Een dagje Hongkong

15 juli 2016 - Hong Kong Island, China

15-07-2016
Hongkong.
Vanmorgen konden we rustig aan doen, maar Jaap vond het nodig om om 7.30 uur al een half uur aan zijn sixpack te gaan werken. Nou doe je best, zou ik zeggen. ik draai me nog even om. Om 9.30 uur zijn we met de bus richting de Peak tower gereden. We wisten wel welke busnummer we moesten hebben, maar het vervolg, waar we zaten was lastig te volgen. Met behulp van medepassagiers kwamen wij er uiteindelijk wel uit. Ook wat er betaald moest worden was onduidelijk. Een mevrouw vertelde, dat als ik ouder was dan 65 ik voor 2 HKD mee mocht. Nou, dat duidelijk maken aan de chauffeur was wel moeilijk. Ik moest geld in een gleuf stoppen en verwachtte wel wat wisselgeld terug. De chauffeur zijn alleen maar "no change". Dus voor 20 HKD , ongeveer € 2,50 reden Jose en ik mee. Op de terugweg gooide ik er maar 7HKD in en dat was ook goed!!!??
Toen gezegd werd dat we er waren, waren de bordjes naar de kabelbaan (Peak tram) snel gevonden. Het was er al aardig druk maar na een klein half uurtje gingen we naar boven. De heuvel was best steil, maar de uitzichten die we af en toe te zien kregen over Hongkong waren prachtig. De Peak Tram bracht ons naar het 428 meter hoge Sky Terrace waar het uitzicht ver en mooi was. Boven de toppen van andere hoge heuvels hingen donkere wolken, echter het uitzicht op de skyline van Hongkong was nog steeds prachtig . Na een tijdje rondgelopen te hebben gingen wij te voet naar de Peak Top op ongeveer 552 meter. Onderweg kwamen we diverse bruidsstelletjes tegen die fotoshoots aan het maken waren. Op de top hadden wij nog meer uitzicht. De uitdaging was nu ook om helemaal naar beneden te lopen volgens een bepaalde route. Dat ging in het begin nog wel goed, maar daarna hebben we toch wel ergens een afslag gemist en ipv de korte route hadden we een lange route terug! Ook wel door een mooie omgeving, waarbij we ook door een vogelpark liepen van het HongKong park.  Dit was een hele grote natuurlijke volière met vogels uit diverse landen. Uiteindelijk kwamen we weer bij de ingang van de de Peak Tram uit en met wat zoeken en vragen hadden wij onze bushalte gevonden waar de bus zou stoppen die ons weer terug zou brengen. Wij wilden halverwege de terugtocht uitstappen om verder rond te kijken en met de kaart op schoot moest dat toch wel lukken! Tot en met de tunnel ging dat wel goed, maar daarna vonden wij geen herkenningspunten meer totdat de bus aangaf dat wij bij het hotel waren! Daar maar uit gestapt en eerst maar eens wat gegeten. Het was ondertussen 16.00 uur en we hadden nog niet "gelunched" . Dus maar snel een broodje gegeten in een of andere Chinese tent, waarvan wij dachten dat de broodjes die daar gebakt werden onze lunch zou worden. Wat we besteld hadden, sandwich beef, was toch niet wat we er van verwacht hadden. Het waren 2 dunne, witte boterhammetjes zonder korsten met dunne lapjes beef. Maar, het smaakte toch wel goed. Ondertussen hadden we besloten om naar de wijk Mong Kok te gaan. De Chinese eigenaar van het restaurant wist ons te vertellen welke we bus we moesten nemen en zo gingen we met de bus naar Mong Kok. Dit was met een mini busje en die zijn weer van private ondernemers, dus geen kortingen voor 65 jaar en ouder. In Mong Kok was het gezellig druk. Er was daar de street market en de Goldfish market en de Ladies market. Bij de Goldfish market werden bijna alleen maar goudvissen verkocht in alle soorten en maten en hingen daar in plastisch zakjes aan rekken! In die zelfde straat kwamen we ook dierenwinkels tegen die honden en katten verkochten. De honden en katten werden in kooitjes in de etalage geplaatst! Zielig hoor. Het zag er schattig uit en er was veel belangstelling in de winkels hiervoor.  's Avonds was het allemaal overweldigend verlicht en gigantisch druk! Nadat wij nog wat gegeten hadden in een restaurantje zochten wij weer naar de mini bus die ons weer bij het hotel af zou zetten.  Ook nu weer vragen, want een duidelijk systeem was er niet. Gelukkig waren de mensen hier ons weer behulpzaam en zou kwamen wij rond 21.00 uur weer terug in het hotel. De voeten krijgen eindelijk rust!
Groeten uit Hongkong!
Jaap en José.

1. Alwin en Dionne:
    15 juli 2016
    Klinkt goed hoor. Toch weer even wennen om zo in de stad te zijn na al die natuur. Veel plezier nog de laatste dagen.
  2. Ella:
    15 juli 2016
    weer een leuke dag achter de rug met vele bezienswaardigheden.
  3. Monique B.:
    Jaap en José,
    Vanavond heerlijk de tijd genomen om alle reisverhalen achter elkaar te lezen. Wat is dat leuk om jullie reis zo te volgen, en ook fijn voor de lezers dat het vlot is geschreven en goed voor te stellen hoe het daar is. Bedankt daarvoor.
    Grts Monique
  4. Henk Spijker:
    17 juli 2016
    De Peak tram zou ik niet nemen veel te steil.