De. Mekong Delta.

11 juli 2016 - Can Tho, Vietnam

11-07-2016 Mekong Delta - Cantho
Vanmorgen om 8 uur vertrokken uit HCM city naar de Mekong Delta. In Vietnamese mond heet het eigenlijk de 9 dragonsrivers, vanwege het feit dat de rivier uiteindelijk in 9 uitlopers in de Zuid Chinese Zee terecht komt. Ook deze naam is weer discutabel bij de Vietnamees, vanwege het woord " Chinese". Zij denken namelijk dat op basis van de tenaamstelling China deze zee wil claimen, terwijl het nu ook gedeeltelijk bij Vietnam hoort. De Mekong Delta is het belangrijkste gebied van Vietnam voor de rijstbouw. Geen kleine boertjes, maar grote bedrijven met machines die dit gebied van de nodige economische impulsen voorzien.
In Cai Be gaan we aan boord van een traditionele sampan en varen de Mekong Delta in. Wij bezoeken wat "kleine fabriekjes" waar diverse producten gemaakt werden, waarvan de basis is rijst of kokos. Rijstpapier, popcorn, een soort van cracker en kokossnoepjes van diverse smaken. In enkele grote glazen potten waren slangen op sterk water gezet, die moesten dienen voor de potentie van de man. Je mocht het proberen, maar daar ben ik maar niet aan begonnen.
Na weer een stukje gevaren te hebben kwamen wij op een eilandje waar we fruit geserveerd kregen en dat smaakte prima. We stapten daarna over op een roeiboot, geroeid door een vrouw en gingen een van de zijriviertjes in van de Mekong. We kwamen daardoor dieper in de natuur, maar vanwege de regen was het minder genieten. Het regende trouwens al geruime tijd. Regenkleding hadden wij niet bij ons dus moesten wij weer een aantal poncho's kopen, waarvan ze maar een maat hebben, XX-small!!
Na een half uur weer terug op de Sampan en met een uur varen kwamen wij in Vinh Long, waar de auto al weer klaar stond om ons naar Cantho te rijden. Hier zitten wij een nach! Het hotel staat vlak bij de avondmarkt. Tijdens onze rondwandeling door Cantho komen wij een Chinese tempel tegen waar mensen een ceremonie ondergingen, die wij niet snapten. Er werd een kaart op de grond gelegd en hier moesten ze met hun schoen op slaan. Daarna werd er een brandende krant van voor hun gezicht naar hun voeten bewogen en weggegooid. Ook liep er een haan onder het altaar en die had dan ook weer een rol in de ceremonie. Het was wel grappig om te zien. Er hingen grote piramidevormige wierook vormen, die mensen aanstaken. Ze hadden er een wens ingehangen. Deze piramides worden aan het plafond gehangen en branden ongeveer 24 uur. Heel bijzonder om te zien.
In een van de winkeltjes vonden we geldboompjes. Iemand er een nodig??????
Vanavond eerst over de markt gelopen. De avondmarkt bestond voor een groot deel uit verkoop van kleding en snuisterijen en het andere deel was een soort van Foodmarkt, zoals je die tegenwoordig in Nederland ook wel ziet. Overheerlijke gerechten, keurig verzorgd in kraampjes, werden aangeboden. Wij hebben ook heerlijk gegeten, niet op de Foodmarkt, maar op een terras aan het water!
Groetjes van Jaap en José vanuit Cantho.

1. Henk Spijker:
    13 juli 2016
    Leuk als je die tempel bijeenkomst mag meemaken.