5 juli en 6 juli

7 juli 2017 - Bahir Dar, Ethiopië

Eindelijk was het zover. Na nog een spannende dag gisteren met wat ziekenhuis bezoek, konden wij stellen, dat we redelijk gerust aan onze reis gaan beginnen. Vanmorgen om 06.30 opgehaald door schoonzus Nettie, die ons naar het station heeft gebracht, arriveerden wij ruim op tijd op Schiphol. Wij hadden rekening gehouden met lange wachttijden ! Echter de incheck balie van Turkish Airlines was pas om 08.10 uur open ( 3 uur voor de vertrektijd), dus hier hadden wij de langste wachttijd. De rest ging allemaal redelijk vlot. Nadat wij achter de douane waren, eerst nog even dollars halen voor onze visums in Ethiopië en daarna even lekker een ontbijtje nuttigen.

Een kwartier later dan gepland, rijden wij weg van de gate! Na 3 uur vliegen bereikten wij Istanbul. Vlak voor de landing werden we nog getrakteerd op 2 extra rondjes boven Istanbul! Blijkbaar waren we te vroeg voor de landing.

Effies een bakkie doen. Nou ja, dit moest ook twee keer. Je hebt van die reizigers met rugzakken, die niet goed hun draaicirkel in kunnen schatten. Dus daar ging de lekkere cappuccino over Jose der hand en over de vloer. De veroorzaker verontschuldigde zich meerdere malen. En....we kregen van het huis gewoon een nieuw bakkie.

De vlucht naar Addis Ababa verliep prima. Er gebeurt van alles in zo'n vliegtuig: schreeuwende en springende kinderen; soms niet normaal. Jaap moest bij de toilet even wachten. Komen er twee volwassen vrouwen met twee kinderen uit de toilet.  Hoe krijg je het voor elkaar om met z'n vieren erin te komen?????

We zijn om 23.30 uur geland. Op het vliegveld was onze gids nergens te bekennen; binnen niet, maar buiten ook niet. We stonden op het punt om zijn vrouw te bellen, want hij was zelf niet bereikbaar, toen er ineens iemand met een muts op, maar zonder naambord, naar ons toekwam. Dit bleek onze gids te zijn. Hij moest zijn papieren, bij de bewaking van de parkeerplaats, afgeven. Hij was zo lief, dat hij zijn vrouw ons liet bellen, dat hij het echt was. Om 1.30 uur kwamen we in ons hotel aan. Eindelijk naar bed.

Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken we voor een stadstour. We zijn naar het Nationaal Ethiopisch historisch museum geweest, daarna de bergen in om te kijken naar het museum van een van de vroegere koningen en zijn huis. Het was heel klein, gemaakt van modder en gras. Dus niet echt een luxe onderkomen.

Na de lekkere Ethiopische lunch, vertrokken we naar een fruit/groentemarkt.

De manier waarop we deze tour beleefd hebben, was erg bijzonder. We zijn met allerlei oude local busjes, taxi's e.d. overal naar toe gegaan, samen met een gids. Soms konden de deuren niet open, was er van alles weer dichtgeplakt met tape. Jose zat achterin een busje, waar het water door de hevige regen, gewoon naar binnen droop. Gelukkig zat ze op de stoel  bij het raam, want bij haar buurman, liep het over zijn rug heen zijn kruis in. Een keer zaten er zelfs 20 mensen in zo'n volkswagenbusje.

Na een bakkie cappuccino en een vega tapenade, gaan we ons even opfrissen. Kijken of de douche nu wel voldoende water geeft. Daarna worden wij om 19.00 uur opgepikt door de gids en gaan we samen met zijn (Nederlandse) vrouw ergens dineren!

1. Hennie:
    7 juli 2017
    Heerlijk weer zitten te genieten va n jullie beleven is hier geniet Ik ook van
  2. Ella:
    8 juli 2017
    Wat een verhaal zeg. Benieuwd hoe de rest verloopt
  3. Henk Spijker:
    9 juli 2017
    Het begint meteen spannend en ik zag regen op de foto. Genoten van het verslag
  4. Woord:
    13 juli 2017
    Hallo Jaap en José, een beetje late reactie maar heel veel plezier !
    Het begin ziet er in ieder geval al heel goed uit !