Laatste dag Hanoi

30 juni 2016 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

30-06-2016 Hanoi
Vandaag brengen wij een groot deel van de dag door buiten Hanoi. Met een gids reden wij naar het dorpje Duong Lam. Dit was nog 1 1/2 uur rijden van Hanoi. Bij vertrek regende het nog, maar later werd het gelukkig droog. Net buiten Hanoi reden we langs de rijstvelden waar de mensen druk bezig rijst plantjes te plaatsen. Op deze rijstvelden stonden ook veel graven van mensen die hun leven lang op de rijstvelden gewerkt hebben en daar ook begraven wilden worden.
Het dorpje Duong Lam is nog  van oorsprong authentiek . Veel pagodes en tempels! Het centrum van het dorpje was een marktplein waar volop gehandeld werd en straalde ook een rust en relaxte sfeer uit.
We gingen op de thee bij een oud strijder van 70 jaar. Zijn kamer hing vol met oorkondes, foto's en decoraties. Hij had nog gevochten tegen de Amerikanen.
Hij woonde in een stevig houten huis met 3 generaties.
Daarna gingen we verder kijken naar een aantal andere pagodes. Er waren er veel in dit dorpje met ieder zijn eigen budha Aan het eind van de ochtend hadden wij daar in een restaurantje een heerlijke lunch.  Daarna zijn we nog verder het dorpje doorgelopen en hebben wij onderanderen een tempel bezocht met daarin het graf van een van keizers uit het verre verleden van Vietnam. T.w. Keizer Ngo Quyen. Toch wel mooi dat zijn graftombe in zo'n klein dorpje te vinden is. Hierna hadden wij alles wel gezien en gingen wij weer terug naar Hanoi. Daar aangekomen zijn we nog even de stand in gewandeld en hebben nog een terrasje gepakt.
Om 18.30 stond ons een cookingclass te wachten. Wij werden bij het hotel op gehaald door een dame die ons meteen naar de markt meenam om de nodige ingrediënten te kopen. Wij zouden springrol gaan maken en een papaya salade en noodles met stukjes runderbeef. Als dessert was er "egg coffee" en  banaan met cocos, pinda's en cokus melk. We waren met zijn tweeën  en hadden dus een private class, zoals zij het noemde. Het was gezellig  en er was leuke begeleiding. Het viel José op dat er voor de sausjes erg veel suiker gebruikt werd, maar uiteindelijk smaakte het allemaal prima en was er nog genoeg over! Rond 22.30 uur waren we weer terug in het hotel.
Morgen is het vroeg op, want we gaan naar Halong Bay.
Groeten Jaap en José

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henk Spijker:
    30 juni 2016
    Dat waren nogal wat gerechten die jullie moesten klaarmaken. Leuk hoor!
  2. Elise:
    30 juni 2016
    Wat leuk zo'n kookcursus!