Hanoi 29062016

29 juni 2016 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

29-06-2016 Hanoi.
Vandaag zou het een cultureel dagje worden met een gids. Wij hebben nog niet alles gezien van Hanoi, maar dat zal na vandaag redelijk compleet zijn.
Met gids en auto richting West lake. Daar staat de Tran Quoc-pagode. De Pagode die  "het land Beschermt" . Het is een achthoekige toren met 11 verdiepingen. Opgericht in de 6e eeuw. De binnenkant met al zijn pracht en praal en gouden Bhudda's zien er prachtig uit. De details van al die bhudda beelden zullen wij jullie maar besparen. Het was voor ons ook niet bij te houden en het Vietnamees engels is soms toch al moeilijk te verstaan!  Na deze bijzondere plek gingen wij door naar het Mausoleum van Ho Chi Min. Ik kan mij voorstellen dat de Vietnamees "uncle Ho" vereren om wat hij heeft betekend voor de bevolking. Er kwam dan ook veel ceremonieel aan te pas. Camara's moesten ingeleverd worden, net als de tablets, maar je smartphone dus niet. Al hoewel ook daar niet mee gefotografeerd mocht worden, werd dat toch wel gedaan. In het Mausoleum zelf werd er  niet gefotografeerd. Met respect! Het zag er van binnen hetzelfde uit als bij Lenin in het mausoleum in Moscow. Het was kijken en doorlopen en je stond weer buiten. Je kon Ho Chi Min zien liggen in zijn glazenkist. Daarna nog rondgekeken op de plekken waar Ho gewoond en gewerkt heeft en door de prachtige tuinen gewandeld. José was er gecharmeerd van de bomen waar volop de Pommelo's inhingen. Het volgende bezoek was aan de Eenzuilige Pagode. Als een Lotus bloem op een steel is de pagode rond een betonnen paal gebouwd. Oorspronkelijk in 1049 door een keizer laten bouwen, nadat hij een zoon verwekt had. Toen het Franse leger in 1954 het land verlieten werd deze Pagode verwoest, maar is daarna weer gerestaureerd. Daarna zijn we naar het "museum van de vrouw" geweest. Dit museum vertelde de geschiedenis van de vrouw in Vietnam en hun gewoontes en ontwikkelingen. Wat hebben zij het zwaar gehad in de oorlog!
Tussen de middag een heerlijke Vietnamese lunch genuttigd. Daarna door naar de Tempel van de Literatuur. Dit was een soort universiteit waar studenten een doctorsgraad konden behalen. Hun naam werd daarna in een steen gegraveerd, die gedragen wordt door een schildpad. Dit werd gedaan van 1449 tot het jaar 1779. Er stonden dus heel wat stenen in de tuin.
Hierna maakten wij nog een wandeling door de straatjes van de Oude Wijk van Hanoi. Kleine smalle straatjes met heel veel restaurantjes en de mensen zitten op plastic krukjes laag bij de grond. Zo kwamen wij ook langs een restaurant waar bakken met slakken stonden en mensen deze ook zaten te eten . Het smaakte blijkbaar wel! Na een klein uurtje door bekende en onbekende straatjes gewandeld te hebben stond er nog een "cyclo" Tour op ons te wachten. Het was omdat dit in het programma zat, maar het leverde ons niet meer nieuws op van Hanoi. Het enige positieve was, dat we beide in een soort van bakfiets zaten en rond gereden werden en onze voeten dus een uurtje rust hadden. Na dit uurtje hadden we nog een show van 3kwartier in het waterpompen theater .  Dit hoort bij Hanoi, dus je moet dit bezoeken! De uitvoering is kunstig, poppen en beesten die door het water bewegen en van allerlei fratsen uithalen. Het is een soort van marionetten, maar dan staan de mensen achter gordijnen in het water en laten de poppen bewegen. De voorstelling opzich was niet echt boeiend en de zang van de dames die dit ook muzikaal begeleiden was niet om aan toehoren! Gelukkig maar 45 minuten!
Na de show moesten wij nog ons kleding ophalen. Mijn shirt paste perfect, echter bij José moest nog wat aan de jurk aangepast worden. Geen nood! Met een uurtje was het klaar. Wij zijn eerst maar naar het hotel gegaan om ons op te knappen van deze broeierige en warme dag, met vandaag voor het eerst een regenbui!
Voor we weer naar de winkel gingen eerst nog wat gegeten. Een uitdagende menu stond er op de kaart! Een soort van rijstepap met kikker. José moest er niets van weten. Ik ben de uitdaging aangegaan! De pootjes met vlees zaten er in en smaakten zeker goed! Net alsof je een kip aan het kluiven was, maar dan met wel minder vlees!
Daarna weer naar de winkel en paste de kleding van José wel! Met een lekker bakje cappuccino aan het slot van de dag gingen we weer terug naar het hotel!
Een groet vanuit Hanoi!
Jaap & José

1. Henk Spijker:
    29 juni 2016
    IK heb het gevoel dat deze dag wat minder was m.n. de voorstelling en het eten. Jammer maar gelukkig de rest van de dag wel goed.