15 mei 2018

19 mei 2018 - Zomba, Malawi

Zomba en Zombaplateau.

Vanmorgen konden we rustig opstaan, omdat ons vertrek naar Zomba om 09.00 uur gepland stond.

Na het ontbijt de koffers ingepakt, de rekening betaald en daarna was het nog even genieten van de omgeving vanaf de uitkijktoren. Wij zagen nog wat apen rondlopen en probeerden wat dichterbij te komen om ze beter te fotograferen. Dat lukte helaas niet! Dus trokken we maar richting Zomba. James, onze chauffeur, vertelde dat het een goed uur rijden, maar het was toch wel wat langer. Wel was de route mooi. We reden naar het zuiden en dan kom je in een bergachtige omgeving. Het Zomba plateau heeft een hoogte van iets meer dan 2000m.

Onderweg wilde James tanken maar tot 2x toe had het Benzinemerk Puma geen benzine. Uiteindelijk vond hij er wel een.

Om ongeveer 11.00 uur kwamen we bij onze Lodge Packachere aan. Na ingecheckt te hebben, gingen we met James koffie drinken bij African Heritage. Een tip van iemand die we in Liwonde ontmoet hadden en die in Zomba woont.

De koffie smaakte goed en de locatie is niet ver van onze lodge.

Na terugkomst snel een lunch naar binnengewerkt. Wij zouden om 13.00 vertrekken voor de wandeltocht naar het Zomba plateau, maar het werd  een half uur later omdat het nogal lang duurde voor de lunch voorgeschoteld werd; meer dan een uur gewacht.

De wandeling naar het Zomba plateau, waar een mooi uitzicht zou zijn, liep via een waterval en zou ruim 2 uur duren. Geen probleem voor ons! Na een goed uur bereikte wij de waterval, geen grote waterval, maar wel even verfrissend want het was goed warm. De wandeling ging door een mooi bosgebied met langs de paden veel bloemen en daardoor ook veel mooie vlinders. Onderweg kwamen wij veel Malawianen tegen met bossen hout op het hoofd, vooral vrouwen en jongens. Ook mannen, die hun fiets volgeladen hadden met brandhout voor de oven. Ook zij liepen! Het was wel bergafwaarts, maar ze moeten soms een kleine 10Km lopend en vaak nog op blote voeten, naar beneden; niet te geloven. Daarvoor hebben ze eerst stukken boomstam klein moeten maken. Ze gebruiken dit om te verkopen.

Na ruim 2uur kwamen we eindelijk bij het uitzichtpunt. Je keek over de vallei vanaf 1600 m. hoogte en dat was prachtig. Echter veel tijd hadden wij niet, want we moesten wel voor het donker weer beneden zijn. Om 18.00 uur is het donker! Na nog snel een ander uitzichtpunt bekeken te hebben, gingen we via een andere route naar beneden. Niet de makkelijkste! We hebben een uur lang via smalle rotspaadjes en glibberpaadjes naar beneden gelopen, alvorens we weer op een normaal bospad uitkwamen. Het begon ook langzamerhand donker te worden en tegen de tijd dat we weer terug waren bij de auto was het zo goed als donker! Daarna eerst nog even bij de supermarkt langs gegaan om wat drinken te halen en daarna snel naar de lodge. Meteen maar het diner besteld, wat dan over een half uur klaar zou staan, zodat wij eerst zouden konden douchen. Deze keer lekker een douche en toilet voor onszelf. Maar ja, omdat ook hier problemen waren met de electriciteit, was er dus geen warm water. Maar even wachten dus! Op de open ruimte van onze etage zijn werkplekken en rustruimtes gecreeerd. Alle ruimtes wordt benut. Zo wilden we naar beneden gaan voor het eten. Maar wat is dat? Ineens liggen er op onze etage allemaal vrouwen op een matje voor de trap en krijgen yoga. Even wachten dus, tot ze in een stand staan, zodat we ertussendoor kunnen lopen, om naar beneden te gaan.

Het eten smaakte weer voortreffelijk. Wij zaten aan een tafel met een bont gezelschap van nationaliteiten. Ook de eigenaar van de lodge, een Nederlander, zat er bij. Het was erg gezellig aan tafel.

Jammer was het dat de WiFi niet werkte. Na 17.00 uur is er vrij WiFi , maar nu bleek dat de gebruikersnaam die ik moest invullen verlopen was. Dat wordt dus wachten op, hopelijk, morgenavond.

1. Ella:
    19 mei 2018
    Toch ook weer een mooie dag achter de rug met z'n wandeling van glibberen en glijen en mooie uitzichten !!
  2. Henk Spijker:
    22 mei 2018
    Soms loopt het niet zoals je wil. Jammer