Van Ninh Bihn naar Mai Chau

3 juli 2016 - Mai Chau, Vietnam

03-07-2016
Van Nihn Bihn naar Mai  Chau.
Vanmorgen eerst naar een groot tempelcomplex geweest in Hoa Lu ; De Dinh tempel en Le tempel. Het was helemaal omringd door rotsen, zodat het goed te verdedigen was tegen de chinezen. Hier heeft de laatste keizer van Vietnam geregeerd, voordat Hanoi weer tot hoofdstad werd benoemd in 1010, door de volgende keizer.
We reden door naar het natuurreservaat Van Long. Op een bamboevlot werden we door het natuurreservaat gevaren door een Vietnamese vrouw. We gingen door een grot heen. Jaap moest helemaal voorover liggen, want anders stootte hij zijn hoofd, zo laag was de doorgang. Het was weer prachtig. Ontzettend veel lotusbloemen, waterlelies en prachtige bergen. De terugweg viel niet mee voor de roeister, want de wind stak op. Ik denk zeker windkracht 6. Bijna alle vlotten keerden om en namen een andere route. Maar onze roeister gaf niet op. Met een stok duwde ze de boot steeds toch weer een klein stukje de goede kant op. En.....het lukte.
Nu via de Mai Chau vallei naar Pom Coongh. Hier logeren we bij de White Tai in een paalwoning. Deze huizen staan op palen om zich te kunnen beschermen tegen wilde dieren. We hebben een hele grote kamer, die vroeger van een familie is geweest. Het lijkt wel een balzaal. We slapen op matrassen, op de grond.
We hebben hier gewandeld tussen de rijstvelden. Ieder gezin heeft, na de oorlog, een stukje land gekregen van de regering. Dit stukje land wordt doorgegeven aan de volgende generatie. De mensen waren bezig het land weer klaar te maken, om er straks nieuwe rijstplantjes uit te zetten. Met hun blote voeten stampten ze, in de modder de grond plat. Het zijn voornamelijk oudere vrouwtjes, die dit doen.
Vanavond heerlijk gegeten bij een lokale familie met meerdere toeristen. Tot slot was er nog een folkloristisch optreden van de White Tai familie, die ook voor ons gekookt hadden. We zitten nu even lekker boven op het dakterras een ice-koffie te drinken om dit reisverhaal te schrijven.
Het was weer een bijzondere dag.
Groetjes Jaap en José.

1. Ella:
    3 juli 2016
    zeker weer een mooi dagje achter de rug samen
  2. Hennie:
    4 juli 2016
    Geniet er maar van alles is zo mooi