6 mei 2018

6 mei 2018 - Lilongwe, Malawi

Na een goede nachtrust van ons beiden, was het ook lekker om even te kunnen douchen! Geen eigen douche, maar toch wel een douche met warm water. In de loop van de vorige avond was er toch weer electriciteit en dat is dan wel zo fijn. Met daglicht kijk je dan ook weer anders naar het verblijf waar wij zitten en dan zie je een omheind mini dorpje met bar en restaurantje en een klein winkeltje. Ook nog een zwembad en een heerlijke rust. Gasten uit alle delen van de wereld zitten hier in een tent of camper of hebben een huisje gehuurd. Het zijn vooral jongeren die hier langs komen. We spraken met een Belg die hier al 13 jaar leeft en een boerderij bezit. Zijn moeder en beste vriend waren overgekomen, omdat hij volgende week donderdag gaat trouwen met zijn Malawinese bruid. Geheel volgens ritueel.

Na ons ontbijt ben ik maar begonnen met het oppompen van de volleyballen en voetballen. Om 10.30 uur zouden wij opgehaald worden door Maartje en Sigrid van Doingoood om ons een deel van de stad te laten zien. Wandelend naar het centrum van de nieuwe stad Lilongwe (er is ook een oud centrum) werd ons wegwijs gemaakt welke kanten wij op zouden kunnen gaan en waar we wat kunnen vinden.

Leuk was de fruit en groentemarkt, waar we rondgeleid werden door Peter, een van de eigenaren van een groente tent en bij wie wij ons fruit konden bestellen als wij dat nodig hadden. Dan hoeven we zelf niet die opdringerige mensen af. Peter regelde het dan wel voor ons volgens Maartje. Dus op die manier kochten wij het nodige fruit en......konden wij ook zonder veel problemen foto’s maken. Op de markt zagen wij ook mensen het spel djambula spelen. Een soort van knikkerspel (zie foto),waar geen touw aan vast te knopen was.

Daarna door naar de volgende, 2e hands kledingmarkt. Daarvoor moesten wij via een loopbrug van bijeen geraapte planken naar de overkant! Ook in Malawi zijn ze slim , want hoe beroerd de brug er ook uitzag, je moest wel tol betalen en natuurlijk terug ook. Na het marktbezoek nog even de supermarkt in, om wat boodschappen te doen en daarna koffie en lunch in een aardig restaurant. De cappuccino smaakte goed en als lunch namen Jose en ik een heerlijke pannenkoek. Tijdens de lunch de zaken voor morgen besproken. Het wordt een ochtend met veel improvisatie en vast ook een leuke  dag. Daarna doken wij een mini-bus in, die ons naar huis zou rijden. Met 20 man/vrouw opgepropt hadden wij gelukkig maar een kort ritje te gaan. Het deed ons weer even aan Ethiopie denken. Terug bij de lodge eerst even een vrucht gegeten die wij op de markt gekocht hebben. Het smaakte bijna het zelfde als komkommer maar net iets anders. (zie foto). Daarna bij het zwembad gezeten waar we een gezin uit de UK troffen, die eigenlijk al jaren in Botswana wonen en nu een trip van 6 maanden met de auto maken door de zuid oostelijke landen van Afrika incl. Zuid Afrika .  Zelf komt het echtpaar uit het onderwijs en hadden nu een break genomen om met hun 2 pubers rond te reizen. Meestal verblijven ze een paar weken in een land, gaan de kinderen daar een paar dagen naar een Internationale School en proberen zij zelf nog hier en daar wat vrijwilligerswerk te doen. Interessante mensen !

Voor het diner hebben wij alvast onze spullen uitgezocht die wij morgen mee willen nemen want om 07.30 uur staat morgenochtend de taxi klaar.

De menukaart van het restaurant geeft aan dat er kip met ei en noodles gekookt wordt of sweet potatoes met rice. We kiezen maar voor het eerste. De prijs 4000 Kwacha of te wel ongeveer € 4,50.

Het bord met spaghetti en stukjes kip smaakte uiteindelijk best wel aardig. Ei was er niet bij, maar oké hier moeten we niet te moeilijk over doen! Wel is het nog even wennen om onze dagelijkse malaria pil in te nemen. Gisteren vergeten, dus vandaag maar 2.

Een relatief rustige dag vandaag! Op naar morgen! 07.00 uur gaat de wekker!

1. Ella:
    6 mei 2018
    al weer een hoop mee gemaakt op de eerste dag. Geen last van een jetlag?
  2. Nel Groot:
    7 mei 2018
    leuk Jaap en jose mooi verhaal heerlijk om telezen
  3. Leo:
    8 mei 2018
    Wat een geweldig avontuur weer . prachtig hoor
  4. Henk Spijker:
    8 mei 2018
    Al weer een hoop gezien en meegemaakt. Denk om de pillen. Het eten kost dus niets.