Addis Abeba

18 juli 2017 - Arba Minch, Ethiopië

18072017

Addis Abeba,

Doordat ons gids vanmiddag terug moest komen op het politiebureau verblijven wij nu een dag langer in Addis Ababe.

Dus wij konden rustig aan doen en bij het ontbijt hebben wij gezellig kennis gemaakt met andere buitenlandse gasten die om uiteenlopende redenen in Ethiopië zijn.

Wij zouden om 10.00 uur opgehaald worden door de gids om naar een lokale spa te gaan. Het hete water komt uit de heet waterbron vandaan die daar zit!  Wij waren al gewaarschuwd dat het er niet zo mooi uit zou zien, maar het idee van even lekker relaxen leek ons wel wat. Wij kregen een "private room", waar wij een uur konden badderen! Nou het zag er echt niet geweldig uit! 2 betegelde badkuipen, waarvan bij een de stop ontbrak, dus moesten wij met z'n tweeen  in een bad. Er stond ook een toilet die er niet uitzag om aan te raken. Zo vies! En er stond een soort van bedbank.

Gelukkig was het water schoon en heerlijk en hebben wij ons met de bijbehorende stukjes zeep weer even lekker opgepoetst! Langer hoefde ook niet. Weer een ervaring rijker. In Nederland was deze spa al jaren geleden gesloten door de keuringsdienst van waren.

Daarna even een lekker kopje koffie gedronken en in een ander restaurant gelunched.

De gids heeft ons bij het hotel afgezet en moest daarna voor ons naar het politie bureau! Helaas niet met het gewenste resultaat! Nog geen papieren! Volgende week pas. Dat schiet dus niet op,

Bij het hotel 2 Nederlandse meiden gesproken die voor het COA onderzoek aan het doen waren naar de vluchtelingenkampen aan de grenzen van Eritrea, Sudan en Somalië . Dit om de mensen te overtuigen dat een reis naar Europa of Nederland niet erg zinvol zou zijn! Een mooie missie van deze jonge meiden!

Later in de middag zijn wij wezen wandelen met als doel een grote kerk te bezichtigen.

Onderweg kwamen we langs een luxe hotel en daar eerst maar een bakkie koffie gedronken. Voor de eerste keer ook met een koekje er bij! De koffie smaakte prima en dat voor € 1.25 per bakkie.

Na een poosje doorgelopen te hebben, en vele malen aangeklampt door bedelaars, zagen wij de kerk. Het was inderdaad een grote kerk met 3 koepels en aan de buitenkant afbeeldingen van mozaïek. Toen wij een foto maakte kwam er al snel een bewaker en zij dat we moesten betalen. Buitenlanders wel, maar Ethiopiërs niet!  Hij verwees ons naar een kantoortje, wat wij niet vonden. Aan de voorkant van de kerk werden voorbereidingen gemaakt voor een dienst in de openlucht. Wij zijn er even blijven zitten, niet nadat Jaap door een misdienaar vriendelijk verzocht werd om aan de mannenkant te gaan zitten! In Ethiopië zijn deze regels er nog. We hebben er even bijgezeten en daarna weggegaan. De mis was in het Ethiopisch en dus niet te volgen. Het valt wel op dat de mensen erg gelovig zijn. Iedere zuil van de kerk of traptrede wordt gekust door de gelovigen. Ook de toegangspoort naar de kerk. Er waren  ook veel jongeren bij!

Getinet, onze gids, stelde ons voor om of Injerra te gaan eten of pizza. Van de Injerra had Jaap wel even genoeg en het zal in de komende week vast nog wel gegeten worden, dus kozen wij voor Pizza.

We belandden in een gezellig Pizza restaurant, waar uitstekende pizza's gemaakt werden in een steenoven; heerlijk!

Morgen toch wel redelijk vroeg op voor een lange tocht naar Arba Minch; meer naar het zuiden. Wij gaan met een mooie 4X4DW. Luxe dus!

1. Woord:
    18 juli 2017
    Wat een avontuurlijke reis !
    Groetjes
  2. Ella:
    18 juli 2017
    toch geen legionella daar he !! Bijzonder allemaal weer .
  3. Henk Spijker:
    Politie werkt wel langzaam. Hygiëne is wel te zoeken. Jammer
  4. Marianne:
    19 juli 2017
    Groetjes en hopelijk snel weer opknappen Jaap om weer te genieten van het Etiopische eten.
    Hier is het tropisch warm.
  5. Gerard:
    19 juli 2017
    Wat een belevenissen allemaal. En wat een verschillen met Nederland.
    Geniet nog maar even van die zo'n andere cultuur.