Op weg naar Lalibela.

15 juli 2017 - Lalibela, Ethiopië

14072017

Op weg naar Lalibela.

Afgelopen nacht zou het een korte nacht worden, want we moesten om 4.45 uur alweer op. Jose dacht lekker kunnen te gaan slapen. Nou mooi niet. Ze hadden alle drie de katten naar buiten gedaan, maar toen Jose net op bed lag, voelde ze iets. Jaap deed de grote lamp aan en ja hoor, daar lagen alle drie de katten heerlijk bij haar in bed. Nou, daar houden wij niet echt van. Dus Jaap greep ze in hun nekvel en gooide ze een voor een de deur uit. Binnen twee minuten waren ze al weer binnen, terwijl de deur op slot zat. De volgende poging dus en kijken, waar die dieren naar binnengekomen waren. Ja hoor, in de hoek van de kamer zat een gat in de muur. Jaap stopte een kussen in het gat en zette er van alles tegenaan, zodat ze er hopelijk niet meer in konden. Weer gooide hij de katten naar buiten. En....het lukte. Ze kwamen er niet meer in. Alleen bleven ze de hele nacht miauwen en krabben aan de deur. Dit was niet het enige lawaai. Het was vrijdag. Dus vanuit de moskee begonnen ze om een uur of twee al te zingen. Al met al hebben we dus nauwelijks een oog dichtgedaan.

Om 05.30 uur kwam de gids ons ophalen om naar het busstation te brengen. Wij gingen weer met de tuktuk. Het was er al een drukte van jawelste. Voor ons enorm chaotisch voor hen misschien normaal. Wij wilden graag een bus die ons rechtstreeks naar Lalibella zou brengen. De gids dacht dat die er ook waren. Nou niet dus!  Dat betekende dat wij in Gashena moesten overstappen. Het kostte de gids de nodige moeite en discussie alvorens hij ons op de bus had! Er werd wat moeilijk gedaan over onze bagage, maar dat was de hele reis al zo! Deze bus was iets comfortabeler dan de eerste bus die wij hadden, maar dat mocht ook wel, want het was een busreis van bijna 6 uur met een enkele plasstop na een kleine 4 uur!  Er was een Ethiopiër die zich over ons ontfermde en ons zou helpen bij de overstap. Hij moest ook naar Lalibella. Jose heeft lekker met hem kunnen praten en foto's laten zien van Nederland en haar kunstwerken. Jaap zat midden achterin, zodat hij zijn lange benen een beetje kwijt kon en zat naast een paar Ethiopiërs die nauwelijks Engels spraken maar het ook leuk vonden om foto's te bekijken van Wormer en Nederland. Onderweg werd nog een collecte gehouden in de bus voor de kerk! Is blijkbaar gebruikelijk!

Bij de overstap in Gashena weer veel chaos. Er verzamelden zich een stuk of 10 gasten om ons heen die allemaal onze koffers wilden sjouwen. Natuurlijk om een fooi te krijgen! Eerst maar weten welke bus we moesten nemen naar Lalibela. De Ethiopiër hielp ons daarbij. Wij sjouwden zelf maar onze koffers en toen nog onderhandelen over de prijs! 200 birr moesten we betalen voor de koffers en de reis van ruim 2 uur en 65 km. Door het gebergte met veel onverharde weg.(Is €8,00). Niet veel uiteraard! Jaap was nog wat video aan het maken in afwachting van het instappen in de bus. Toen dat teken kwam stoof iedereen naar de instap. Jaap had de camera in zijn zak en bemerkte in de bus dat deze er niet meer inzat! Hij maakte dit kenbaar en de hele bus was verbaasd, maar van de dader niets meer te bekennen. De bus stond op het punt te vertrekken, de koffers lagen al op het dak! Uitstappen was eigenlijk geen optie meer en ja wat moet je dan?

Onderweg stapten er af en toe passagiers uit en in een dorpje kwam zelfs ook de hele huisraad van het dak af. Blijkbaar een verhuizing van een passagier! Na ruim 3 uur (icl. Laden en lossen) kwamen we eindelijk in Lalibela aan. De gids was er nog niet maar hadden wij wel gebeld dat we in Lalibela waren aangekomen. Ook nu weer tientallen gasten die je willen helpen, dus zelf maar de koffers gesjouwd! Na weer gebeld te hebben met de gids kwam hij eindelijk opdagen! Hij verontschuldigde zich, want hij moest het geld nog bij de bank ophalen wat de organisatie aan hem over had gemaakt. Blijkbaar doen ze dat op de dag dat hun opdracht begint! Hij bracht ons met de tuktuk naar het hotel, wat er goed uitzag. Redelijk nieuw nog, maar wel met kinderziektes en een mooi uitzicht. Helaas was de douch niet warm en daar hadden wij na 4 dagen toch wel behoefte aan. Dan maar een koude douche! Jaap ging met de gids naar een politiepost, maar deze wilden/konden hem niet helpen. Hij moest maar terug naar Gashena. Nou, dat zou het dus niet worden! Ondertussen ook contact gehad met ons  hoofdgids in Addis Ababe. Hij gaat iets voor Jaap regelen. De gids in Lalibela tipte ons een goed restaurant voor het diner en dat klopte ook! Heerlijk gegeten daar! En dat voor € 15 voor 2 personen incl. Koffie en een drankje! Er was daar ook WiFi, zodat we eindelijk onze achterstanden weg konden werken. De verhalen waren wel klaar, maar moesten nog wel verzonden worden! Morgen gaan we de grotkerken van Lalibela bezoeken!

1. Hennie:
    15 juli 2017
    Ik heb weer heerlijk van jullie reis gelezen en genoten van jullie verslag wat erg van jullie camera alles weg wat jullie van je vakantie gefilmd heb wat nu alleen foto's
  2. Nettie en Gertjan:
    15 juli 2017
    Wat is het openbaar vervoer dan in Nederland goed geregeld he Je leert het zo onwijs te waarderen.
    Jaap jammer van je camera, iemand vond hem blijkbaar mooi.

Jullie maken wel een hoop mee zo en een mooie natuur dat verwacht je niet.
  3. Ella:
    16 juli 2017
    Ik benijd jullie niet. Vreselijk vroeg je bed uit. Camera gestolen. Hum !!
  4. Woord:
    16 juli 2017
    Wat een avonturen allemaal.
    Wel zonde van de camera.
    Veel plezier verder.
  5. Henk Spijker:
    18 juli 2017
    Het zou géén reis voor mij zijn met al dat vervoer en het gidsen gedoe. Maar je beleeft wel wat.