14 mei 2018

19 mei 2018 - Liwonde National Park, Malawi

Liwonde National Park.

De nacht goed doorgekomen. Alleen halverwege de nacht er even uit, omdat de nood hoog was. Eerst wat rommelen aan de ritsen, voordat deze open waren en daarna naar buiten! Dat is al spannend want zouden er geen olifanten lopen? De weg naar het toilet is ook een doolhof, dus daarom de plas maar gauw bij een boom gedaan en weer snel naar binnen!

Het was dus vroeg op! De koffie en thee stond al wel klaar; dus maar gauw een een bakkie thee naar binnengewerkt. Om 06.00 vertrokken wij. We waren met z’n  vieren. Wij en een Canadees stel. Gezellige mensen!

Nadat we het Park ingereden waren, hadden we al snel succes bij het zien van de eerste olifant. Korte tijd later zagen we er nog een. Daarna waren het veel impala’s, kuddu’s, waterbokken,  aardvarkens en veel vogels. Ook kwamen we diverse kuddes apen tegen. Halverwege  de tocht kwamen we bij een meer aan, waar veel nijlpaarden in zwommen en waar ook weer veel vogels waren. Een vogel was  bijzonder mooi. Heel veel diverse kleuren had deze. We hoopten nog zebra’s te zien, maar helaas lieten deze zich niet zien. Wel kwamen we nog een kleine kudde olifanten tegen. Er waren veel baobab bomen. Dit zijn hele kolossale bomen van zelfs duizenden jaren oud. Een ervan was zelfs 4000 jaar oud; wat een joekel zeg; geweldig! Het park op zich was mooi en nog erg groen, ondanks dat hier de winterperiode is begonnen. Wij hebben in het verleden een gevarieerder aanbod van dieren gezien bij safaritochten. Maar het was bekend dat wij hier niet de “big five” zouden zien.

Bij terugkomst bij de lodge, om 11.00 uur, stond ons ontbijt klaar en omdat het al later op de ochtend was hebben wij dat ook meteen maar als lunch beschouwd! Om 14.00 gaan we verder met een boottocht op de Shire River en gaan we dieren spotten vanuit de boot.

De bootsafari viel een beetje tegen wat betreft de dieren. De omgeving was mooi en de rivier zelf zag er rustig uit, alhoewel bij een temperatuur van ca. 31 C het wel erg  warm was op de boot. Alleen als de boot er vaart inzette, maakte de wind het aangenaam. We hebben veel nijlpaarden gezien, zij het dat ze maar een kleinstukje boven water kwamen. Apen hebben we ook nog gespot  maar verder kwamen we niet. De krokodillen bleven onderwater of verstopt in het gras aan de  oevers van de rivier.

Wel hebben wij vogels gezien, zoals visarenden, koereigers, “snakebirds” en ooievaars.

Na ruim 2 uur varen zetten we weer voet aan wal en werden we teruggereden naar onze lodge. Tijdens de bootreis kennis gemaakt met 2 vrouwen, een uit de UK en de andere Canada. De vrouw uit de UK woont al langer in Malawi en werkt voor een organisatie op jet gebied van HIV preventie. De jongere vrouw  studeert voor arts en loopt er stage.

Toch wel mooi dat je hier zoveel mensen tegenkomt, die iets voor het land willen betekenen. Soms op langdurige projecten, maar ook voor kortere termijn.

De mensen zijn allemaal begaan met het leed van deze arme bevolking.

Het diner smaakte weer uitstekend ! De jongens kunnen echt goed koken met de beperkte middelen die ze hebben. En het zijn geen kleine porties. Alleen de niet alcoholische dranken zijn beperkt. We kunnen alleen water, fanta,  cola of sprite krijgen. Wij kopen af en toe maar een pak drinken bij een supermarkt, maar op plek waar we nu zitten is geen supermarkt te bekennen!

Na het diner de reisblog gemaakt en een beetje gelezen. Maar het was weer vroeg de tent in!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ella:
    19 mei 2018
    Toch ook wel weer genoeg gezien als ik het zo lees.
  2. Henk Spijker:
    22 mei 2018
    Jullie hebben weer genoeg gezien van allerlei beesten en vogels.
    Geniet maar.