25 mei 2018

26 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Nog een dagje voor Samalani op stap.

Vandaag is onze laatste dag dat we actief bezig zullen zijn. Na het ontbijt was het wachten totdat Maartje ons zou komen ophalen. Er was helaas geen internet om via FaceTime onze kleindochter Roos te feliciteren, die vandaag 1 jaar is geworden.

Vandaag zouden wij tafels kopen voor de peuterklas van de Samalani school. Wij hadden de tafels al 2 weken geleden in een groot warenhuis zien staan en vonden ze geschikt voor deze kinderen. Ook woensdag hadden we nog even gekeken of er voorraad was en dat was er nog steeds. Groot was onze verbazing, dat er vanmorgen maar 3 tafels stonden, waarvan 2 nog kapot ook!

Jaap had ondertussen ook nog korting bedongen op de tafels. Alleen nu duurt de aanschaf ongeveer 2 a 3 weken langer. Maar de korting blijft!

Wij hebben nog in een paar andere winkels gekeken, maar er waren geen tafels te vinden. Dus zonder tafels naar de Samalani school, maar wel met een goede boodschap. Van het deel van de donatie wat overblijft voor de Samalani school, hebben wij een goede bestemming gevonden: eten. De kinderen krijgen voorlopig weer te eten en daar was de schoolleiding ook heel blij mee.

De kinderen en de leerkrachten waren blij ons weer te zien. Wij werden dan ook allerhartelijkst ontvangen met vele knuffels.

Jose heeft de lerares van de peuteropvang instructies gegeven hoe straks, als de tafels er zijn, in groepen gewerkt kan worden met al het speelgoed, dat we meegenomen hadden. Hopelijk gaat dit lukken.

Jaap ging met de kinderen van groep 2 nog een spel doen, dat zij in de eerste week nog niet gedaan hadden. Het beach spel en dat vonden zij super gaaf.

Wij lieten er nog een volleybal achter, de speedladders en een tas met nog vele ballonnen . De speedladders werden meteen gebuikt, want zij wisten nog wel wat ze er mee konden doen.

Wij hadden ook nog een zonnebril gekocht voor een albino meisje. Zij was helaas niet op school, maar Mr. Blessings vertelde, dat zij in de buurt woonde; dus liep hij met ons mee naar haar moeder. Die was superblij en verrast dat we voor haar dochtertje dat gekocht hadden en het meisje was er ook heel blij mee. Ze keek meteen een stuk vrolijker, want nu kon ze naar buiten zonder dat hoefde te knijpen met haar ogen, omdat ze veel last van de zon had. Ook de naaste buren waren heel blij voor het meisje en bedankten ons ook hartelijk. Met een goed gevoel gingen wij weer terug naar het schooltje om daar ook afscheid te nemen van de leraressen en mr. Blessings. Dit is een project geweest naar ons hart!

Maartje zette ons af in de buurt van het centrum, waar wij bij ons gebruikelijke restaurant de lunch en een bakkie koffie gebruikten. De bediening wist ondertussen ook wel wat wij in Malawi deden en ook van hen namen wij hartelijk afscheid. Er moest nog geld gepind worden en dat viel niet mee. Het was blijkbaar betaaldag in Malawi, want bij iedere geldautomaat stonden rijen met mensen! Cash is hier nog gemeen goed! Zo stonden we gauw 45 min. in de rij, terwijl er 3 automaten stonden. Dan zie je ook meteen, dat straathandelaren denken goede zaken te doen, want overal zie je verkopers van kleding, schoenen, riemen, horloges etc.

Bij terugkomst eerst mijn internet bundel weer aangevuld. Mijn 2 gigabyte van vorig week was op. Voor de laatste 2 dagen maar een kleine bundel aangeschaft. Zodoende konden wij nog even met Roos, onze kleindochter, Facetimen.

Vanavond zijn we een keer lekker uit eten gegaan bij Lilongwe Wildlife Centre, om zo onze vakantie goed af te sluiten. We hebben er heerlijk van genoten.

1. Ella:
    26 mei 2018
    Wat hebben jullie dat fantastisch afgesloten zeg . Compliment.
  2. Mary Koomen:
    26 mei 2018
    Wat een geweldige ervaring. Heerlijk om gelijk concreet te maken en te handelen. Complimenten👍😘
  3. Henk Spijker:
    28 mei 2018
    Jammer dat niet alle tafels er meer waren. Het is bijzonder wat ik allemaal gelezen heb. Ook omdat je geen weet heb wat er in die landen speelt.