Ho Chi Min city

9 juli 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

09-07-2016 Ho Chi Min City.
Het was vanmorgen vroeg opstaan. Om 6 uur stond de chauffeur klaar om ons naar het vliegveld van Danang te brengen. Wij kregen ons ontbijt mee in een tasje en na een half uur rijden waren wij op het vliegveld. Het inchecken ging vlot, mede ook door de binnenlandse vlucht. Vietnam Airlines vliegt ons naar Ho Chi Min City. (Het voormalige Saigon). Wij vertrekken op tijd! Om ongeveer 10.00 uur stonden wij alweer op onze bagage te wachten . Na 5 min. stonden wij buiten en zagen wij onze gids Loan (v) staan. Ook zij was erg beneden maats, maar zag er zeer vriendelijk uit. Ze spreekt goed verstaanbaar Engels en dat is ook wel prettig. We werden naar ons hotel gebracht, maar moesten helaas wachten op onze kamer. Dan maar even een bakkie doen bij De Bakery; heerlijke cappucino met wat lekkers erbij. Daar waren we wel even aan toe na zo'n vroege ochtend. We kwamen bij het hotel terug en de kamer was klaar. Helaas was het een rookkamer, maar binnen no time omgezet in een rookvrije kamer; helemaal top.  Vanmiddag een stadstour met een aantal bezichtigingen. Als eerst naar het Paleis van de Onafhankelijkheid. Een modern gebouw, waarvan de bouw gesubsidieerd is door de Amerikanen, bij de onafhankelijkheid van Vietnam. (1980 ongeveer) momenteel wordt het gebruikt voor representatieve doeleinden en voor toerisme.
Daarna door naar het Remnants Museum. Dit gaat over de oorlog tussen Vietnam en de Amerikanen.(1954-1979) de herinneringen bestonden vooral uit foto's. Wat was dit heftig om te zien. Net zoals we in Japan, in Hiroshima, gezien hebben. Je wordt er stil van en moet echt even bijkomen.
In de Kathedraal De Notre Dam rondgekeken en tot slot het oude postkantoor bekeken. Het interieur is nog helemaal origineel. Het pand wordt nu gebruikt voor het versturen van pakketten en verder voor commerciële doeleinden. Een toerist kan er nog wel een kaartje naar huis sturen. De Vietnamezen zelf doen vooral aan moderne communicatie en sturen apps en e-mails, net als wij Nederlanders. Hierna werden wij weer terug gebracht naar ons hotel. Na eerst een bakkie heerlijke Icecoffee , dat wil je wel met deze temperaturen van ver boven de 30C., ging Jaap naar de kapper om z'n baard een beurt te geven. Nou ja, ging  er helemaal  vanaf! Groeit wel weer aan! Jaap werd lekker ingesopt en goed gladgeschoren met het mes. Hij lag languit op een stoel, maar de ruimte was te kort om zijn benen te strekken! Geen nood; er werd een krukje achter geplaatst, zodat zijn voeten daarop konden rusten. Het ging tenslotte om zijn baard en die werd er keurig vanaf geschoren. Daarna terug naar het hotel even een uurtje niets doen, alvorens wij van het buffet van het hotel gebruik gingen maken. De keuze van het buffet was enorm en ook ingrediënten als diverse soorten slakken, oesters en andere vis en vleesgerechten konden genuttigd worden. Toch maar een paar soorten slakken geprobeerd en dat viel niet tegen. Als je die op de lokale markt ziet liggen, dan moet je er niet aandenken dat je deze zal eten. Maar de kok heeft er tocht iets lekkers van gebrouwen!  José zag het niet zitten!
De avond nu verder uitzitten door naar de finale van de dames op Wimbledon te kijken.b
Een groet vanuit Hoi Chi Min City
Jaap en José

1. Henk Spijker:
    11 juli 2016
    Jaap je koppie is nu wel erg mager.