Weer. Terug in Hanoi

28 juni 2016 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

28-06-2016 Hanoi.
Vannacht met de trein van uit Lao Cai om precies 4.45 uur aan gekomen in Hanoi,
Een gids stond ons op te wachten bij het station en bracht ons in 15 min. naar het Hotel. Daar viel nog niets te beleven en doen!  Er waren op dat tijdstip nog geen kamers beschikbaar en voor een ontbijt moesten wij dan ook nog minimaal 2 uur wachten.
Het was ondertussen wel al licht geworden en wij wisten dat er volop activiteiten waren rondom het meer van sportende   Vietnamezen. Dus sportief als wij zijn, gingen daar ook maar eens een kijke nemen, en ja wel hoor, voor 6 uur zag je duizendenVietnamezen richting het meer lopen, het was stralend mooi weer en al goed warm. José mengde zich al snel tussen een groep mensen die met een soort van Yoga bezig waren. Jaap ging aan power training doen. Er lagen diverse roestige gewichten om mee bezig te zijn. Alles ging er ontspannen aan toe. Wij
Iiepen rondom het meer en soms deed José mee of werd gevraagd mee te doen. Er waren vooral veel groepen van vrouwen. De mannen deden meer individueel.   Leuk om te zien en voor José om mee te maken, was het lachyoga. Yoga waarbij de lach-emotie zichtbaar en hoorbaar aanwezig was. Maar respect, voor ook de vele ouderen, die, vaak nog in hun pyjama , met oefeningen bezig waren. Er waren heel veel mensen die een rondje om het meer wandelden, maar ook veel fietsers. Het was gelukkig voor hen nog erg rustig op straat. Na ons fitness rondje eerst maar eens een lekker capuchinno genuttigd en daarna op zoek gegaan naar een eettentje voor een ontbijt.
Alleen, de langs de straat opererende eettentjes waren al open, maar in noodle soep of andersoortige rijst producten hadden wij nog geen trek en garandeerde ook niet dat onze gezondheid  het zou blijven volhouden. Wel kwamen een restaurantje tegen waar pannenkoeken gegeten kon worden. Een soort van Crêperie. Dat leek ons wel wat. Wij bestelden allebei een pannenkoek met fruit. Korte tijd later kregen wij de pannenkoek gepresenteerd als een frietzak. Mooi versierd met fruit en slagroom. Nou het smaakte nog heerlijk ook. Vandaag zou ook onze kleding klaar zijn die wij bij een kleermaker hadden laten maken. Jaap een broek. Eerst even passen en toen bleek dat hij nog een klein beetje versteld moest worden. Een half uur later had Jaap een goed passende keurige broek! Daarna naar een andere zaak waar José iets besteld had. Ook bij José moest er nog iets aan de jurk veranderd worden. Het jasje was perfect en voor Jaap vonden we nog een stofje voor een overhemd bij de zo juist gekochte broek.  Morgenmiddag kan alles opgehaald worden. Nu naar het hotel om te kijken of er al een kamer beschikbaar was. Want van al het wandelen en actief bezig zijn en zo vanuit de nachttrein de dag beginnen, waren wel wel toe aan een opfrisbeurt. José ging daarna even rusten en ik ben alvast aan het reisverslag begonnen.
Na de siësta op zoek naar een beautycentrum voor een lekkere Vietnamese massage. Nou....er zijn er genoeg; soms zelfs drie in 1 stukje straat. Daar gingen we dan. Allebei op een massagebank, maar ja, dat valt voor Jaap niet mee. Hij was natuurlijk veeeeel te lang voor die bank. Nou ja, dan de benen maar een stuk eroverheen. Die masseuses lagen helemaal in een deuk; zo'n grote man. Binnen no time zaten ze al boven op ons en begonnen ons flink te kneden en los te slaan. Op het laatst mochten we rechtop gaan zitten, zodat ze schouders en ons hoofd nog even flink losmaakten. Jaap hing bijna met z'n voeten buiten de deur. So big man, so big man, zeiden ze steeds maar. Het was dus voor ons een nieuwe ervaring, maar blijkbaar ook voor de masseuses.
Hierna gingen we langs de spoorlijn lopen om alle mooie mozaïeken te zien, die daar tegen de wand gemaakt zijn. Het is een mozaïek van bijna 4 km. Dit is gemaakt omdat Hanoi 1000 jaar bestond.
Op zoek naar dat mozaïekwerk liepen wij nog een verkeerde straat in. Doordat toeval kwamen wij langs restaurantjes waar gebraden hond aan het spit hing. In diezelfde straat kwamen wij er diverse tegen!
Het was ondertussen ook wel weer tijd voor een diner! Echter geen gebraden hond!Maar ja, dan moesten we weer diverse drukke wegen oversteken. Goed uitkijken dus! Het aantal motoren in Hanoi overtreft zeer waarschijnlijk het aantal fietsen in Nederland! Ongelofelijk zoveel zijn het er. Stoppen doen ze niet voor je, dus je moet gewoon oversteken en doorlopen. De motoren slingeren zich wel langs je heen. Ongelukken hebben wij tot nu toe maar 1x gezien en dan nog wel buiten Hanoi. Bij het meer vonden we een leuk restaurantje! Op de 6e etage, op het dakterras met schitterend uitzicht op het meer, hebben wij heerlijk zitten eten.
Als je in de avond door Hanoi loopt valt er nog genoeg te zien en te beleven en dat maakt het wel zo leuk!
Morgenochtend vroeg op. Om 8 uur gaan we op bezoek bij Ho Chi Min en we moeten nog netjes gekleed gaan ook! Daarover morgen mee.
groeten Jaap en José .

1. Henk Spijker:
    28 juni 2016
    Volgens mij een vermoeiende dag. Maar wat een belevenissen. Geweldig.
  2. Hennie:
    28 juni 2016
    Heerlijk weer genoten van jullie verslag
  3. Silvia:
    28 juni 2016
    Heerlijk he dat reizen en vere landen. Geniet verder.
  4. Saskia:
    30 juni 2016
    Ik wil graag een foto van jullie nieuwe kleren zien!