Naar Gorgora , Tim & Kim village

13 juli 2017 - Gondar, Ethiopië

09072017

Het was vanmorgen weer vroeg op! 05.45 liep de wekker af!  We gingen om 07.30 uur vertrekken naar onze volgende bestemming. Maar eerst nog een ontbijtje nuttigen! Deze keer voor de pancake gekozen. Het duurde even voordat de keuken opgestart was, want de hele nacht was er geen elektriciteit geweest door hevig onweer! We werden op tijd opgehaald door onze gids en in een tuktuk gepropt met al onze bagage, onze gids en de chauffeur en zo naar het busstation. Daar was het een drukte van belang en veel schreeuwende chauffeurs om hun busje vol te krijgen naar Gondar. Onze eindbestemming was Gorgora.De route gaat via een overstap in Gondar. Onze gids was een van de vele busjes aan het regelen om mee te kunnen. De gids ging ook met ons mee. Nou dat viel niet mee allemaal ! Het eerste busje waar wij instapten werd zo propvol gestouwd, dat fatsoenlijk zitten er niet meer bij was. Uiteindelijk is het toch een rit van bijna 3 uur. Het zijn van die VW busjes. Officieel mogen er maar 15 in, inclusief de chauffeur. Het werden er wel 20! Dus uitstappen maar en een ander busje zoeken. De koffers moesten weer van het dak van het busje en meegesjouwd worden naar het volgende busje. Die was wel snel gevonden en de koffers dus op het dak en wij voor in de bus. Het kon bijna niet beter! Echter het bleek dat ze geen zeil hadden om de koffers toe te dekken en dat terwijl het regende! We voelden er niets voor, dat de inhoud van Jose haar koffer drijfnat zou worden! Dus weer de bus uit en koffers van het dak! De gids ging opzoek naar een volgend busje en vond er een waar de koffers droog konden staan. Jose moest achterin zitten en werd klem gezet! Ik zat meer naar voren vanwege mijn lange benen, maar het was nog behelpen. En nu maar hopen dat de chauffeur rustig zou gaan rijden. Van de eerste busrit vanuit Addis naar Bahir Dar had ik nog 2 blauwe plekken op mijn billen overgehouden, dus het was toch al pijnlijk. Gelukkig ging het goed. In bijna ieder dorp waar we doorheen reden werd de bus gecontroleerd door de politie, maar dat leverde geen problemen op! Alhoewel ik het idee had,dat er meer personen in de bus zaten als toegestaan! Na bijna 3 uur een mooie route gereden te hebben, het is ook nog zondag, dus erg druk langs de weg van mensen en dieren, die vooral lopend naar de kerk of markt gingen, kwamen wij in Gondar aan. En de buschauffeur maar blijven toeteren om langs al dat vee te kunnen rijden, want er liepen nogal wat kuddes koeien, schapen of geiten op de weg. Snel overstappen op de bus naar Gorgora , een rit van 70 km. In max 1 1/2 uur. Een busje was snel gevonden! Jaap mocht achterin zitten, waarbij hij zijn benen kon strekken, maar ook dat was van korte duur, want iedere centimeter moest gebruikt worden voor mensen die ook die kant opgingen en wisselen van bus was in dit geval geen optie!  Het gevolg was wel dat Jaap min of meer plat gedrukt achterin zat en mijn benen  nauwelijks nog kon bewegen! Afijn, hoort bij dit avontuur en de cultuur van dit land!

Het laatste stuk moest nog gelopen worden! Toch nog wel een aardig stuk. Rijden met de koffers lukte niet vanwege de slechte weg. Onze gids pakte de koffer van Jaap en Jaap die van Jose. Na een poosje vroeg en jongen of hij kon helpen! Ik heb hem snel de koffer gegeven, want het bleek nog een aardig stuk! Toen wij eenmaal bij Tim & Kim village kwamen overviel ons een enorme rust in dit resort! Heerlijk! Dit resort was opgezet door 2 Nederlanders ten behoeve van de lokale bevolking. Kim was er wel, maar Tim had zich gescheiden van zijn metgezellin. Maar hoe dan ook een prachtige plek met leuke huisjes en veel mooie vogels! Jose heeft er weer heel wat gefotografeerd . Bijkomstigheid bij aankomst was, dat bleek dat er niet voor ons gereserveerd was! Gelukkig waren wij, met een Amerikaan , de enigen op dit resort dus plek was er wel, maar de voedselvoorraad was er niet echt op berekend!  Toch hebben wij er een heerlijke lunch gehad! Na de lunch rondgelopen op het resort en daarna het dorp ingegaan. Er moest nog een historisch oud klooster staan uit de 14e eeuw. Zowel de binnen als de buitenkant waren niet echt mooi. De iconen waren ook vanuit de 14e eeuw en dat kon je wel zien.  Na dit bezoek terug naar het resort, nou ja wij (Jaap) werden opgehouden door een paar jongens die met een volleybal in hun handen liepen. De uitdaging was meteen om even de bal uit te proberen! En zo stond Jaap met een aantal knapen midden op de weg te volleyballen!  Na een poosje werd voorgesteld om naar een veldje te gaan waar een net hing en dus gingen wij mee.

Jaap aan het volleyballen en Jose  vermaakte de kinderen, die ondertussen in grote getalen om haar heen waren gaan staan.

En zo hadden wij een leuke middag na een pittige reisochtend! Het diner was door Kim bereid en samen met haar nieuwe partner en de Amerikaan hadden we een heerlijk bord chili met een lekkere kop koffie na. Daarna nog gezellige nagepraat met elkaar. Zo is deze dag met nieuwe ervaringen voorbij gegaan! Morgen weer terug naar Gondar, nou dan weet je het wel!

1. Silvia:
    13 juli 2017
    Geweldig wat een verhalen, ik herken het 20 tot 24 mensen, kinderen en kippen in 1 auto. Je weet nu zeker dat je lekker ver weg bent en alle hollandse zooi ben je vergeten, geniet verder.
  2. Hennie:
    13 juli 2017
    Heerlijk weer die verhalen heb medelijden met jullie
  3. Wim en Lia:
    13 juli 2017
    Oeps een zware reis met al dat openbare vervoer!!
  4. Monique B.:
    13 juli 2017
    Wat een heerlijke verhalen schrijven jullie.
    Geniet er echt van.
    Grts uit het Zwarte Woud.
  5. Woord:
    13 juli 2017
    Wat een mooie verhalen en foto's.
    Lekker genieten verder.
  6. Ella:
    13 juli 2017
    Ik heb erg gelachen om jullie busreis, arme blauwe plekken !!, wat een armoede zeg. Maar ook een rijke ervaring, succes morgen met de terugreis.
  7. Marianne:
    14 juli 2017
    Ik hoor wel dat jullie door alle 'hobbls' heen gelukkig ook veel blijven genieten.