weer terug in Wormer.

18 juli 2016 - Wormer, Nederland

18-07-16 op 11000 meter hoogte en een paar meter onder zee niveau (Wormer).
Wij waren gisteravond vlot op het vliegveld van Hongkong. Het was niet druk op de weg. Wij waren ook de enige passagiers in de shuttle bus! Wij konden onderweg nog even genieten van het verlichte Hongkong in het donker. Dat zag er werkelijk mooi en af en toe indrukwekkend uit. Even na 20.00 uur waren wij er al, terwijl ons vliegtuig om 00.15 uur zou vertrekken. Het inchecken ging ook vlot, das wij zaten al snel achter de douane. Wij hadden nog niet gegeten dus wij zochten uit de vele eettentjes naar iets wat ons wel wat leek. En afgaande op de plaatjes van de restaurants dachten we een goede keuze gemaakt hadden. Uiteindelijk viel het tegen. Wij hebben beter gegeten de afgelopen 3 weken.
Wij gaan in ieder geval op tijd aan boord! Echter we vertrekken wel een half uur later dan gepland. Kort nadat wij opgestegen waren kwamen ze al met het diner aan, dus om ongeveer 01.30 uur in de nacht! José lag al lang uit op de banken. Het vliegtuig was namelijk lang niet vol en mochten wij ook de stoelen gebruiken die vrij waren. José had dus 3 stoelen en ik ook. Dat was wel zo prettig! Het eerste deel de nacht werden we regelmatig vanuit ligstand weer rechtop gezet vanwege de turbulentie. We moesten dan weer in de riemen. Interessant is het ook om de route te kunnen volgen. Zo vliegen we van China naar Rusland  en kom je plaatsen tegen als Ulanbaatar en Novosibirsk,  ergens in midden Rusland. We gaan ongeveer over Petersburg richting de Baltische staten. José slaapt bijna de hele nacht door.(dommelt) Ik lig af en toe een uurtje ongemakkelijk en ga dan maar weer recht opzitten of een wandeling door het vliegtuig maken. Tijdens de nachtvlucht staat  er altijd drinken en een kleine snack  klaar wat je zo mag pakken. Ik verdoe mijn tijd, als ik niet slaap, met het schrijven van dit verhaal of ga mijn video alvast terugkijken en de slechte opnames er tussen uithalen. Lezen is lastig in het donker, dus moet ik wachten tot de luiken van het vliegtuig weer open mogen. Om 04.30 uur Nederlandse tijd wordt het ontbijt geserveerd en zitten wij dus weer aan de "scrumbled eggs" en yoghurtje en fruit. Ondertussen vliegen we ten noorden van de Baltische staten richting Zweden. Kristianstad komt in zicht. Niet veel later komt Amsterdam inzicht als wij via de Waddenzee op Nederland aanvliegen. Toch wel leuk om op deze manier je topografische kennis weer op te frissen. We hebben een rustige landing en zijn dan ook volgens schema weer op tijd terug in Nederland. Met de trein en taxi naar huis en zo zijn we om 08.30 weer op onze vertrouwde stek. Aan het einde van de middag hebben wij het meeste alweer opgeruimd en zo kunnen wij na het diner ook weer genieten van het polderlandschap door een rondje te gaan fietsen.
Wij kijken met veel plezier terug op onze reis naar Vietnam en Hongkong. Wij hebben ook met veel plezier onze ervaringen gedeeld met jullie. Wij danken al diegene die gereageerd hebben op onze reisverhalen van iedere dag. Wij waren niet in de gelegenheid om jullie vragen te beantwoorden, dat kan altijd nog een keer! Wij hopen dat jullie genoten hebben van de verhalen.
Een laatste groet, maar nu vanuit Wormer!
Jaap en José.

1. Henk Spijker:
    18 juli 2016
    Bedankt voor de leuke verhalen
  2. Henk Spijker:
    18 juli 2016
    Ik heb genoten van jullie verhalen
  3. Ella:
    18 juli 2016
    fijn dat jullie weer veilig thuis zijn, geniet van het mooie weer en vooral nagenieten van alles
  4. Noortje en Frank:
    19 juli 2016
    Welkom thuis! Complimenten voor de leuke verhalen en mooie foto's.
  5. Alwin en Dionne:
    19 juli 2016
    Het was leuk om jullie te volgen. Bedankt!