Lalibela en de grotkerken

15 juli 2017 - Lalibela, Ethiopië

15072017

Lalibela.

Vannacht heerlijk geslapen in het hotel in Lalibela. Vanmorgen wilden we gaan ontbijten, maar dat lukte niet, want er was geen stroom. Dus werden we verwezen naar een restaurant/hotel aan de overkant. Hier hadden we gisteren ook heerlijk gegeten. Het ontbijt was ook prima.

Om 9.00 uur gingen we lopend naar de 11 kerken.

De rotskerken van Lalibela stammen uit de 11e eeuw en zijn vernoemd naar koning Lalibela. Voor Ethiopië is het een heilige. Op 12 juni is zijn sterfdag en dan wordt dit uitgebreid gevierd. De legende vertelt dat Lalibela als baby, terwijl hij sliep, bezocht werd door een zwerm bijen . Zij streken op hem neer en zijn moeder zag dit als een voorteken. Zij riep blij: "Lalibela". De bijen hebben zijn koningschap erkend. Zijn broer  vond Lalibela een bedreiging voor zijn koningschap en probeerde hem te vergiftigen. Lalibela bleef 3 dagen schijndood en kwam daarna weer tot leven. Hij zou de hemel hebben bezocht. Na deze hemelse ervaring  trok Lalibela zich terug in de woestijn  om te mediteren en maakte hij een pelgrimstocht naar Jeruzalem. Na zijn terugkomst in Ethiopië zou hij in een droom de opdracht van god gekregen hebben om de rotskerken te laten uithouwen. En zo geschiedde. De 11 kerken vormen een symbolische voorstelling van het Heilige Land.

De gids die met ons mee was kon het verhaal goed vertellen. Alles was gebaseerd op bijbelse voorstelling en het evangelie. Het was heel indrukwekkend, om te zien hoe de kerken uit een stuk steen gemaakt zijn onder de aardbodem, met al zijn kruipdoor en sluipdoorgangen. Elke keer als we een kerk ingingen, moesten we onze schoenen weer uit en deden we onze broek in de lange sokken i.v.m. eventuele vlooien. Van binnen soms veel voorstellingen aan de muren over de bijbel of evangelie en soms ook bijna niets. Net als bij de moskee heb je hier ook 3 vertrekken, waarvan de laatste alleen door de priester betreden mag worden, omdat daar een replica van de ark van Noach zou zijn.

De kerk, welke in het programma van "Erica op reis" te zien was, Bet Ghiorghis of te wel Huis van St. Joris , zag er aan de buitenkant indrukwekkend uit, waarbij de kruisvormige kerk van bovenaf is versierd met 3 in elkaar passende Griekse kruisen.

Na dit gedeelte bezocht te hebben, liepen wij nog even over de zaterdagmarkt van Lalibela. Een best grote markt, waarop veel vee verhandeld werd, maar ook allerlei andere goederen zoals veel specerijen en kruiden, huishoudelijke artikelen en groente   en fruit. We hebben de vrucht van de cactus geproefd; lekker hoor. Wij hadden veel bekijks en ook veel aanspraak. Vooral jongeren wilden Engels praten. Nadat wij over de markt hebben gelopen was het lunchtijd. Weer heerlijk gegeten in het zonnetje, want koken kunnen ze hoor! Om 14.00 uur hadden wij weer afgesproken met de gids om deel 2 van de rotskerken te bezichtigen. Dit was het zuidelijk deel van de groep kerken. Het noordelijk deel en zuidelijk deel worden gescheiden door een kanaaltje de Yordanos. Vernoemd naar het verhaal van Johannes de Doper. Ook nu worden er nog regelmatig mensen gedoopt! Zeker tijdens het kerstfeest in Januari en niet zoals bij ons in december. Ook was er bij een van de kerken een waterput in de vorm van een uitgehouwen gat in de grond met water en gras. Fontein der vruchtbaarheid werd deze genoemd. Vrouwen nemen hierin een bad bij ceremoniële gelegenheden. Dit in de hoop dat ze zwanger mogen worden! De vrouwen krijgen een touw om hun middel, omdat ze meestal niet kunnen zwemmen.

Al met al een indrukwekkende plek met een mooi verhaal. En Wim en Lia, van vlooien in deze kerken hebben wij niets gemerkt! Na deze bezichtiging liepen wij bij het kantoor van Ethiopian Airlines binnen om tickets te reserveren voor onze vlucht naar Addis Ababa overmorgen! Daarna hadden wij vrije tijd. Even lekkere Ethiopische koffie gedronken, die buitengewoon goed smaakt! En straks weer eten in hetzelfde restaurant van gisteren, want het smaakte daar prima. Nu gaan wij andere gerechten uitproberen.

Het smaakte weer voortreffelijk.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ella:
    16 juli 2017
    Dit klinkt allemaal weer beter. Wat een land zeg. Groetjes
  2. Wim en Lia:
    16 juli 2017
    Wat een prachtige foto's. Hadden jullie wel de sokken ingespoten voor de vlooien. Zware reis he Groetjes
  3. Henk Spijker:
    17 juli 2017
    Die religie is daar heel bijzonder. Allerlei kerken is wel een belevenis.