markt achterna en uiteindelijk ging hij overstag! Daarna vervolgden wij onze reis verder naar Turmi. Er gebeurde veel onderweg. Onze auto moest zich weer regelmatig tussen de kuddes koeien of geiten laveren, die soms breeduit op de weg liepen. Ook het landschap veranderde regelmatig. Van de bananen en mangobomen, ging het langzamerhand naar een wat meer droog gebied met wel veel lage struiken maar ook zanderig, net zoals de weg onverhard was.

Na een tocht van bijna 300 km. kwamen wij in Turmi aan. Daar wachtte onze lokale gids, een pas afgestudeerde ingenieur, die ons naar de camping leidde van de lokale familie, een Hammer stam,waar wij 2 nachten zullen verblijven. Hier zaten wij midden in het echte Afrika. Tussen de hutjes werd onze tent opgezet onder toeziend oog van vele kinderen. De ouders waren allemaal nog op het land of naar de markt. Deze zullen wij pas morgenochtend bij het ontbijt zien, daar wij in een kantine van een vakantiepark gaan eten en het donker is als we terugkomen. De kinderen zijn allemaal heel nieuwsgierig. Jaap was folders aan het bekijken van Ethiopië en alle kinderen kwam om hem heen staan en wezen naar de plaatjes en vooral de dieren! Ook moesten ze aan Jaap  voelen, zijn haren en waren ze nieuwsgierig naar zijn gehoorapparaatjes in de oren. En dan staan ze met hun blote lijfjes tegen hem aan te dringen. Ze hebben geen speelgoed, behalve een paar knikkers en een wiel dat ze als een straathoepel voorduwde met een tak van boom. Heel handig waren ze daarin. We gaan morgen kijken of we wat ballen of ander speelgoed kunnen kopen.

We hebben heerlijk gegeten, een lekker soepje en pasta! Prima zo!

Als we teruglopen naar de tent is het zo goed als donker met een felle blinkende sterrenhemel. Van de gids krijgen wij een goede zaklamp mee, maar zonder zijn begeleiding hadden we de tent toch echt niet gevonden! Het is warm in de tent en nog wat rumoerig om ons heen van huilende kinderen, kwebbelende vrouwen en af en toe een loeiende koe! We zullen zien hoe we de nacht doorkomen.

1. Hennie:
    21 juli 2017
    Prachtig toch dat jullie dit beleven
  2. Ella:
    21 juli 2017
    schitterende foto met al die kindjes die om Jaap heen staan, wat een totale andere wereld.
  3. Henk Spijker:
    24 juli 2017
    Heb je in een echte hut geslapen. En dan al die kinderen want die weten het ook niet meer