7 juni Tokyo

7 juni 2024 - Tokyo, Japan

Na een wat onrustige nacht (jetlag)  vanmorgen om 8 uur opgestaan.

Na een lekkere douche gingen we naar beneden voor het ontbijt. In de ontbijtzaal werden de gasten verwelkomd door een (buitenlandse) zanggroep die ook in het hotel zaten. Zij zongen een aantal nummers met een korte show erbij. Een goed begin van de ochtend. 

Er was genoeg keus en variatie bij het ontbijtbuffet. We gingen niet met lege magen aan de wandel. Vandaag een grotendeels “slenter” dag in Tokyo. Met de Pocket WiFi op zak hadden we continue beschikking over WiFi. Een handig apparaatje,dat je in Japan kunt huren.  Vanuit Nederland geregeld en bij ons eerste hotel laten bezorgen. Dat werkt prima en het installeren was met een “muisklik” gedaan. Ons eerste doel was de Kyu-Shiba-rikyu Garden. Een kleine Japanse tuin, niet ver van ons hotel. Er moest entree betaald worden en als je ook naar de Hama-rikyu Garden ging kreeg je korting. Daarbij waren ook nog eens 65+ en dus nog eens extra korting. De parken lagen niet ver uit elkaar; dus zijn we op het aanbod ingegaan,

Na de eerste tuin dus op naar de 2e tuin. Deze was groter en mooier van inrichting met veel bloemen, water, theehuisjes( waar je overigens geen thee kon drinken) en veel grote bonsai bomen. Het begon ook al aardig warm te worden; dus hadden wij ook wel zin in wat drinken. Daar moesten we nog wel even voor lopen! Omdat we gezien hadden dat we niet ver van de Tsukiji markt waren, de vroegere oude vismarkt, besloten wij die kant op te lopen. Daar zouden we vast wel wat tegenkomen. Dat klopte ook en na een heerlijk bakkie Latte liepen we door naar de markt. Van de oude vismarkt, waar we in 2008 ook geweest waren, was niet veel meer te zien. Als toerist kun je er ook niet meer binnenkomen en moet je van achter het glas toekijken. Echter om daar wat van te zien moet je er wel heel vroeg bij zijn ! Maar in de straatjes rondom was het een gezellige bedoeling van eetkramen, verkoopwinkeltjes en restaurants. Veel geschreeuw van verkopers, die hun waren aanprijzen. Natuurlijk moest ik ook wat uitproberen en zo kocht ik een heerlijke oester en een leuk opgemaakte zee egel, waarvan het vlees er boven op lag. En dat vlees smaakte prima. Een ijsje er achteraan en de lunch was weer binnen!

Hierna liepen we naar de dichtstbijzijnde metrostation en zouden we kijken of we nu wel een metrokaart konden scoren. Gisteren probeerden wij dat ook al, maar we kwamen er niet uit en ook niet met hulp van behulpzame Japanse mensen. Ik had nog eens op internet gezocht en zag dat het toch mogelijk moest zijn om een 3 daagse kaart aan te schaffen. Wij werden vandaag door een Japanse dame naar de informatiebalie verwezen en daar bleek dat je die wel aan kon schaffen, maar alleen via internet. Met behulp van een QR-code en een behulpzame loketbediende lukte het om uiteindelijk na een halfuur  de kaartjes uit een automaat te krijgen. Wat een gedoe allemaal! Maar uiteindelijk wel een hoop gemak. Met wat uitleg over de werking van het metronetwerk van een goed engels sprekende Japanse medewerkster,

konden we onze weg vervolgen. Het is wel goed kijken waar je naartoe moet lopen en vooral bij het overstappen, maar uiteindelijk kom je dan in heel Tokyo goed terecht. Soms moet je honderden meters lopen, trappen op, trappen af, door ondergrondse winkelcentra maar als je eenmaal op het juiste perron staat dan is de metro er in no time! We gingen van Station Tokyo lopend naar Ginza, naar het beroemde drukke kruispunt met zijn zebrapaden. Daar even rondgehangen en daarna met de metro richting het hotel. Daar hebben we heerlijk Japans gedineerd! Op de Japanse TV is het volleybalavond. Mooi om te moet zien hoeveel aandacht er aan besteedt wordt. Morgen wordt het weer vroeg op:

06.00 uur! Dan gaan we naar Nikko en een oud collega van mij gaat als gids mee! Leuk om haar weer te zien na zoveel jaren!

Foto’s

8 Reacties

  1. Silvia:
    7 juni 2024
    Leuk. Hele andere wereld.
  2. Hennie:
    7 juni 2024
    Super mooi weer heerlijk om het verslag te lezen en jullie genieten er ook van verheug op morgen weer
  3. Ina van Kleef:
    7 juni 2024
    Jose en Jaap wat fijn om weer van jullie reis te genieteen
  4. Trudy:
    8 juni 2024
    Kiki is helemaal blij om jullie op de foto te zien! Kiki is stiekem wel een beetje jaloers op het speeltje van opa op de foto 😂
  5. Jan en Carla:
    8 juni 2024
    Mooi, wereldstad , van alles te zien en te beleven, geniet ervan, leuk om te lezen!
  6. Mary Koomen:
    8 juni 2024
    Weer leuk om te lezen. Wat een mooie reis.
    Lekker genieten samen.
  7. Trees:
    8 juni 2024
    Prachtig allemaal Jaap en José
    Mooie foto’s
    Dank hiervoor
    Heel veel plezier samen
  8. Henk Spijker en Ria:
    8 juni 2024
    Mooie foto's en leuke beschrijving. Jaap kan je een beetje wennen aan het links rijden. Zijn de mensen wel vriendelijk