8 juli. Bahir Dar

8 juli 2017 - Bahir Dar, Ethiopië

08072017

Bahir Dar.

Vandaag op een redelijke tijd opgestaan. De gids wilde eigenlijk om 08.00 uur vertrekken, maar wij wilden een uur later. Dat kon en dat is het voordeel van reizen met z'n tweeen. Wij gaan met de boot naar 2 kloosters, die op eilandjes staan. De kloosters stammen uit de 13e eeuw . Vanwege een conflict tussen de regering en de kloostergemeenschap zonderden de monniken zich toen af op de eilandjes. Er zijn er nog veel meer op het meer van Tana. Het eerste klooster was van een kleine gemeenschap Eyezu Monastry. Aan de buitenkant stelde het niet veel voor, maar toen de monnik de deur open deed, zagen wij prachtige bijbelse iconen, die de verhalen tot leven brachten.

Het klooster op het 2e eiland van Kibran St.Gabriel unity was alleen toegankelijk voor mannen! Jose moest dus beneden blijven en mocht daar rond kijken. Jaap ging met de gids naar boven. Boven aangekomen bleek het klooster in restauratie en kon Jaap dus ook niet binnen kijken! Lekker pu! Verder stelde het allemaal niet zo veel voor! De monniken leven heel sober, hebben geen elektriciteit en geen vrouwen......Hoe eenzaam kun je het hebben!

Daarna gingen wij naar de mond van de rivier de Blue Nile. Natuurlijk zwommen daar nijlpaarden. Het was maar een klein stukje. In de loop der jaren  hebben wij nu 3 delen van de gehele Nijl gezien en bevaren: de Nijl in Egypte, de Witte Nijl in Uganda en dan nu de blauwe Nijl. Alhoewel de Nijl nu niet blauw was, maar bruin vanwege het regenseizoen  en de modderstromen, die daarmee gepaard gaan.

Het is de hele morgen al lekker weer, dus de lunch konden wij lekker buiten eten op het terras met mooi uitzicht op het meer van Tana. Daar zag je diverse vissers op hun papyrus bootjes aan het vissen. Voor onze begrippen nog al gammel, maar de vissers hadden er geen moeite mee om staande hun netten uit te werpen. Wel moesten zij er voor oppassen dat hun bootjes niet te veel water pakken, anders zinken ze!

Na de lunch gingen we naar de Blue Nile waterval. Je moet er nog wel wat moeite voor doen om daar te komen. Eerst hadden wij een mooie tocht door het achterland van Bahir Dar. Geen geasfalteerde weg, maar onverhard. Gelukkig had het niet geregend en was de weg nog redelijk goed begaanbaar. Wel druk! Het is zaterdag; dus marktdag en dan zie je hele dorpen lopend met hun koopwaar en hun vee richting Bahir Dar gaan. Een prachtig gezicht! De auto van ons moest zich tussen het vee door laveren en dan nog uitkijken dat er geen mensen geraakt worden . Na een klein uur waren wij bij de plek waar de wandeltocht naar de waterval begon. Weer een lokale gids erbij en dan op pad! Het was eerst glibberen over stenen en langs modderpaden. Daarna werden we met een boot over de rivier gezet en daarna weer verder omhoog. Het was uitkijken waar je liep! Uiteindelijk kwamen we bij de waterval. Volgens de boeken en plaatsjes zou deze 400 meter breed en 45 meter diep zijn. Nou, dat is het ideale plaatje! Zelfs nu in de regentijd was deze misschien 100 meter breed! De diepte is wel 45 meter. Er was minder regen gevallen en het verwijt dat de dam voor de elektriciteit centrale ook het nodige water tegenhoudt.

Wel een paar mooie foto's gemaakt inclusief met een aantal leuke studentes uit Addis Ababe.  Mooi meegenomen!

Op de weg terug naar het hotel zijn we nog even de markt opgeweest. Nou we hebben al diverse markten in Afrika gezien, maar deze spande de kroon! Zelfs die van Addis Abeba kan er niet tegenop! Gaotisch georganiseerd! Tussen de modderpoel zaten de mensen op de grond om hun waren te verkopen. En zwart van de mensen!

Er werd van alles verhandeld. Alleen voor het vee was een aparte markt! Nou daar was de vroegere veemarkt van Purmerend niets bij! Mooi om te zien allemaal. Daarna was het tijd om naar het hotel te gaan. Om half acht zouden wij opgehaald worden voor het diner! Lekker verse vis uit het Tanameer.

Het was een mooie dag met heel veel bijzondere ervaringen! Veel contrast, vooral buiten het stadscentrum. Armoede alom. De mensen proberen op allerlei manieren geld te verdienen. Hier zie je dat ook. Wel jongens die schoenen schoon willen maken! Vooral als ze zien dat je door de modder gegaan bent! Wat anders dan auto's wassen!

1. Hennie:
    8 juli 2017
    Heerlijk zo dat jullie genieten weer genoten van jullie reisverslag en prachtige foto's
  2. Nettie en Gertjan:
    9 juli 2017
    Echt Afrika,chaotisch maar ook een romantisch plaatje zo aan het water.
  3. Wim en Lia:
    9 juli 2017
    Hartstikke mooie verhalen Wij kijken iedere dag uit naar jullie verhaal en de foto's
    Wat een apart land !!
    Groetjes Wim Lia
  4. Henk Spijker:
    9 juli 2017
    Het is toch genieten en even stilstaan bij de armoede daar is niks mis mee.
  5. Gerard:
    9 juli 2017
    Wat een avonturen alweer. Jullie vermaken je best, zo te lezen.
    Je schrijft ergens 'het was zwart van de mensen'. Dat is dus letterlijk en figuurlijk!
    Leuk om jullie te volgen.
    Groetjes uit een zonnig Wormer.
  6. Ella:
    9 juli 2017
    Weer een bijzondere dag met mooie dingen meegemaakt. Wij hebben het nog niet zo slecht hier