Sapa dag 2

27 juni 2016 - Sa Pa, Vietnam

27-06-2016 Sapa.
De nacht kon beter. De springveren van het matras drukte je zo het bed uit!  Dus Jaap iets eerder uit bed om te genieten van het mooie uitzicht vanuit de hotelkamer. José kwam er een half uur later ook maar uit. Eerst maar even ontbeten want onze gids zou ons om 09.30 uur ophalen voor onze Tour door de omgeving van Sapa. Na het ontbijt de spullen weer bij elkaar geraapt, want er moest ook weer uitgecheckt worden. Onze gids Sai was op tijd, dus konden we snel richting Lao Chai. Wij waren niet de enigen die op trekking gingen.
Het begon ook al behoorlijk warm te worden. Wij waren in goede conditie dus dat moest toch wel goed gaan. Nadat wij op weg waren liepen er al gauw 2 vrouwtjes mee van de Black H'mong. Vriendelijk als ze zijn informeren ze waar je vandaan komt etc. Op hun rug een mand met, uiteraard, soevenirs om te verkopen. Ze dringen niet aan en lopen gewoon mee. We gaan een heuvelachtig gebied in waar de lokale bevolking voor hun eigen behoeften rijst, mais en andere groenten verbouwen. Vooral rijst. De heuvels staan er vol van. Het is een mooi gezicht al die heuvels met mooi groene, nog groeiende, rijstplanten. Er was weinig aktiviteit op de plantages omdat alles nog aan het groeien was en de plantjes nog volop in het water stonden. Het water waar de dorpsbewoners van leven komt uit de heuvels en is met een ingenieus slangen systeem verbonden met iedere huishouding. Hier komt geen loodgieter aan te pas! Onderweg bekijken wij een aantal woningen van de lokale bevolking en behalve dat het er donker is, en daardoor ook koel, zie je er open vertrekken met in de ene hoek de keuken, in de andere hoek het sanitair, een tafel en een paar bankjes of stoelen en een paar 2 persoons bedden! Er leven grote families in. Voor de rest wordt het huis gebruikt als opslagruimte voor van alles en nog wat. Je leert er mee leven!
Het is maar goed dat er geen Partij van de Dieren is in Vietnam ! Als je ziet hoe er met de dieren wordt omgegaan. Enerzijds hebben ze alle vrijheid, maar als ze eenmaal voor de slacht bestemd zijn of verkocht moeten worden op de markt is er geen medelijden meer met de dieren! Dat zagen wij gisteren op de markt, maar nu ook weer bij de diverse woningen. Zo lag er een levend varken opgerold, alsof hij als rollade opgediend moest worden, maar dan niet met touwtjes maar in een rol gaas!later zagen we achter op een motor het zelfde (?) varken in zijn cocon van gaas vervoerd worden. Nadat wij door het eerste dorpje waren werden de 2 H'mong vrouwtjes actief. Hun route zat er op en ze wilden graag iets aan ons verkopen. Helaas hadden wij geen interesse in wat ze verkochten. Jammer voor ze maar zo kun je de hele dag wel aan de gang blijven. Echter er stonden ook al weer 2 nieuwe H'mong vrouwtjes klaar om mee te lopen tot het volgende dorp naar Va Tan. Gezellig!
De route werd nu wel wat pittiger. Van het geplaveide pad kwamen we nu op meer zand en rots paden te lopen. Dit was een stuk zwaarder. Het mooie uitzicht wat we iedere keer weer zagen vergoedde veel en het was natuurlijk een mooie uitdaging van de conditie. Gelukkig had het ook niet geregend, waardoor de grip op de paden nog goed was, alleen bij sommige steile dalingen kreeg ik, Jaap, hulp van de beide vrouwtjes. Beiden pakten mij bij tijd en wijlen vast bij de hand om mij te geleiden. José   had uiteindelijk haar stokken! Een gaaf gezicht, zo'n grote kerel tussen die kleine vrouwtjes in. Aan het einde van de route, wij waren ondertussen al 4 uur onderweg, hebben wij bij deze vrouwtjes dan iets gekocht! Ze hebben er uiteindelijk ook wat voor gedaan. Wij waren aan het einde van het eerste deel van de dag. Het was tijd voor een heerlijke lunch! En die kregen wij ook in Sapa.
Na de lunch werden wij naar het dorpje CAT CAT gebracht. Dat niet alleen bekend staat om zijn waterval in de heuvels, maar ook om alle verkoop standjes van de locale bevolking, op diezelfde weg naar de waterval. Het was een 2 kilometer sliert van kraampjes en dan nog alle kinderen die er ook spulletjes proberen te verkopen. En die gezinnen bestaan gauw uit gemiddeld 5 kinderen. Er waren ook nog wat "oude ambachten" zoals het maken van hun eigen wijn of verf voor de kleding die zij maakten. Allemaal heel natuurlijk en met de hand gemaakt. Toch wel mooi dat zo'n bevolking zich weet te bedruipen van wat zij verbouwen als producten. Het enige afval wat ze hebben is het plastic! Oppassen is het wel met al die motoren die ook als transportmiddel gebruikt worden. Soms hebben 2 meter lange planken in de breedte achter op hun motor. En dan moet zo'n bestuurder donders goed oppassen! Alhoewel, zij toeteren wel en de rest springt op zij! Uiteindelijk kwamen wij bij de waterval uit, wat er wel goed uitzag en nadat wij daar even gebleven waren, moesten wij toch wel terug om onze spullen nog uit het hotel te halen in Sapa en naar Lao Cai door om op tijd bij het station te zijn.
Wat hebben genoten van de geweldige natuur, die Sapa biedt. Je kunt het bijna niet beschrijven of op foto's bekijken. Je moet het echt ervaren.
Gelukkig hadden wij nog tijd om ook wat te eten voordat Sai, onze gids, ons naar de trein bracht die ons weer terug brengt naar Hanoi. Verwachte aankomsttijden om 4.45 uur in de morgen! Het zal wel weer een slechte nacht worden met dat kedeng ....kedeng....kedeng.
Onze mede cabine genoten zijn 2 Spanjaarden ! Een pas getrouwd stel. Helaas ze moeten boven elkaar slapen!

Groeten. Jaap en José

1. Hennie:
    27 juni 2016
    Heerlijk weer genoten van jullie verhalen
  2. Henk Spijker:
    27 juni 2016
    Als je dit leest dan besef je wel dat je rijk bent. Maar die mensen zijn met weinig tevreden.
    Heerlijk verhaal.
  3. Ans Kuiper:
    27 juni 2016
    Leuk om de foto's van de rijstterrassen te zien. In maart laten ze de terrassen vol lopen met water, wat een heel andere gezicht geeft. En nu zien we ze met het prachtige groene rijst.