20 mei 2018

20 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Een dagje in Lilongwe.

Wij zijn de nacht weer goed doorgekomen. We hebben hetzelfde huisje als in de eerste week, dus alles was bekend. Het wordt ‘s nachts al wel koud! En dat is niet onlogische, want hier is het winter. Maar als ‘s morgens de zon weer op komt, loopt de temperatuursensor weer op naar tropische waarden! Jose haar voet is nog wel een beetje pijnlijk, maar ze kan er gelukkig op lopen. We konden vanmorgen rustig aandoen met ontbijt, omdat wij om ongeveer 10.30 uur onze tuktuk chauffeur William hadden gevraagd ons op te pikken en ons in de stad een beetje rond te leiden. Voordat hij er was konden we nog wat voorbereidingen treffen voor morgen en kwam ook James onze chauffeur van afgelopen week nog even wat brengen, wat wij in de auto achtergelaten hadden. Wij hadden hem gisteren een bus Hollandse stroopwafels gegeven en Jose vroeg dus of hij er al van geproefd had. Dat had hij en hij vond ze heerlijk. William reeds ons eerst naar het Lilongwe Wildlife Centre, waar je lekkere koffie kunt drinken met een stuk gebak natuurlijk. Jose ontmoette een Amerikaanse vrouw, die met een groep zorgt voor de bouw van scholen en voor schoolboeken.

Hierna gingen we door naar het Mausoleum van de stichter van Malawi, president Banda. Hij heeft veel betekend voor het land, vandaar dit  mausoleum. William bracht ons langs parlementslid gebouwen en liet ons zien waar de chinezen in geïnvesteerd hebben in Malawi . Een van de gebouwen was het National Stadion, waar o.a. Het nationale voetbalteam zijn wedstrijden speelt. Ook is er een atletiekbaan en spelen de vrouwen er netbal. Dat is een soort korfbal. Het zag er wel goed uit! Vandaar naar de shoppingmall waar we gisteren maar kort geweest waren voor Jaaps traditie van het jaar. Nu hadden wij wat meer tijd, maar ja niet alle winkels waren open. Toch nog wel wat inkopen gedaan. Twee kussenhoezen gekocht bij een project voor vrouwen. Achteraf jammer dat we niet in een van de supermarkten ook wat boodschappen gedaan hebben, want later bleek dat de supermarkten in het oude centrum, waar wij ook naar toe wilden, gesloten waren. Uiteindelijk maar langs de weg bij 2 vrouwtjes mandarijnen en pinda’s gekocht. Zij konden de verkoop opbrengst wel beter gebruiken!

Het was lunchtijd ondertussen. William kon gaan genieten van zijn zondag en wij gingen lunchen! Na de heerlijke lunch zijn we lopend terug gegaan naar Mabuya Camp. Jose sprak een Nederlandse student, die een aantal maanden door heel Afrika aan het reizen is, voordat hij in september weer verder gaat met zijn studie. Tot bijna etenstijd aan het zwembad gezeten. Vanavond staat voor het diner beef stroganoff met rijst op het programma of spaghetti met pesto. Wij kiezen maar voor het eerste! Dat was een goede keuze, want het smaakte voortreffelijk. Na het eten nog wat zitten lezen en de reisblog afgemaakt.

Morgen gaan we naar Big John School.

1. Henk Spijker:
    23 mei 2018
    Liliongwe is toch wel een grote stad als ik dat zo lees. Leuke reisverhalen