Cu Chi tunnels en Ho Chi Min City

10 juli 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

10-7-2016
Cu Chi tunnels.
Vanmorgen om 8.00 uur op weg naar Ben Dinh om de Cu Chi tunnels te gaan bezoeken. In de Vietcong-oorlog hebben de Vietnamezen tunnels gegraven om zich te verstoppen voor de Amerikanen. Dit was een ingenieus gangenstelsel, dat diep onder de grond lag. Deze was 250 km. Lang. Hier woonden ze ook. Faciliteiten zoals hospitaal, keukens hadden ze er ook ingemaakt. Ze hadden ze zo gemaakt, zodat de Amerikanen ze moeilijk konden vinden. We hebben verschillende soorten ingangen van het gangenstelsel gezien en uitgeprobeerd. Nou dat valt echt niet mee. José kon er nog redelijk in; zelfs de deksel met bladeren kon ze op haar hoofd zetten, zodat ze onder de grond was. Jaap bleef echter met zijn armen steken. Dat heb je ook met zo'n lange vent hè. Bij een andere ingang zijn we naar binnen gegaan en 20 meter erdoorheen gelopen. José kon het op de hurken redden, maar Jaap moest er kruipend doorheen. De Vietnamezen waren heel slim en bedachten allerlei listen om de Amerikanen te misleiden, zoals schoenen, gemaakt van autobanden, waarbij de voorkant aan de achterkant zat. Zo leek het, alsof ze de andere kant op waren gelopen. Ze hadden verschillende plekken boobytraps gemaakt. Deze zagen er erg pijnlijk uit, als je erin zou trappen. Alles bij elkaar wel een bijzondere plek om een keer bezocht te hebben. Uiteindelijk speelde dit zich toch af in onze jeugdjaren! Van de demonstraties tegen de Amerikanen stond mij wel bij, maar toch was je er toen minder mee bezig. Bij het zien van deze plek en de foto's krijg je er toch wel een beter beeld bij.
Hierna weer terug naar Ho Chi Min City. Daar aangekomen hebben we eerst een broodje genuttigd. In de Bakery sprak ons een Aziatische vrouw aan. In onze ogen leek ze 20 maar ze was dus al 30 en kwam ook nog eens uit de USA. Ze woonde nu al 10 maanden in HCM city en deed aan vrijwilligerswerk. Ze was een soort van zendeling vanuit een Amerikaanse kerkelijke organisatie om mensen te overtuigen in het geloof van God. Zij wilde dit als haar missie blijven doen in Vietnam.
Later in het park voor ons hotel sprak een groep studenten ons aan. Zij hadden als missie om vandaag met tenminste 10 buitenlanders op de foto te gaan en een praatje met ons te maken. Nou dat was hen gelukt; nog 8 te gaan voor ze.
We liepen verder door de stad en kwamen langs een toch wel bijzondere katholieke kerk. Op het binnenplein waren diverse kapelletjes,  waar mensen zaten te bidden of een dienst werd gehouden. Ook hadden zij er de grot van de verschijning van Maria aan Fatima nagebouwd. Ook wel heel opmerkelijk! Zo zie je nog eens wat, als je een rondje loopt! Op een andere plek was er een festival van de Comics bezig. Het moest mij denken aan de Japanse tieners, die er in hun vrije tijd op bepaalde plaatsen in Tokyo rondlopen en er als "poppetjes" uitzien; in vreemd uitgedoste kleding, vaak een stripfiguur uitbeeldend. Ook in Vietnam is dus zoiets gaande. In de diverse parken die wij tegen kwamen werd volop gesport door de mensen. De fitnesstoestellen die er staan werden druk gebruikt! Ook wij hebben er diverse uitgeprobeerd. En zo hebben wij weer wat gezien van de stad. 's-avonds weer lekker gegeten in de stad en dan zie je dat HCM city echt een grote wereldstad is. De verlichting van de gebouwen, winkels en reclame borden zijn overweldigend!
Morgen gaan wij weer de rust opzoeken en vertrekken wij voor een paar dagen naar de Mekong Delta.
Groeten
Jaap en José .

1. Ella:
    10 juli 2016
    weer genoeg mooie, leuke en bijzondere dingen dus gezien. En Jaap laat je wel je baard weer groeien !!