Een vrije dag in Hoi An

7 juli 2016 - Hoi An, Vietnam

07-07-2016 Hoi An.
Vandaag een vrije dag! Dat wil zeggen,geen reisdag en geen geplande excursies.
Dus rustig opstaan en lekker genieten van een heerlijk ontbijtbuffet! Bij de receptie fietsen geregeld, die natuurlijk weer veeeel te klein waren, en zijn in de buitenwijken van Hoi An gaan fietsen. Onderweg kwamen we prachtige natuurgebieden tegen; vooral veel palm- en bananenbomen. We fietsten over een nieuwe brug en zagen dat vissers bezig waren hun fuiken leeg te halen. Daarbij stonden ze tot hun middel in het water. We kwamen uit in de haven van Coa Dai. Daar hebben we gevaren in een soort ronde tobbe, gemaakt van cocosnotenbladeren en bamboe. Samen met een Vietnamese roeister gingen we het water op. Het valt niet mee om zo'n ronde boot op de juiste koers te houden.  Een van ons tweeën moest meehelpen roeien, maar het grootste deel kwam toch wel van haar af. We voeren door een soort van bos van watercocusnotenbomen. Onze roeister was zeer creatief (had José kunnen zijn). Zij maakte van de bladeren van de cocosnotenbomen mooie sieraden voor ons. Het leek wel of wij voor een trouwceremonie opgesierd werden! Kettingen, ringen en hoofdtooien en dat deed ze perfect . Dat deze roeister ook handig was met de boot, liet ze ons merken door ons als een tol door het water te draaien. Het leek wel tobbendansen! Gelukkig kwamen wij weer droog terug aan de wal en vervolgden wij onze fietstocht . Een kwartiertje later kwamen wij een leuk restaurantje tegen waar wij eerst aan de koffie gingen en er meteen maar de lunch gebruikten.  Deze keer bestelden wij Cao Lau. Een heerlijk noedel gerecht met groenten, vlees, gefrituurde rijstekoeken en uiteraard noedels, alhoewel het meer op bami leek. Het smaakte uitstekend. De groente is soms wel even wennen. Je weet soms niet wat er in je gerechten zit of als groente erbij krijgt, maar het smaakt altijd weer prima. Nadat wij nog even gevraagd hadden of wij wel de goede kant op fietsten richting het hotel, gingen wij weer verder. Voor wij terug reden naar het hotel reden wij nog even naar het strand om te kijken hoe het er was. Het zag er prima uit, dus dat wordt morgen een strandmoment! Onderweg richting strand kwamen wij voor de eerste keer een boer tegen op een waterbuffel.  Wij stopten even om een foto te maken, want hij nodigde ons daarvoor uit! Toen hij vroeg of wij voor een foto ook op de waterbuffel wilde gaan zitten en wij daar niet op ingingen, werd hij behoorlijk kwaad. Hij begon te schelden en tieren. Wij zijn maar gauw weer op ons stalen ros gesprongen en snel verder gereden! Terug in het hotel even lekker een half uurtje in het zwembad afgekoeld en daarna richting het oude centrum om te genieten van de sfeer die daar is, een heerlijk hapje gegeten en daarna nog van de gezellige sfeer genoten, die er is als het donker is en het centrum vol hangt met verlichte lampionnen. Alle winkels zijn open en er is ook nog een markt waar iedereen naar toe gaat en met het lekkere warme weer is zo'n avond heerlijk om buiten te zijn.
Het was weer een leuke dag!
Groeten uit Hoi An .
Jaap en José

1. Ella:
    7 juli 2016
    Buiten de boer om een leuk dagje dus gehad. jullie zien er mooi uit na de boottocht, apart bootje hoor.
  2. Henk Spijker:
    11 juli 2016
    Het hoedje staat jullie wel. Vooral in die tobbe. Leuke ervaring