7 juli. Van Addis Ababe naar Bahir Dar.

7 juli 2017 - Bahir Dar, Ethiopië

07072017

Gisteravond uit dineren geweest met onze gids in een typisch Ethiopisch restaurant!

Het zag er gezellig uit, druk en er was live muziek met zang en dans.

Natuurlijk moest ons eerste diner op Ethiopische bodem dus lokaal voedsel zijn.

Injerra is de Ethiopische pannenkoek met allerlei gerechtjes erop. De pannenkoek smaakt zurig. En er moest dus met de blote hand gegeten worden. Voor het eten kwam er een kelner langs met warm water en zeep, zodat wij onze handen konden wassen. Het was wel even wennen, maar er is niemand die op je let. Je moet met je rechterhand eten want je linkerhand gebruik je als je naar het toilet gaat!?  Enfin, soms was het toch even nodig om met je linkerhand het scheuren van de pannenkoek  een goed vervolg te geven. Uiteindelijk waren de handen gewassen!

Na een gezellige avond, werd in het hotel het eerste gedeelte van de reis doorgenomen met de (hoofd)gids! Wij zouden van hem ook een telefoon met simkaart krijgen ingeval van hulp of als hij iets van ons wilde horen! Mooie service!

Wij moesten er vanmorgen vroeg uit, 03.30 uur! De gids zou ons om 04.00 ophalen om ons naar de bus te brengen, die om 5 uur zou vertrekken. Wij stonden netjes klaar, maar de gids was er om 04.15 uur nog niet. Wij bellen, maar hij nam niet op. Om 4.45 uur kregen we uiteindelijk zijn vrouw te pakken. Hij schrok naast haar wakker. Om 5 uur was hij er met een paar droge boterhammen met pindakaas, terwijl hij ons omelet op brood beloofd had. Daar ging ons lekkere ontbijtje. Hij verontschuldigde zich en haastte zich naar de bushalte. Pffft....gelukkig, de bus stond er nog. We hadden nog net een plekje op de achterste bank in de hoek, waar de veren bijna uit de bekleding kwam en het kussen helemaal scheef hing. Nou daar ga je dan 12 uur in zo'n gammele bus en met z'n zessen op de achterbank. De chauffeur was ook niet om over naar huis te schrijven. Hij reed door kuilen en gaten en hield er geen rekening mee, dat hij de mensen op de achterbank regelmatig lanceerden. We vlogen echt van de bank een stukje de lucht in en knalden dan weer neer. De medereizigers vonden de chauffeur crazy en onverantwoordelijk. Halverwege ging iedereen de bus uit en was het blijkbaar tijd om te gaan lunchen. Maar hoeveel tijd we hadden???? Dus wij maar een bakkie koffie genomen met onze eigen koekjes in de buurt van de bus.

Het was wel gezellig in de bus! Op de achterbank hadden wij contact met een aantal medepassagiers en zij vonden het leuk om te horen waar wij vandaan kwamen. Wij lieten hun de nodige foto's zien van Wormer en omgeving en vonden dat erg leuk! Ook de kunstwerken (vooral de vissen) van jose vonden ze interessant. Jose is nu wereldberoemd! Al met al  kwamen we zonder kleerscheuren op de plek van bestemming aan.

We kwamen in een prima hotel aan met een warme douche; heerlijk!

's-Avonds in het restaurant van het hotel gegeten. Het drinken was erg lekker, een heerlijke mangodrank! De soep was ook van allebei heerlijk. Alleen het hoofdgerecht van Jaap was behoorlijk koud! Gegrilde kip met aardappelpuree. Jaap vroeg een het meisjes of ze dit wilde opwarmen. Komt ze even later terug met het eten in een doggy bag! Nog eens uitleggen dat ik het graag warm wilde hebben, maar het kwam niet goed over! Uiteindelijk kwam er nog iemand anders bij en toen kwam de boodschap over! Het Engels zal nog wel vele malen tot miscommunicatie leiden. Niet zozeer vanwege ons, maar meer door het gebrekkige engels van nog veel jonge Ethiopiërs.

Afijn dit was het echte begin van onze avontuurlijke vakantie!

1. Ella:
    7 juli 2017
    Goede start zo in die bus. Hotel vergoedde het in ieder geval weer. Ik ga er in ieder geval niet naar toe want ik ben linkshandig ben benieuwd naar het volgende avontuur
  2. Alwin en Dionne:
    7 juli 2017
    Klinkt goed. Leuk om met jullie mee te reizen en fijn dat jullie redelijk gerustgesteld op reis konden.
    Leuk ook zo dat contact met de lokale bevolking.
  3. Ans Kuiper:
    7 juli 2017
    Alweer veel avontuur, leuk hoor. Wij lezen het reisverslag graag.
  4. Hennie:
    7 juli 2017
    Wat leuk also Ik dit lest met de bevolking
  5. Hennie:
    7 juli 2017
    Wat leuk dat je dit beleefd met de lokale bevolking
  6. Elise:
    8 juli 2017
    Jullie staan midden in het Ethiopiese ongeorganiseerde leven zo te lezen. Relax, nothing is under controle!
    Mooie onmoetingen op iets minder comforabelen plekken ;-)
    Geniet ervan en van je beroemde kunstenaar status. Grappig!
  7. Henk Spijker:
    9 juli 2017
    Geen drukte. Te laat het is dan maar zo. Ze zijn niet zo gehaast zoals wij. Verder leuk dan je met de lokale bevolking kan praten