Op weg naar Addis Ababe.

26 juli 2017 - Addis Abeba, Ethiopië

26072017

Op weg naar Addis Ababe.

Vandaag is het onze laatste reisdag in Ethiopië. Vannacht hebben we goed geslapen en na een lekker ontbijt, maakten wij ons klaar voor een lange reisdag inclusief vliegen naar Amsterdam.

Wij zaten nauwelijks in de auto of het begon weer te regenen. Wij zagen weer de gebruikelijke taferelen langs de weg of de gezellige chaotische drukte in de dorpjes .

Het was vandaag ook de feestdag van de heilige Gabriel en dat betekende dat veel mensen naar de kerk gingen waar het nodige te doen was. Bij een kerkje stopten wij om even te kijken. Buiten de poort was het al een drukte van belang; binnen de poort was het nog erger. Jose deed haar hoofddoek om en kocht een vuurlont. Deze stak ze in de brand bij een andere vrouw, waardoor ze veel bekijks kreeg. Langs de laan naar de kerk zaten heel veel bedelaars en ernstig zieke mensen om geld te bedelen. Aan de andere kant zaten 2 priesters bij wie je iets kon doneren voor de kerk. Ondertussen galmden er allerlei gebeden uit de luidsprekers, voorgedragen door een andere priester. Rondom de kerk was er een scheiding van mannen en vrouwen. Mannen links en vrouwen en Jose dus ook, rechts.

Wij liepen rondom de kerk en zagen de mensen overal bidden en zingen. Veel mannen stonden met hun wang tegen de muur te bidden. Na een klein half uurtje hadden wij het wel gezien en vervolgden wij onze weg naar Addis. Om een uur of elf hadden wij wel trek in koffie. Onze chauffeur wist een leuke koffiestop, namelijk bij een aardbeienboerderij, waar je dus ook koffie kon krijgen. Dat zagen wij dus wel zitten. En ja, als er dan aardbeien zijn, neem je dus ook een aardbeiengebakje! Wij trakteerden de chauffeur ook op koffie en een gebakje en daar was hij blij mee. Het laatste stuk naar Addis ging over de nieuwe tolweg en dat schoot lekker op! Bijna geen verkeer en geen vee op de weg. In Addis Ababe aangekomen, gingen wij eerst even lunchen bij restaurant Lucy, vernoemd naar het oudste bijna complete skelet van een meisje, 4 miljoen jaar geleden. Wij hebben lekker gelunched, maar  moesten daarna nog naar het politiebureau terug om het procesverbaal op te halen ivm de gestolen videocamera. Na een rondrit over de Mercatormarkt, daar lag ergens het politiebureau, moesten we nog een stukje lopen voordat wij er waren. De eerste tekenen wezen erop, dat het weer van het kastje naar de muur zou worden. Wonder boven wonder viste een politieman het dossier uit een la en begon toen weer een brief in drievoud te schrijven. Na een half uurtje was dat klaar en zette er een stempel op. Daarna met envelop overhandigd aan een andere agent. Die zagen we een paar keer heen en weer lopen van de ene kamer naar de andere en tenslotte met de envelop, waarop 3 stempels stonden, terugkomen.

De gids die met ons mee was, vertelde ons dat hij eigenlijk nog langs 2 instanties verderop in de stad moest voor legalisatie. Die zou dan weer een exemplaar doorsturen naar Nederland. Onze chauffeur en wij, vonden het onzin; dus reden wij maar naar het hotel! Weer een ervaring rijker!

Wij kregen tijdelijk een kamer toegewezen om onze spullen neer te zetten en eventueel op te knappen voor vertrek. Maar eerst gingen wij een lekker bakje koffie doen. In Addis zijn genoeg plekjes waar je nog lekkere koffie kan krijgen. Wij hebben genoeg traditionele koffie gedronken! Om 19.00 uur worden wij opgehaald voor ons laatste diner hier en daarna naar het vliegveld gebracht! Morgenochtend 00.35 hopen wij te vliegen via Istanboel naar Amsterdam.

1. Wim en Lia:
    26 juli 2017
    Een hele goede vlucht en Welkom thuis
  2. Hennie:
    26 juli 2017
    Goeie reis terug en straks welkom in holland
  3. Suzanne:
    Goede terugreis
  4. Henk Spijker:
    26 juli 2017
    Een goede thuiskomst en eerst lekker bijkomen van de toch wel vermoeiende reis.
  5. Alwin en Dionne:
    26 juli 2017
    Een goede reis gewenst en alvast een welkom thuis! Wij hebben genoten van jullie prachtige verhalen en hele mooie foto's.
  6. Ella:
    26 juli 2017
    Goede en veilige vlucht en thuis lekker bijkomen. Een bijzondere reis weer achter de rug.
  7. Marianne:
    26 juli 2017
    Wat zullen jullie de Ethiopische koffie missen.
    Een hele goede terugreis.
  8. Ans Kuiper:
    26 juli 2017
    Goede terug reis. Wij hebben met veel plezier van jullie reis meegenoten. Tot in Nederland.
  9. Trudy en Roos:
    Goeie vlucht! Tot morgen! X
  10. Ans Kuiper:
    27 juli 2017
    Welkom thuis en bedankt voor de mooie verhalen