18 mei 2018

19 mei 2018 - Cape Maclear, Malawi

Cape Maclear.

De nacht was voor Jose onrustig verlopen. Ze had veel last van de muggenbeten gehad. We hadden de wekker om 07.00 uur gezet, maar Jaap zat al om 06.15 buiten om te kijken hoe de lokale bevolking druk bezig was de potten en pannen te wassen, emmers met water te sjouwen op hun hoofd naar hun huisje, maar ook zichzelf wasten in het meer. En dat ging best grondig!

Om 08.00 uur hadden wij ontbijt en even voor half tien stapten wij in de boot om een boottocht te maken op Lake Malawi. We voeren naar een eiland waar zeearenden zaten. De bootsmannen hadden vissen meegenomen voor de visarenden. Vanaf de boot riepen ze de arend en gooiden dan een vis in het water. De arend kwam dan aangevlogen tot vlak bij de boot en pikte dan de vis uit het water. De was een mooi gezicht ! Dat deden ze  bij diverse arenden. Blijkbaar zijn ze er aangewend, dat ze gevoerd worden en bekend met de geluiden van de bootsmannen. Toch leven deze vogels gewoon in het wild!

Een stukje verder op kon er gesnorkeld worden. Jose ging dat doen. Met behulp van stukjes brood kwamen de vissen met honderden bij elkaar. Allemaal aquariumvissen leken het, waarvan de blauw gekleurde het meest in het oog sprongen. Na een poosje gingen we weer een stukje verder varen en aan land. Het was een klein strandje, waar niets te doen was! De jongens van de boot gingen daar onze lunch voorbereiden. Rijst , vis, groentes en aardappelen. Dat deden ze vol overgave en uiteindelijk hadden wij een heerlijke lunch! Ineens zwom er een otter voorbij, maar helaas waren we te laat om het vast te leggen op ons toestel.Na de lunch gingen wij weer een stukje verder varen, waar weer gesnorkeld kon worden. Jose dook het water weer in en Jaap was de vissen aan het voeren! De taken waren dus verdeeld. Het waren over het algemeen dezelfde soort vissen als de eerste keer! Wij verbleven hier maar korte tijd om daarna terug naar de lodge te varen.

Bij terugkomst eerst maar 2 smoothies besteld om de rest van de middag te relaxen en te kijken hoe druk de lokale bevolking is met het wassen en afwassen in het meer. Om een uur of 4 hadden we wel zin in koffie en gingen wij op zoek naar een restaurant waar koffie te krijgen zou zijn. Vanuit de boot hadden wij wel al wat leuks gezien. Wij vonden het betreffende restaurantje en het was er inderdaad gezellig. Veel jongelui waren er en op het strandje voor de bar werd gevolleybald. Daar het veld deels in het water lag, heb ik mij er maar niet aan gewaagd. Dit vanwege het smerige water. Maar het was leuk om er even naar te kijken, hoe de Malawianen hun kunsten vertoonden bij het volleybal. Ben benieuwd of dat volgende week ook zo is! Zonsondergang hebben we nog even meegepakt en daarna weer terug naar de lodge om te wachten tot het etenstijd was. We konden kiezen uit een gerecht. Het diner smaakte goed, wederom vis, vandaag hadden we dus een visdag!

Jose is gisteren aardig lek geprikt door de muggen en loopt de hele dag te smeren. Vanavond heeft ze maar even een paar sportsokken van Jaap aangedaan, zodat de muggen haar niet zo snel kunnen grijpen. Jaap heeft er weinig last van!

Morgen gaan we weer terug naar Lilongwe en zullen we een aardig reisdag hebben. Dat wordt vanavond dus weer koffers inpakken!

1. Monique B.:
    19 mei 2018
    Leuk hoor al deze verhalen achter elkaar te lezen. I.p.v. mijn boek op zaterdagavond, werd het reisverhalen lezen. Helemaal leuk !