Terug naar Gondar

14 juli 2017 - Lalibela, Ethiopië

13072017

Terug naar Gondar.

Om 6 uur keken we naar buiten vanuit ons tentje en zagen dat het een grote grijze massa was. Wat hebben we gisteren geluk gehad met het weer zeg. Na het ontbijt met pannenkoeken, werd alles weer ingepakt voor de terugreis. Naarmate we weer beneden in het dal kwamen, werd het zonniger en konden we weer genieten van de prachtige natuur. We zijn nog even gestopt bij een driedubbele waterval; geweldig. Wat is de natuur hier toch schitterend. In Debark hebben we afscheid genomen van de gids en de bewaker. Wat genoten ze van onze fooi. In Gondar werden we weer verwelkomd door de familie met koffie en popcorn. Ineens begon het te hozen; niet normaal. Na de hoosbui even naar het toilet gewandeld en zagen kinderen op het modderige voetbalveld bezig met hun training. Ze moesten in de waterplassen koprollen, erdoorheen glijden en opdrukken. Nederlanders zouden allang naar binnen gegaan zijn.

Vanmiddag zijn we de stad ingegaan en hebben daar eerst een lekker sapje gedronken en onze schoenen laten poetsen, want die zaten helemaal onder de modder. Wij hadden bij onze gids geïnformeerd hoeveel het ongeveer zou kosten, dus dat moest geen probleem zijn. Onze schoenen werden grondig gewassen en van alle prut ontdaan. Zelfs de veters kregen een sopbeurtje. Aan het einde werden ze ook nog even gepoetst en ze zagen er weer als nieuw uit. Jaap gaf aan zijn poetser 20 birr, wat de prijs zou kunnen zijn volgens onze gids. Ondertussen was er iemand tussen ons in komen zitten, die volgens hem de manager was van de poetsers en wij het geld aan hem moesten geven. Er stonden wel 5 tot 6 personen om ons heen die zich ook overal mee begonnen te bemoeien. De vraag prijs bleek echter 150 birr te zijn, waar wij het uiteraard niet mee eens waren. Wij voelden ons opgelicht! Na hevige discussie en onderhandelen kwamen wij tot 110 birr. Daarna waren wij snel weg! Verder hebben we rondgewandeld in de stad. Er waren helaas geen bijzonderheden te ontdekken.

We zijn weer bij, na 4 dagen ondergedoken te zijn; zonder WiFi

1. Hennie:
    14 juli 2017
    Je ziet ook dat buitenlanders veel geld bij zich hebben en wat moet je betalen wij hadden vandaag ook hoosbuien
  2. Alwin en Dionne:
    14 juli 2017
    Supergaaf allemaal zeg. Heel leuk zo al jullie avonturen
  3. Ella:
    14 juli 2017
    je schoenen zijn weer mooi in ieder geval :)