Halong Bay

1 juli 2016 - Ha Long Bay, Vietnam

01-07-2016 Halong Bay .
Een gedenkwaardige dag voor mij, Jaap. Het is de eerste officiële pensioendag van ABN AMRO. Mijn AOW gaat pas 5 juli in!
Het was geen uitslapen vandaag want om 7.30 uur kwam de chauffeur en gids ons ophalen om ons naar Halong Bay te rijden. Dat was dus ook een vroeg ontbijtje! Na een hartelijk afscheid van de vriendelijke mensen van het hotel gingen wij op weg , 170 km verder maar wel ca. 4 uur rijden. Halverwege stoppen wij om koffie te drinken, wat ook tevens een staatswinkel is , waar allerlei prachtige en lekkere producten gekocht konden worden. Er stonden veel grote beelden: boedah's, dieren en een paar moderne beelden. Wij konden de verleiding redelijk doorstaan en de koffie smaakte goed! Uiteindelijk moeten we nog 17 dagen gaan en kun je niet nu al van alles meenemen. Wij rijden over een soort van snelweg, waar ook fietsers en wandelaars gebruik van maken! Zo zie je ook weer meer van het leven langs de weg. Wij komen een motor tegen met achterop opgestapeld in een kooitje een stuk of 6 honden. Vermoedelijk voor de verkoop op de markt of naar de slager!
Om 12.00 komen wij in Halong Bay aan, waar het al aardig druk is. Tientallen cruiseschepen liggen er klaar om uit te varen. De koffers zijn snel aan boord, het is nu nog wachten op de afvaart. Als we eenmaal gaan varen begint ook een overheerlijke lunch met veel soorten gerechten! Halong Bay bestaat uit veelal enorme rotsen die uit het water steken. Een enorme stoet van boten zag je overal varen met allemaal hetzelfde doel. Genieten van de mooie natuur die dit schouwspel biedt. Na een poosje varen, werden we in kleinere boten afgemeerd bij een eiland waar je weer kon kiezen om verder met de kajak te gaan of in een soort van platbodem.  De bedoeling was dat je door een kleine grot voer van een grote rotspartij en dan in een soort van binnenwater terecht kwam, waar je ook weer rond kon varen. Nadat wij weer terug waren bij de kleine boten werden wij op een eiland afgezet waar je kon zwemmen, naar de top van het eiland kon klimmen, een beste wil pittige klim, of je kon lekker zonnen of volleyballen. José ging eerst zwemmen en daarna volleyballen en ik ging de klim naar de top maken. Daarna, natuurlijk, nog een beetje gevolleybald. Wij moesten na een uur weer terug naar het schip. Daar wachtte ons nog een workshop "Vietnamese springrol". De workshop stelde niet zoveel voor en zeker voor ons niet na gisteravond. De ingrediënten waren al klaar gemaakt en het enige wat wij nog mochten doen was de inhoud in een vel rijstpapier te rollen. Er werd nog wel verteld hoe je e.e.a. moest klaarmaken, maar daar bleef het dan ook bij. En ik dacht nog wel wat werkervaring op te kunnen doen! (Thuis maar verder oefenen Jaap)
Na deze workshop wachtte ons een voortreffelijk 7gangen diner. Vanmiddag moesten wij al kiezen.....vlees of vis en we kozen allebei voor de vis. Het zag er allemaal voortreffelijk uit en mooi opgemaakt, echter de zeebaars was te gaar. Jammer, want daardoor smaakte de vis eigenlijk niet echt lekker!
Nu zitten we lekker op het dek van de boot in een heerlijk windje met een lekkere temperatuur. We hebben weer genoten van een heerlijke dag.
Groeten Jaap en José

1. Ella:
    1 juli 2016
    Een dagje op het water dus en lekker genoten. Wij hadden hier ook een waterdagje, maar dan regen :)