9 mei 2018

10 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Dag 3 op Samalani school.

Zoals gebruikelijk begint te worden, bracht William , onze vaste tuktuk  chauffeur , ons weer veilig naar ons schooltje. De kinderen waren al bezig, maar toen zij ons binnen zagen komen was er weer een enorm warm welkom van de kinderen vanuit hun klasjes.

Het beloofde trouwens ook weer een warme zonnige dag te worden!

Jaap had voor vandaag de speedladders meegenomen en begon daarmee met klas Standerd One. De kinderen vonden  het enorm leuk om allerlei bewegingsvormen door de speedladder te doen. Voor diverse kinderen was het best nog spannend om bv achterwaarts te lopen, zijwaarts of te huppelen.

Ook het spel “cola,sprite,fanta”  vinden ze heel leuk. Vooral niet de verkeerde kant op lopen. Lijkt een beetje op “ratten en raven”. Na de pauze had Jaap de oudste kinderen Standard Two en ook deze vonden het prachtig met de speedladders. Daarna ging Jaap een circuitje van spelen doen, met touwspringen, pingpongen, maar dan zonder net en een beetje voetbaltraining. Het waren kleine groepjes dus dat ging goed.

Vandaag de allerjongste groep laten tekenen en knippen. Dan zie je dat sommigen nog nooit een schaar in hun handen hebben gehad. Als ze het eenmaal doorhebben, vinden ze het fantastisch. Ook boekjes voorgelezen in het Engels. Deze hadden we in Nederland bij een Engelse boekhandel gekocht: Rupsje nooitgenoeg:een telboekje, en een boek over dieren in het wild, met geluiden. Er zijn geen boeken op school. Dus dit is voor hen een eyopener. De juf van de jongste groep ging de boeken ook voorlezen in haar groep; super.

Voor de leerkrachten en kinderen ook boeken gekocht, waarin Engelse plaatjes staan met de woorden en de uitspraak erbij.

Na schooltijd hebben we overleg gehad met de leerkrachten. Vertelt dat wij tafels gaan regelen, zodat ze in groepen kunnen werken en hoe ze dat kunnen gaan doen. Ze waren hier erg enthousiast over en vonden het een goed plan.

Daarna enkele spelletjes uitgelegd. Met elkaar domino gespeeld, want dat kennen de leerkrachten echt niet. Hilariteit, want ze dachten dat ze gewoon aan konden leggen; niet wetende dat ze op hun beurt moesten wachten. Zo ook memory. Hopelijk wordt al het speelgoed, waar we vanmiddag boxen voor gekocht hebben, straks goed gebruikt.

VErbazinwekkend hoeveel energie die kinderen allemaal hebben. Om 12.00 uur namen wij afscheid van de kinderen en iedereen moest een highfive hebben of een knuffel. Zo lief allemaal en zeker niet alleen de meisjes!

William bracht ons op de terugweg nog even naar het shoppingcenter om wat boodschappen te doen en daarna door naar de camping. Kort daarna zijn we lopend weer naar het centrum gegaan. We hadden zin in koffie, maar moeten daar voor wel een half uur lopen! Wij waren vroeg deze keer en zo konden wij nog wat zien van dat deel van de stad Lilongwe. Niet dat het allemaal zo spectaculair is. Veel winkels van modern tot bouwval. We dachten nog ergens een ijsje te scoren maar bij 2 zaken waren de ijsmachines leeg! Misschien niet verwonderlijk met dat warme weer! Maar weer terug naar de camping, waar we nog even met het Engelse gezin spraken, die wij mogelijk niet meer zullen zien, omdat zij morgen een stukje verder Malawi ingaan, wat wij vanaf zondag gaan doen. Daarna gaan zij door naar Tanzania. Het waren gezellige mensen!

Snel even een douche nemen en dan kijken of de rijst met kip en sweet & sour lekker smaakt. Nou, dat viel goed mee!

Het was weer een leuke en nuttige dag vandaag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monique B.:
    10 mei 2018
    Heel leuk om jullie zo met de kinderen te zien. Het is een feest om jullie verhalen te volgen.
  2. Sandra:
    10 mei 2018
    Geweldig wat jullie allemaal voor de kinderen kunnen betekenen.
    Wat wij ons afvragen is: wat leren de kinderen zoal op school afgezien van de sport, spel en knutselactiviteiten?
  3. Ella:
    11 mei 2018
    Wat een actieve ochtend weer achter de rug, en wat fijn dat ze zo blij zijn met de spullen die jullie mee namen
  4. Henk Spijker:
    13 mei 2018
    Ben je niet bang dat wat jullie opgewekt hebben, straks weer in elkaar zakt. Maar goed onderwijs voor deze landen is erg belangrijk