van Mai Chau terug naar Hanoi

5 juli 2016 - Mai Chau, Vietnam

04-06-2016 Pom Coong (Mai Chau).
De nacht had voor ons beiden beter gekund! Het op de grond slapen op een hard bed  in een zeer gehorig onderkomen heeft onze nachtrust niet goed gedaan. Om 4 uur begon de haan al te kraaien en om 5.30 uur begon de huisvogel zijn liederen te zingen. En dat klonk best aardig! Jaap was om 6 uur al zijn bed uit en ging na een verfrissende douch een wandeling maken door het dorpje waar al diverse mensen actief waren. Het was nog heerlijk rustig. Op de rijstvelden werd al weer gewerkt. Een vriendelijke oude man nodigde mij uit om te komen kijken naar de werkzaamheden van zijn dochter en vrouw, die boomschors aan het verwijderen waren van dikke stammen, die weer voor de houtzagerij bestemd waren. Anderen waren bladeren aan het plukken bestemd als voedsel of als kruiden. Veel uit de natuur wordt toch al gebruikt. Het hout en bamboe voor de huizen, het water van de rivier, eigen teelt van rijst, vis, groenten en fruit. Kleding wordt in de rivier gewassen tot tapijten aan toe. Met vaak primitief gereedschap weten zij zich te redden.
Na het ontbijt was het tijd voor een fietstocht door de vallei. De fietsen  waren natuurlijk niet voor ons, grote Nederlanders, gemaakt. Jaap z'n knieën staken zo  ongeveer boven het stuur uit. We reden door enkele dorpjes. De afscheiding tussen de verschillende dorpjes waren de rijstvelden.  Op de markt van Mai Chau was van alles te koop, zoals fruit, kikkers, sprinkhanen en slakken voor consumptie. De ergste drukte was alweer voorbij  en konden wij met de fiets er makkelijk door. Wel kochten wij er een dragonvrucht.  Terug bij ons logeerverblijf, na deze mooie fietstocht, namen we eerst maar een ice-koffie. Het zweet straalde van ons af dus deze verfrissing smaakte uitstekend. Daarna nog even onder de koude douche, wat niet veel hielp want het water bleef van ons afdruipen. De lunch was bijna klaar en nadat wij die, natuurlijk weer veel  te veel, genuttigd hadden stapten wij in de auto op weg naar  Hanoi station, waar de trein naar Hue om 20.10 uur zal vertrekken . Onderweg naar Hanoi nog enkele fotostops gemaakt en genoten van mooie uitzichten over de Mai Chau vallei. Ook nog even geld gewisseld onderweg, want dat was hard nodig! De Dongen vliegen met tienduizenden tegelijk je portemonnee uit! Alhoewel het eten niet duur is, gemiddeld €15 voor een goeie lunch of diner voor 2 personen, moet je wel voor iedere tempel die je binnen gaat, betalen. De bankmedewerker moest de Euro biljetten wel uitgebreid bestuderen en voelen, voordat ze zeker wist of ze echt waren. Ze haalde de Dongen gewoon uit een grote zinken geldtrommel, die bij De ABN-AMRO bank in de jaren 70 nog gebruikt werden. Ook stond de kluis gewoon los en open. Na een poosje gingen we met miljoenen Dongen rijker, de bank uit! Tegen 18.00 uur waren we bij ons eerste hotel. Daar hadden wij nog een rekening te vereffenen, die door omstandigheden niet in rekening gebracht was. We werden netjes ontvangen met een heerlijk glas watermeloen juice, de rekening snel betaald en daarna richting station. De chauffeur zette ons bij de "stationsrestauratie" af om 18.30 uur dwz,een gewoon restaurant wat dan weer connecties heeft met  de spoorwegen zodat we, voordat we in de trein zouden stappen nog even een maaltijd zouden nuttigen. Om 19.30 uur komt de gids ons ophalen om ons naar de trein te brengen. Daar nemen wij ook afscheid van Hung, onze gids. Dit keer is de trein minder "luxe" als de vorige keer. Geen overlevingspakket er bij en geen WiFi. Het zal wat worden de komende nacht! Wij hebben een jongen uit London in onze coupe er bij. Hij is 2 maanden op stap en zit nog maar aan het begin van zijn reis!  De treinreis zal ongeveer 13  uur duren. Wel op tijd vertrokken! Hopende op een goede nachtrust groeten wij jullie.
Jaap en José .

1. Ella:
    5 juli 2016
    weer mooie dingen beleeft dus, wat zal je straks thuis weer van je mooie fiets genieten. Prachtige foto's zeg, wat een zo heel ander land als Nederland. Sterkte met de treinreis en hopelijk een beetje nachtrust gehad daar.
  2. Henk Spijker:
    6 juli 2016
    Het is bijzonder en mooi