8 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Dag 2 op Samalani school.

Na het ontbijt werden wij om 07.45 uur opgehaald met de tuktuk.

Het was ongeveer 45 min rijden naar de Samalani school. Weinig verkeersdrukte; dus het schoot lekker op. We werden weer hartelijk verwelkomd door de kinderen en schoolleiding. Vandaag had ik voor bij de sportactiviteiten versterking van de Nederlandse Gitta. Zij doet sport en spel activiteiten op verschillende scholen. Vandaag was zij dus ook op Samalani school. Dat doet zij al geruime tijd dus de kinderen kennen haar ook al.

Samen hebben wij de 3 klassen plezier laten beleven aan verschillende spel activiteiten zoals kringspelen en estafette spelletjes. Bij de oudere kinderen was het dobbelsteenspel een groot succes. Spelletjes met een ballon zijn ook altijd leuk.

Ik, Jose, heb de kinderen vandaag een beetje laten ervaren wat je met verf kunt. Dit hebben ze nog nooit gedaan op school, want het is er gewoon niet. Grappig was, dat de eerste groep meteen hun naam ging schilderen. Dus maar even verteld, dat je ook kunt tekenen met verf; bv jezelf. Zo leren de kinderen meteen alle ledematen in het Engels. De oudste kinderen mochten elkaars gezicht schilderen. Dus meteen leren kijken naar elkaar en de wat moeilijke woorden zoals ears etc. De resultaten waren super leuk en het voornaamste natuurlijk was, dat ze het geweldig vonden om te doen.

We hadden ook Duplo en puzzels meegenomen voor de school. De oudste groep, 7/8 jarigen, mochten er het eerst mee spelen. De puzzels met een knopje vonden ze zelfs moeilijk. De Duplo was helemaal geweldig voor hen. In eerste instantie gingen ze gewoon stapelen,  zoals een kind van 2 dat doet. Na een beetje begeleiding, ontdekten ze, dat je er ook ruimtelijk mee kunt werken. Dit is dus echt speelgoed voor de hele school.

In de pauze hebben wij de kinderen vermaakt met touwspringen en wat andere spelletjes. De kinderen zaten vol energie.

Om 12.00uur gingen veel kinderen trots met hun schilderwerk naar huis. Wij vertrokken ook niet veel later. Diverse kinderen stonden ons buiten de poort nog op te wachten om ons uit te zwaaien. Met een highfive van de kinderen vertrokken wij uiteindelijk met de tuktuk.

Gisteren waren we op de stoffen markt geweest om stof voor de gordijnen te kopen voor de ramen van het nieuwe Doingoood  huis. Vandaag gingen we naar een project, ook gesupport door Doingoood  waar weduwe vrouwen een opleiding krijgen om als naaister de kost te kunnen gaan verdienen. Dit was dus een mooie uitdaging voor de dames. Terwijl  Jose en Sigrid  zich bezig hielden met de gordijnen ging Jaap maar eens rondkijken wat er.nog meer te doen was.

Ik stond nauwelijks buiten toen er een jongen op mij afkwam en vroeg of ik een voetballer was omdat ik daar nog in mijn sportkleding stond. Ik moest hem helaas teleurstellen en vertelde hem dat ik een volleyballer was. Hij was wel teleurgesteld! Hij en z’n maatje liepen daar met een voetbal..........

Een paar deuren verderop stonden 2dames in de deur. Ik ging een

praatje met hen maken en vroeg wat zij deden. Zij stonden in een keuken, waar allerlei zakken mais en rijst lagen. Ze vertelden dat dit voor de armste gezinnen uit de wijk waren. Het voedsel werd gesponsord en om 15.00 uur kon men bij hen terecht. Ze lieten ons 2 grote pannen met eten zien. In de in was rijst en in de ander groenten. Voor hen was het ook vrijwilligerswerk. Ik liet hen mooie foto’s van Nederland zien en zij waren vooral onder de indruk van de bollenvelden en de mozaïeken . Dat je zulke mooie dingen van bloemen kunt maken.

Hierna ging het  terug naar Mabuya Camp. Onderweg nog wel wat USDgewisseld voor Malawische kwacha.

Net dat we thuis kwamen begon het een beetje die regenen, maar voor de rest was het weer een mooie dag.

Snel onder de douche en daarna weer de stad in opzoek naar een lekker bakkie koffie. Die vonden wij ook dus dat deed ons wel weer goed. Momenteel os het dagelijks 1 bakje koffie maar daar hebben we geen moeite mee.

Terug op de camping bleek dat er nogsteeds geen electriciteit was,  aar werden we wel uitgenodigd voor een lekker bakje Engelse thee door het echtpaar dat oorspronkelijk uit de UK komt, maar al jaren in Afrika woont en nu 6 maanden rondtrek in Zuid oost Afrika. Gezellige even zitten kletsen.

Het was zo ongeveer etenstijd en we waren wel benieuwd wat de keuken vandaag klaar maakt.rijst met goulash en beef staat er op het bord. En het smaakte prima!

Met kaarslicht zijn we nu deze blog aan het schrijven. Wij hopen om ongeveer 20.00 uur weer licht te hebben is de voorspelling en net als ik dit schrijf gaat het licht weer aan. 19.48 uur!

Ella, als antwoord nog op je vraag. Wij hadden geen jetlag want Malawi en Nederland liggen in de zelfde tijdzone!

1. Wim en Lia:
    8 mei 2018
    WoW wat doen jullie mooi vrijwilligerswerk
    De kids zillen wel hartstikke blij met jullie zijn.Kom op Jaap je kan toch wel een balletje trappen. Groetjes uit het warme Nederland
  2. Henk Spijker:
    8 mei 2018
    Ja volleyballen is iets anders als voetballen. Maar het plezier dat ze van jullie spelletjes hebben, is gewoon geweldig.
  3. Ella:
    8 mei 2018
    Wat mooi en eigenlijk ook triest allemaal. wat voor ons en onze kinderen zo gewoon is, hebben ze daar niet. Even een vreugde moment met jullie is wel heen fijn voor ze. He Jaap je geeft toch voetbaltraining bij Only Friends !!
  4. Nettie en Gertjan:
    9 mei 2018
    Leuk hè dat Duplo dan zo aanslaat.
    Verf is ook zo iets. Kleur brengt altijd de creativiteit naar boven bij kinderen. Heerlijk dat Jullie het zo naar de zin hebben.
  5. Gerard:
    9 mei 2018
    Wat prachtig om te zien dat deze kinderen zo blij zijn met doosjes verf, ballonnen, ballen en duplo. Voor ons in Nederland is het allemaal zo gewoon.
    Jullie doen weer geweldig werk.
  6. Ans Kuiper:
    9 mei 2018
    Leuk je reacties van de kinderen. Jullie doen weer goed werk.
  7. Martine:
    10 mei 2018
    Super om te lezen en die blije koppies op de foto's te zien