Van Hawasa naar Lagano Beach resort.

25 juli 2017 - Arba Minch, Ethiopië

25072017

Van Hawasa naar Sabana beach resort in Langano.

Het project Hawasa!

Vanmorgen op tijd opgestaan. De hele nacht was er wel herrie te horen, dus dat heeft onze slaap niet echt bevorderd en dat in zo'n luxe hotel! Om 08.00 uur zou de mevrouw van het project komen, aan wie wij onze meegenomen kinderkleding en schoenen zouden geven. Onze gids was er ook en mevrouw Botukan kwam op de afgesproken tijd. Een mooie, vitale, oude dame van ca. 60 jaar. Zij vertelde dat ze 27 jaar les had gegeven op een universiteit in mathematique en was er toen abrupt mee gestopt.

Haar dochter had een hotel en daar kwam regelmatig een zwervertje om eten bedelen. Het jongetje zwierf in de nacht op straat en sliep dan onder een stuk plastic.

Zo maakte zij kennis met de straatkinderen van Hawasa. Zij trok zich het lot van deze kinderen aan. Zij richtte het project: " Let us Change" op, met als doel zoveel mogelijk de armste kinderen van de straat te halen en hen een kans te bieden zich te ontwikkelen. Van de regering kreeg ze een paar stukken grond om er opvanghuizen op te laten zetten. En zo groeide haar organisatie van 1 naar nu max. 86 kinderen in de leeftijd van 0 tot ongeveer 14 jaar. Samen met haar, hebben wij de opvanghuizen bezocht. Daar werden wij allerhartelijkst ontvangen door de kinderen door middel van een hand of knuffel of een kusje. De kinderen zagen er vrolijk uit en veel oudere kinderen waren druk met hun studie bezig, want dat is voor hen een mooie basis om straks in de maatschappij verder te kunnen. Na wat rondgekeken te hebben in de vertrekken zoals slaapkamers, leslokalen, recreatie ruimte, en keuken, gingen wij met z'n allen op de foto. Er is veel respect voor elkaar, veel plezier en heel veel liefde.

Hierna gingen wij naar de overkant van de straat waar de allerjongsten waren. Ook nu weer een hartelijk ontvangst van de kinderen. Jose was al snel omringd door hen. De kinderen knuffelden en kusten haar. Daarna moesten wij in een kring op de grond en werd er door hen het spel "zakdoekje leggen " gespeeld. Daarna heeft Jose ook nog enkele spelletjes gedaan met de kinderen, zoals " Hoofd, schouders, knie en teen, Zo gaat de molen etc." Ze vonden dat erg leuk .

Daarna was het weer tijd om te gaan. Ook nu kwamen diverse kinderen een handje geven of spontaan een kusje brengen. Je zou er toch zo een paar mee willen nemen!

De kleding, schoenen en pennen waren heel welkom. Regelmatig komen er vrijwilligers naar dit project om te helpen en door giften van allerlei foundations en particulieren kan mevr. Botukan dit project draaiende houden! Voor ons is ze een moeder Theresa!

We vervolgden onze weg naar de vismarkt. Er wordt 's nachts, in het meer van Aysa,  gevist naar tilapia en catfish. Als de vissers binnenkomen, worden de vissen naar een speciale hut gebracht, waar er geboden wordt op hun vis. Buiten worden de vissen schoongemaakt; de ingewanden eruit, de buitenkant schoon geschraapt en dan gaat het naar de restaurants of particulieren voor de sushi, vissoep of gebakken vis. De ingewanden gooien ze naar de maraboes. Die vechten erom. Er zitten nog meer  vogels te wachten op dit lekkers, zoals ook de ibissen en de hammars. Als je zin had in vissoep of gebakken vis, kon je dit kopen, maar daar gingen we toch maar niet voor. Die ogen van de vissen, keken ons teveel aan in de pan.

Hierna reden wij door naar ons volgend verblijf. Onderweg kocht onze gids nog even aardappelen en kool voor thuis en deden wij nog het Abijata  Shalla Lakes National Park aan. Daar werden wij rondgeleid en konden wij nog struisvogels, herten en wrattenzwijnen spotten. Bij het meer zat nog een grote kolonie Flamingo's en zagen wij nog een aantal andere mooie vogels rondvliegen; geweldig om te zien.

Een half uur later waren wij bij het resort. Het zag er allemaal erg mooi uit. Er waren huisjes en allerlei andere faciliteiten, zelfs een wellness, een fitnesscentrumpje en een strand waar je ook kon beachvoleyballen. Jose wilde wel zwemmen, maar kwam snel tot de conclusie dat het water niet echt uitdaagde tot zwemmen. Het was bruin water van het zand en modder. Eerst maar even lekker gelunched! Jaap had een echt lekkere Lasagna maaltijd en Jose een oven verse Pizza. Dat smaakte uitstekend! Na al dat gereis en de vele activiteiten waren wij ook wel toe aan een ontspanningsmassage. Voor ongeveer € 15,00 per uur werd je lekker onderhanden genomen en voelden wij ons toch wel weer heerlijk. Wij wilden nog een sauna (gratis voor hotel gasten) nemen, maar hadden onze badkleding niet bij ons. Bovendien moesten mannen en vrouwen apart in de sauna of stoomcabine met en met zwemkleding; lekker fris zeg! Wij vertelden hoe het er in Nederland aan toegaat, als je naar een wellness gaat en ze stonden met grote oren te klapperen! Maar ja, de cultuur en het geloof zijn hier toch nog wel even anders! Ook voor het eerst ijs gegeten. Dan merk je wel dat de eigenaar van dit resort een Italiaan is. Niet echt Italiaans ijs, maar wel softijs! Lekker!!!

Toch ook nog even een potje gevolleybald met enkele gasten, voordat het tegen 19.00. uur al weer donker wordt. We hebben weer heerlijk gegeten . Dat is altijd mooi als het eten inclusief is. Wij hebben het afgesloten met een heerlijke coupe ijs met caramelen noten! Een mooie afsluiting van een bijna afgelopen vakantie. Morgen weer  terug naar Addis Ababe!

1. Alwin en Dionne:
    25 juli 2017
    Wat een mooi project. Jullie spullen zijn dan zeker op de goede plek. En nog een laatste fijne dag en een goede terugreis gewenst.
  2. Woord:
    26 juli 2017
    Wat leuk met die kindertjes.
  3. Gerard:
    26 juli 2017
    Een mooi project En wat leuk met die kinderen.
    Goede reis naar Nederland.
  4. Henk Spijker:
    26 juli 2017
    Wat een mooie afsluiting van de dag en de vakantie. Al die kinderen die met veel liefde verzorgd werden. Bijzonder
  5. Ella:
    26 juli 2017
    mooie dag weer gehad zo, met dankbare mensen.