Excursie naar een rijstboer.

8 juli 2016 - Hoi An, Vietnam

08-07-2016 Hoi An excursie naar rijstboer.
Het was vroeg opstaan op onze vrije dag. Maar ja wij hadden een excursie geboekt naar een rijstboerderij om het proces van het verbouwen van rijst tot het eten van rijst van dichtbij mee te maken.
Om 8 uur werden wij al opgehaald. Anders dan verwacht stonden er 2 fietsen klaar. Een gids van de boerderij, waar wij naar toe gingen, kwam ons ook ophalen op zijn fiets. Hij vertelde ons dat wij dus op de fiets naar zijn familie zouden gaan en dat we ongeveer een uurtje onderweg zouden zijn. De route ging door de rijstvelden en een aantal keren vertelde hij ons onderweg wat wij tegen kwamen. In deze regio was er veel rijstbouw maar ook het bamboe speelde nog een grote rol in de levensstijl van de lokale bevolking. Opvallend is dan wel, dat met name de ouderen zich hiermee bezig houden en dat de jongeren zich toch wel meer richten op de industriële ontwikkeling. Zo zal op den duur de charme van zo'n omgeving verdwijnen. De grote fabrikanten zullen dan de productie van rijst over gaan nemen. Bij zijn familiehuis aangekomen werden we hartelijk ontvangen met een lekker koud drankje. De temperatuur was ondertussen ook al opgelopen tot ver boven de 35 graden. Op het erf stond de waterbuffel al te wachten, waarmee we straks aan het werk zouden gaan. De mouwen moesten opgestroopt worden! Eerst was er een fotoshoot op de waterbuffel. Daarna moesten we echt aan het werk met dat logge beest. De schoenen moesten uit en wij werden bij toerbeurt achter de buffel gezet, die een ploeg moest trekken door de modder. Wij stonden tot bijna aan onze knieën in het water en modder. Onze benen hadden meteen een goed modderbad gehad, dat je bij een schoonheidsspecialist nooit zo zou krijgen). Als je dan bedenkt dat die buffels ook nog in dat water schijten, snap je wel hoe speciaal deze modder is. Daarna moesten wij achter op een plank staan om de modder te egaliseren!  (Moddersurfen). Dat was best leuk! Hierna rijstplantjes poten en was het zware werk gedaan! Met respect voor al die, vooral oudere, mensen die de hele dag in de hitte op de velden aan het werk zijn. De boer had wat geoogste rijstschoven klaar staan, die nog van de rijstkorrels ontdaan moesten worden. Middels een simpel apparaat was dat vlot gedaan. Daarna heb je nog een proces van het ontvliezen van de rijst tot rauwe rijst en nog het schuren van de rauwe rijst tot witte rijst. Want de Vietnamezen eten vooral de witte rijst omdat het sneller klaar te maken is. (Geen Lassie snelkookrijst, maar het lijkt er wel op). Van het proces van het stampen van de rauwe rijst tot de witte rijst komt een poeder vrij, die weer gebruikt werd als basis voor de rijstpannekoekjes die wij tot slot nog gingen bakken. Deze pannenkoekjes werden gebakken met stukjes vlees en garnalen en nog wat andere ingrediënten. Wij mochten ook bakken en het pannenkoekje omhoog gooien om te draaien. Jaap draaide hem de eerste keer perfect om, maar de tweede keer viel hij uit de pan en Rolde over de tafel heen.(nog even oefenen Jaap) Tot slot kwam er nog een schaal rauwe groenten en moest er een soort van springrol van gemaakt worden. Nou, het smaakte weer lekker, want niet alleen wat wij gemaakt hadden kwam op tafel. Nog veel meer en te veel om allemaal op te eten. Gelukkig na de lunch weer op de fiets terug naar het hotel. Daar hebben wij eerst maar Siësta gehouden want het was midden op de dag en bloed heet. Om ongeveer drie uur hebben wij de fietsen gepakt en zijn wij richting strand gefietst . Onderweg wel eerst nog een heerlijke Vietnamese Icecoffee genomen!
Fietsen kun je niet zomaar ergens neerzetten bij het strand. Overal staan er vrouwtjes, die tegen betaling over je fiets zullen waken. Je ontkomt er gewoon niet aan!
Voor een strandstoel moet je of goed betalen of je moet wat drinken en eten, want alle stoelen horen weer bij een restaurant! Wat is de zee hier heerlijk van temperatuur. Je hoeft er helemaal niet aan te wennen; je loopt er gewoon in. Heerlijk schoon water en strand. Wat er uit de zee aanspoelt, wordt door vrouwtjes, in een soort pyjama, opgeruimd. We bestelden als drinken een kokosnoot! Het valt op dat deze in Vietnam behoorlijk groot zijn en goed gevuld, dus lekker voor de dorst. Uiteraard ook nog wat eten besteld want dat was toch wel de bedoeling bij het in gebruik nemen van de strandstoelen en zo een bescheiden diner aan het strand genuttigd. Daarna weer op de fiets terug naar het hotel. Het begon al te schemeren en licht zat er niet op de fiets. Dan moet je niet in het donker gaan rijden met al die motoren op de weg die overal voor toeteren, ook al is het niet nodig. Na even opgefrist te hebben gingen we nog even naar het centrum om relaxed rond te lopen. Toen we daar aankwamen was de verlichting uitgevallen en best wel donker. Hier en daar zag je kaarsjes in winkels en restaurants. Uiteindelijk ging de verlichting weer aan en ging er gejuich door de straten.
Nu de koffers inpakken, want morgen om 6 uur worden we opgehaald. We vliegen van Danang naar Ho Chi Min City.
Een Groet uit Hoi An
Jaap en José .

1. Ans Kuiper:
    8 juli 2016
    Dat was effe hard werken, en leuk natuurlijk. Groetjes Martin en Ans
  2. Marianne:
    8 juli 2016
    Wat een prachtige foto`s bij deze bijzondere ervaring.
    Maar met al die lekkernijen die jullie maken en aangeboden krijgen ....... worden jullie niet rond als een tonnetje?
  3. Henk Spijker:
    11 juli 2016
    Hoeveel kilo zijn jullie al aangekomen. Jullie leren ook heel wat