23 mei 2018

24 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Dag 3 op Big John School.

Vanmorgen met de tuktuk opgehaald en naar Big John School gereden. Bij binnenkomst waren ouders al weer druk bezig met de voorbereidingen voor het koken van de “porridge”. De grote pannen stonden alweer op het vuur. Om ongeveer 09.00 uur gestart met de aktiviteiten. Vandaag was Gitte ook aanwezig. Zij komt wekelijks hier op deze school ook sportactiviteiten doen en vandaag deden wij dat samen. Maar goed ook, want of en toe is het echt chaotisch. Kinderen die van andere klassen komen kijken en dan ook rustig mee willen doen en dan is op een gegeven moment het overzicht kwijt. De kinderen duidelijk maken, dat ze aan de kant moeten staan lukt niet echt. Ze zijn ook te enthousiast om ook de bal te willen pakken of te schieten of te gooien.

Maar goed wij begonnen eerst met de speedladders en dat loopt goed. Het is verbazend om te zien hoe die kinderen de bewegingen uitvoeren en vooral op wat voor schoeisel of zelfs zonder schoenen!

Hierna gingen wij verder met het beachspel. Dat vinden ze een heel leuk spel en ze beginnen het te snappen. Vol overgave storten zij zich op het balletje om naar hun keeper te gooien, die deze moet vangen in een batje! Ook het spel Fanta, Cola, Sprite gaat er bij de jongsten goed in. Dit is een lijnen renspel.

Ook altijd leuk is om 2 kinderen met een ballon tussen zich in een parkoers te laten lopen, waarbij zij de ballon niet mogen aanraken. Nog grappiger wordt het als zij de ballon tussen hun voorhoofden moeten doen en dan zich verplaatsen.

De laatste groep, na de middagpauze , heeft nog een volleybal training gehad.

Jose en Sigrid gingen vandaag maar meteen binnen beginnen met de creatieve activiteiten. We begonnen met kleedjes knippen, een andere groep maakte rupsen van eierdozen. Hun juf kwam ook meedoen en was zeer verbaasd, wat je allemaal kunt maken met  recyclemateriaal. Ze spaart zelf ook allerlei materialen voor in haar klas. Ik heb haar veel ideeën gegeven, waar ze voorlopig mee vooruit kan. Ze wilde graag mijn telefoonnummer om regelmatig nieuwe ideeën te krijgen als ze die nodig heeft. Tijdens het wisselen van de groepen danste ik met hun naar het sportgedeelte; gezellig natuurlijk.

Ook was er een groepje dat ging dansen en zingen voor ons. Wat is dat toch schitterend om te zien. Ze bewegen zo soepel. Daar zijn wij Nederlanders maar een stelletje stijve harken bij. De middagpauze duurt altijd langer dan gepland, omdat de kinderen feitelijk overal naar toe kunnen gaan. Het schoolterrein is een grote open vlakte. Dat gaf ons ook even de gelegenheid om in andere klassen te kijken en dan zie je dat de ene klas wel schoolbanken heeft en in de andere klas moeten ze op de grond zitten op een rieten mat. De donatie die wij voor de Big John School hebben, zal dan ook besteed worden voor de aanschaf van schoolbanken voor die klassen die deze nog niet hebben.

Maartje van Doingoood  bracht ons terug naar Mabuya Camp en daar hebben wij de dag nog even doorgesproken.

Hierna zijn we nog even de stad ingegaan voor een kop koffie en wat boodschappen te doen. We waren te laat om nog geld te wisselen, maar gelukkig was de portemonnai nog niet leeg. Voor de Big John School hebben we nog een pak A4 papier aangeschaft, zodat zij voorlopig nog door kunnen gaan met knippen en kleuren. Nog even snel een ijsje gepakt en daarna terug naar de lodge. Daar aangekomen bleek dat de electriciteit het niet deed, maar gelukkig was er nog genoeg warm water om al het stof van ons af te spoelen.

Het diner heeft ons ook weer uitstekend gesmaakt bij kaarslicht .

1. Leo:
    24 mei 2018
    Wat is dit toch super leuk om te lezen!
  2. Henk Spijker:
    28 mei 2018
    Wat is het toch genieten als je dat toch allemaal meemaakt.