Van Dorze naar Hawasa

24 juli 2017 - Arba Minch, Ethiopië

24072017

Van Dorze naar Hawasa.

Na een koude nacht in een tochtige lodge stonden wij vanmorgen om 06.30 uur naast ons bed. Het was zeer mistig boven; dus van ons mooie uitzicht konden wij niet echt genieten. Na het prima ontbijt trok de mist al wel wat op maar niet voldoende om vanaf deze mooie locatie te genieten van de omgeving. Het vervolg van onze reis gaat vandaag niet volgens planning. Wij hebben nog een aantal tassen met kleding staan in Arba Minch bij de familie van Getinet, onze hoofdgids in Ethiopië . Eerder hadden wij besproken dat wij de tassen met kinderkleding af zouden geven bij een project in Hawasa. Daar Hawasa niet op de route ligt van onze oorspronkelijke planning is er een nacht omgeboekt naar een hotel in Hawasa, zodat wij rustig naar het project kunnen gaan. Voordat wij op weg gingen hebben wij eerst nog een boottocht gemaakt op Lake Chamo. Daar hebben wij krokodillen, nijlpaarden, pelikanen en visarenden gespot evenals de maraboe. De nijlpaarden lieten niet veel van zich zien. Wij zagen af en toe een paar oortjes en ogen boven water komen!

Het was in ieder geval een lekker boottochtje. Nog even koffie gedronken en de laatste euro's omgewisseld voor Birr om de laatste dagen nog goed door te komen.

In Arba Minch de tassen opgehaald en daarna door naar Sodo om te lunchen. Best wel een aardige locatie, maar veel van de menukaart hadden ze niet! Jammer!

Na de lunch gingen wij dus verder naar Hawasa waar wij tegen 18.00 uur aankwamen. Onderweg reden wij door verschillende dorpen en het is altijd weer leuk om te zien, hoe de bevolking zich op weg begeeft of het transport van goederen regelt. Heel veel respect voor de vrouwen die met enorme takkenbossen of jerrycans water liepen te sjouwen. Ook de inzet van de ezel is enorm. Tientallen ezels die karren vol hout, stro, mais of anderszins moeten vervoeren. De wagens zijn soms zo zwaar beladen, dat het arme dier onder het gewicht van de volgeladen kar bezwijkt en er klem onder ligt! In een enkel dorp werd de ezel met kar ingezet om de mens te vervoeren en zo was er iedere keer wel weer wat anders te zien. Het gevolg van dit soort verkeer op de weg is wel dat je er 2x zolang overdoet.

Ons hotel in Hawasa zag er luxe uit. We mochten kiezen uit 2 kamers waarvan er een een suite was met alles er op en aan. Wij hebben de iets minder luxere kamer gekozen, hier zat ook nog een stoombad in, om de organisatie op niet al te hoge kosten te zetten. Deze kamer was alweer heel wat beter dan wij de afgelopen 3 weken gewend waren!

Eerst even een lekkere juice gedronken met een gebakje en daarna lekker opgefrist voor het diner!

1. Ella:
    24 juli 2017
    Weer een bijzondere dag mee gemaakt dus. Hier op de bank zittend kan je het zowat niet voorstellen
  2. Henk Spijker:
    25 juli 2017
    Al die dieren spotten is op zich al een belevenis. Verder toch wel grote verschillen tussen het enen dorp en het andere. Bijzondere belevenis