19 mei 2018

20 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Van Cape Maclear naar Lilongwe.

Vandaag eindigt onze trip door Malawi. Het was een relaxte week . Soms te relaxed! Wij zijn toch types die graag iets willen doen, maar, zoals in Cap Maclear was er voor ons niet veel te doen! Je kunt er een boottocht maken, kanoën, snorkelen, duiken e.d., maar Jaap is geen waterrat. Dus hij bleef aan wal.

Vanmorgen om 08.30 vertrokken we met de auto eerst richting Dedza. Het eerste stuk was nog een zandweg, maar daarna was het slingerend omhoog en omlaag door de bergen. Ook nu weer kwamen we veel mensen tegen die zwoegend met zware takkenbossen op hun hoofd lopend of lopend met de fiets ook de best wel steile hellingen opgingen.

Onderweg nog even gestopt bij een waterval om foto’s te maken om daarna onze reis te vervolgen naar Dedza. In Dedza is een pottenbakkerij met restaurant dus het eerste wat we deden was koffie met gebak! Martine, onze dochter, die vandaag jarig is, had ons ge-appt, dat wij koffie en gebak op haar rekening mochten kopen!

Na de koffie de pottenbakkerij ingelopen om even rond te kijken. Er stonden heel wat leuke spullen en er waren mannen aan het werk om de gebakken keramiekwerken te bewerken. Uiteindelijk vonden wij 2 koffiemokken met de baobabbomen erop, die we leuk vonden en makkelijk mee kunnen nemen.

Ook de lunch hebben wij hier genuttigd. Alhoewel het bewolkt was, konden wij dit nog wel buiten in de tuin doen. Jose ging nog even vogels spotten. Ze kon een kolibrie vastleggen. Daarna op weg naar de rotswandschilderingen in Dedza. Even van de weg af en een half uur hobbelen naar de rots. Deze schilderingen dateren van 10.000 jaar geleden en zijn gemaakt door de bevolkingsgroep Chewa. De vrouwen schilderden ze, terwijl de mannen op jacht waren. Deze mensen waren heel klein: De Pigmeeen, zoals ze werden genoemd gebruikten ladders of stonden op elkaar als de schildering hoog werd. Het was allemaal in een rotsachtige omgeving en op een gegeven moment glijdt Jose even uit en blijkt later toch wel wat last van haar enkel te hebben. Na het bezoek van deze Rock Paintings, we hebben niet alles bekeken, want dan zou het te laat worden, vervolgden wij onze weg terug naar Lilongwe. Eerst krijgen we weer een bilmassage voor we op de grote weg zijn.  We hebben onderweg nog een 105 jaar oude Nederlands Kerkje bezocht. De banken waren allemaal van beton en er zat niet veel ruimte tussen.  Iemand met een grote schoenmaat moet zijn voeten er dwars inzetten. We reden op een gegeven moment langs een enorme grote menigte die stonden te luisteren naar iemand op een veld. Bleek dat het een afscheidsceremonie te zijn voor een belangrijke persoon in dat dorp en die overleden was. Om bij de ceremonie erbij te zijn en mee te doen moest je wel geld betalen. We zijn maar doorgereden. Tegen 17.00 uur waren we in Lilongwe en Jaap wilde nog wel even zijn baard er afscheren! Dit is ondertussen een jaarlijkse traditie. James, de chauffeur, wist in het moderne shoppingcenter wel een kapper. Daar was hij binnen 5 minuten geschoren, voor iets meer dan 1 euro. En die baard die groeit in de komende week wel weer aan! Komen we toevallig ook nog Maartje van Doingoood tegen in de shopping mall, zodat we nog even bij konden praten.

Daarna snel door gereden naar Mabuya Camp, waar we de eerste week ook gezeten hebben. Daar eerst nog lekker gedoucht en daarna nog wat gegeten alvorens we de verslagen konden sturen, wat we al een week niet konden doen.

1. Nel Groot:
    20 mei 2018
    gezellig dat jullie er weer zijn heb het gemist
  2. Gerard:
    20 mei 2018
    Fijn dat jullie weer internet hebben. Wij hebben weer genoten van jullie verhalen van de afgelopen week. Wat een verschil met Nederland.
  3. Ella:
    20 mei 2018
    Ook vandaag weer genoeg te beleven, het blijft wennen Jaap zonder baard
  4. Henk Spijker:
    23 mei 2018
    Hoop dat het goed is afgelopen met de enkel. Wat een belevenissen