Dag 2 in Hanoi.

25 juni 2016

- [ ] 25-06-2016 Hanoi.
- [ ] Vandaag hadden wij voor ons zelf. Na de vermoeiende 2 dagen was het ook niet verwonderlijk dat het 09.30 was dat wij wakker werden en we nog een half uur voor ons ontbijt hadden. Dat was dus snel aankleden en eerst maar eten. Het ontbijt was goed. Daarna terug naar de kamer om ons op te knappen en de koffer in te pakken. Wij gaan vanavond naar Sapa voor 2 dagen dus moesten wij ook de kamer verlaten. Nadat wij de koffers bij de receptie hadden afgegeven gingen wij op zoek naar een kleermaker die voor ons kleding zou kunnen maken. José wil graag een jurk en Jaap en broek als dat zou lukken. Van de gids hadden we een paar adressen van goede kleermakers gekregen. De eerste de beste kleermakerswinkel was voor Jaap al raak. Een heel klein manneke nam bij Jaap de maat voor een casual broek op, nadat Jaap stof uitgezocht had. Voor mij, José was het lastiger. Er waren wel kleermakers, maar ze hadden niet echt leuke jurken hangen als voorbeeld. Dus zijn we een jurk, die ik leuk vond, gaan fotograferen en met deze afbeelding naar een kleermaakster gegaan. Leuke stof uitgezocht en meteen een stof voor een colbertje erbij. Achter in de winkel hielden twee kinderen van een jaar of zes siësta. Ze hebben drie maanden vakantie en doen 'smiddags graag even een dutje. Dinsdag a.s., als we weer terugkomen vanuit Sapa, is alles klaar. Hierna gingen wij weer de hitte in. Het is ruim boven de 30C. Wij hebben eerst een stuk langs het Hoan Kiem meer gelopen. Dit meer ligt aan de rand van het centrum en is voor veel mensen een plek om te ontspannen. Veel mensen  zijn er aan het sporten of wandelen. Leuk om het om te zien hoe mensen aan het fitnessen zijn of een soort van voettennis aan het spelen zijn met een soort van shuttle. Mensen doen er aan Yoga of Tai chi. Wij als toerist houden het bij het wandelen op deze snik hete dag. Wij krijgen genoeg verzoeken om in een fietstaxi te springen, maar sportief als wij zijn, wijzen wij dit allemaal af. Soms valt dat niet mee en blijven de taxifietsers door zeuren! Op zijn tijd een drankje in de schaduw of een gebouw naar binnen lopen waar het koel is houdt ons wel op de been. Aan het eind van het meer komen wij in de Franse wijk terecht. Dit deel van Hanoi ziet er wel beter uit. Wij hebben daar het Historisch Museum van Vietnam bezocht. Niet alleen vanwege de verkoeling maar ook om eens te zien wat er zoals uit de grond van Vietnam is gekomen. Ook hier zijn munten en sieraden en potjes en pannen gevonden uit de tijd voor Christus. Mooi waren de beelden die er stonden en de gigantische grote bronzen drums die 2000 geleden in de delta van de Rode Rivier gegoten waren en gebuikt werden bij feesten, en voor regen te bidden. Na het museum weer verder gelopen langs het meer. Weer terug in het centrum zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje om te gaan eten. Het oversteken in de stad Hanoi gaat ons steeds gemakkelijker af. We hoeven niet bang te zijn dat ze ons voor de sokken rijden. Gewoon doorlopen! We vonden een leuk Vietnamees restaurant met aantrekkelijke hapjes. Gefrituurde deeghapjes met garnaal en ei en een bord met 2 soorten vis en gegarneerd met o.m. Mintbladeren. Normaal gaan bij ons de mintblaadjes voor de thee, hier kon je ze rauw eten. Of het nu was dat ik (K)Conijn  heet, maar rauw smaakte ook wel goed. Na deze best wel lekkere maaltijd gingen wij voor ons desert naar onze , in een van de straatjes gevonden, ijssalon om daar een lekker ijsje te consumeren. Daarna was het tijd om terug te gaan naar het hotel, want om 20.00 uur zouden we opgehaald worden door een chauffeur die ons, dachten wij, naar het station zou brengen. Het was niet het station, maar het buro van de reisagent die de treinreis verzorgd heeft. Daar kregen wij de tickets en mochten nog een uurtje wachten tot we naar het station gebracht zouden worden op 2 minuten lopen vanaf het kantoor. Half naar het EK voetbal kijkend en alvast een deel van dit verslag maken brachten wij de tijd door. Om 21.45 vertrok de trein. We zitten/slapen in een 4-persoons coupe en het ziet er allemaal netjes uit. In tegenstelling tot de eerdere verhalen hebben wij gaan vieze lakens, dus hebben wij geen hoeslaken nodig om in te liggen. Het is warm dus gewoon op je bedje gaan liggen! Koffie is inbegrepen, er ligt voor een ieder een zakje noten, een zakje lychees en een flesje water en tandenborstel met tandpasta! Morgenochtend nog een ontbijtje! Ook is er WiFi e n de NS kan er een voorbeeld aan nemen. Werkt prima! Goeden nacht (hoop wij)!!!

1. Ton en Trees:
    25 juni 2016
    Jaap of is het José,
    Als jullie zo door gaan kun je een boek maken van je reisverslag.
    Brengt mogelijk nog geld op ook.
  2. Ella:
    26 juni 2016
    leuke dag achter de rug dus, en hopelijk een goede nacht gehad.
  3. Martine:
    Hoi opa en oma.
    Was het leuk in het museum?
    waren daar ook schilderijen?
    groetjes anouk
  4. Martine:
    26 juni 2016
    Hoi Anouk, er waren niet zoveel schilderijen. Wel 2 hele grote schilderen, zo groot als de muur van jullie kamer.
  5. Henk Spijker:
    26 juni 2016
    Heerlijk om te lezen. Hoe is het leven van de Vietnamees?