3 augustus 2025

3 augustus 2025 - Wenen, Oostenrijk

Van Praag naar Wenen

Het was vanmorgen vroeg op. Om 08.40 zou de trein vertrekken dus op tijd opstaan om rustig te ontbijten en naar het station te lopen, wat ongeveer 20 min. duurde. Op station nog even broodjes kopen voor de lunch en koek voor bij de koffie onderweg. De laatste kronen waren uitgegeven!

De trein kwam op tijd binnen maar vertrok wel met een kwartier vertraging. Maar ons rijtuig was er gelukkig wel en de zitplaatsen waren er ook. Ongeveer 13.30 uur komen we aan in Wenen en om de tijd door te komen hebben wij wat leeswerk meegenomen. Zo ook het pas verschenen boekje van onze zwager Matthieu, die zijn wandeltocht naar Santiago de Compostela op papier heeft gezet. Matthieu is slechtziend (5% zicht). Met grote bewondering voor deze prestatie zijn wij zijn verhaal aan het lezen.

De reis verliep verder voorspoedig. We kwamen uiteindelijk een goed kwartier later aan.

Buiten het station hadden we al snel de route te pakken naar ons hotel, iets meer dan 3 km lopen. We hadden nog de tijd en het was lekker wandelweer. Onderweg nog een bakkie koffie genomen en even relaxed gezeten in het zonnetje. Op het plein waar verschillende muziektheaters stonden en waar wij dus ook langs moesten, stonden kaartverkopers voor diverse voorstellingen. Thuis hadden we get  of we dit zouden doen. We zouden kijken hoe de reis zou verlopen en of we er nog wel zin in hadden om een concert te bezoeken. De twijfel was nu weg en zo kochten we 2 kaartjes voor morgenavond van het Wiener Mozart Orchester. Ook dat dus geregeld onderweg naar het hotel. We kwamen langs allerlei mooie gebouwen en vonden uiteindelijk ook ons hotel.  Dichtbij het winkelgebied en de St. Stefansdom. Na ons gesetteld te hebben gingen we de stad in. We wilden graag naar Café Sacher om daar de beroemde Sachter torte uit te proberen en de St. Stefansdom bezoeken.

We kwamen onderweg naar onze doelen zoveel mooie gebouwen tegen dat het allemaal wat langer duurde. Echter wij hebben ons prima vermaakt met al dat moois in Wenen.

Nadat we Café Sacher gevonden hadden en buiten in de rij moesten staan, werd ons geduld beloond met die heerlijke Sacher torte met slagroom en een lekker bakkie cappucino. De prijs was er ook naar! Daarna naar Stefansdom. Daar was het best druk en binnen nog drukker. Er was een kerkdienst aan de gang; dus we mochten niet door de hele kerk tenzij je aan de dienst deel wilt nemen. We hebben nu een paar foto’s vanachter uit de kerk kunnen maken en mogelijk later in de week kijken we nog eens of we dan de hele kerk door mogen.

Het was ondertussen tijd om te gaan eten. We zagen een viszaakje en bestelden daar allebei een bord paella. Dat smaakte prima. We dachten na ons diner nog een stukje te gaan wandelen, maar het koelde aardig af buiten en de dreiging van regen hing boven ons hoofd. Dus besloten we dat het genoeg was voor vandaag.

We hadden er toch alweer ruim 18000 stappen opzitten ondanks onze ruim 4 uur durende treinreis.

Foto’s

8 Reacties

  1. Hennie:
    3 augustus 2025
    Zo fijn dat jullie genieten en lekker genieten van het mooie Wenen
  2. Dionne:
    4 augustus 2025
    En weer in een nieuwe stad. Alvast een goed begin. Ziet er prachtig uit.
  3. Wendy:
    4 augustus 2025
    Veel plezier in Wenen. Wij vertrekken vandaag vanuit Brno naar Praag en nemen jullie tips mee.
  4. Jaap en José:
    4 augustus 2025
    Jullie veel plezier in Praag.
  5. Sonja:
    4 augustus 2025
    Heerlijke stad Wenen en gelukkig mooi weer☀️ veel plezier👍
  6. Ella:
    4 augustus 2025
    Een voorspoedige reis gehad dus, lekker genieten van Matthieu zijn boek, en al prachtige gebouwen gespot, mooi hoor
  7. Henk Spijker en Ria:
    4 augustus 2025
    Wij herkennen dit allemaal. Er is op de zijstraat bij de dom een restaurant met de allergrootste schnitsel die er te krijgen is. Echt heerlijk. Het concertgebouw is ook erg mooi.
  8. Peter Mul:
    4 augustus 2025
    Wij zijn naar een concert in Schonbronn geweest, mocht je gelijk het kasteel van binnen zien. Ook werd er gedanst. Dat was ook van buiten te zien. Veel plezier, er is genoeg te zien.