Van Hue naar Hoi An.

6 juli 2016 - Hue, Vietnam

06-07-2016 van Hue naar Hoi An.
Realiseer me, dat ik vanaf gisteren officieel met pensioen ben van vadertje Staat!
Het gevoel wat ik er nu bij heb mag zo blijven. Lekker genieten op dit moment in Vietnam, zoals vanmorgen ook het ontbijt in ons hotel. Dit was zeer uitgebreid!
Wij hadden te weinig tijd om er rustig van te genieten omdat om 8 uur de reis verder zou gaan. Toch. Vanmorgen nieuwe gerechten geprobeerd en Bun Cha, zoals mijn zus Ans had aanbevolen. Het smaakten ons vanmorgen uitstekend! Afsluitend een bord met heerlijk fruit! Daarna was het snel uit checken en op weg naar Hoi An. De rit ging over de Manderijnenweg, zo genoemd omdat in de 15e eeuw ,tijdens de Hodynasty, de vele geleerden van Danang naar Hue moesten reizen om hun mandarijnenexamens (een Chinese taal) af te leggen. Tegenwoordig heet het ook Highway 1. Onderweg stopten wij bij een vissersdorpje waar de vissers nog druk bezig waren met hun gevangen vissen, oesters, kreeften en krabben. Ook kwallen staat blijkbaar bij hen op het menu, want er stonden heel wat tonnen met kwallen klaar. De weg voerde over de Hai Van pas van 496 m. hoog en  gaf ons mooie uitzichten. Voor de Vietnamezen heet dit de "Poort van wolken bij de zee". Na deze tussenstop ging het naar een dorpje vlak bij Danang waar de Marble Mountain stond. Voordat we daar op mochten werden we, uiteraard, eerst door een fabriekje/winkel gestuurd waar veel marmeren voorwerpen stonden en andere spullen, zoals kettingen en sieraden. Waar in het verleden het marmer vandaan gehaald werd, is deze nu alleen voor de toeristen. Er zijn vele grotten met prachtige Boedha beelden, van klein tot gigantisch groot. Het was de moeite waard om de ruim 1400 treden te bewandelen. Soms moesten we door hele smalle openingen klimmen. Gelukkig zijn we niet zo dik; dus we konden er doorheen. Onze gids, een wandelende encyclopedie , wist over ieder beeld wel wat te vertellen.
Na deze indrukwekkende bezichtiging gingen we door naar Danang om het naar het Chammuseum te gaan, waar veel beelden uit het Chamrijk tentoongesteld waren. Grote indrukwekkende zandsteen sculpturen met vooral afbeeldingen uit het boedishme en hindoeïsme . Onze gids wist er veel over te vertellen en soms wel te veel! Maar goed hij deed ook zijn werk en gelukkig was het geen groot museum. Daarna was het eerst een ice-koffie drinken, alvorens we naar Hoi An doorreden om daar een stukje creativiteit te gaan doen. Lampionnen maken. Dat was natuurlijk een kolfje naar de hand van José . Alhoewel, het frame was al gemaakt en wij mochten de zijden kiezen en dit om de lampion plakken en knippen. Bijgestaan door een lieftallige Vietnameze schone, die mij hielp bij het knippen, kwamen de lampionnen tot stand en het resultaat was best aardig! Na onze reis zijn ze thuis te bewonderen! We gingen hierna nog niet naar het hotel, maar de gids nam ons mee voor een stadswandeling in het oude centrum van Hoi An. We bezochten een paar bijzondere gebouwen en kregen een indruk hoe Hoi An er uitzag. Daarna was het echt tijd om naar het hotel te gaan. Na afscheid genomen te hebben van de gids en chauffeur hebben wij ons eerst gesetteld in ons hotel. Een mooie ruime kamer voor de komende 3 nachten.
Tegen diner tijd liepen wij naar het centrum. Het was ondertussen donker geworden en Hoi An en vooral het centrum kleurde vrolijk met allerlei gekleurde lampionnen. Het was een drukte van belang in het centrum! Veel mensen zochten een eettentje of waren nog aan het shoppen. Wij vonden een leuke Vietnamese eettent en hadden een heerlijk 6 gangen menu voor 10 euro p.p. Na nog een kop koffie in een koffie tentje, gingen we heerlijk relaxed terug naar ons hotel.
Groeten
Jaap en José.

1. Marianne:
    Jaap,
    Alle goeds voor een heel fijn pensioenleven samen met José en blijf inderdaad genieten nu en in de toekomst. Liefs, Marianne
  2. Ella:
    6 juli 2016
    Weer een hoop gezien en gedaan. Mooie foto's ook vandaag weer gemaakt.
  3. Alwin en Dionne:
    6 juli 2016
    Supermooi zeg. Wat doen jullie veel leuke dingen en wat een prachtige foto's. En gefeliciteerd met je officiële pensioen. De eerste topdag heb je alvast te pakken.