02 juli 2023

2 juli 2023 - Moramanga, Madagaskar

Van Antsirabe naar Andasibe 300 km.

Wij kozen er voor om vroeg te gaan rijden, want het zou een lange dag worden. Dus om 07.30 uur  zaten we in de auto. De route zou gaan via Tana ( de hoofdstad) en daarna oostwaarts naar Andasibe in het regenwoud. Het was vanmorgen koud en bewolkt en dat bleef nog geruime tijd zo. Het was nog relatief rustig op de weg wat verkeer betrof. Maar ja, het was dan ook zondag en veel mensen waren wandelend op weg naar de kerk. Het viel op de veel vrouwen en meisjes, op weg naar de kerk, er netjes gekleed bij liepen. Op de velden was ook nog niet veel te doen. Langs de weg kwamen we wel weer stalletjes tegen met verkoop producten zoals groenten. In een bepaald gebied werden konijntjes aangeboden en bij een ander dorp waren het vooral avocado’s. Ook reden we door een dorp waar veel raffia aangeboden werd.  De lokale bevolking maakt hier dan ook van alles van. Na een paar uur rijden even een koffiestop gedaan om ook even de benen te strekken. We zitten nu weer op de route waar we aan het begin van de reis ook over reden en zo zagen we weer de vele Mariabeelden langs de weg, alsmede ook de houten auto’s en muziekinstrumenten. Onze chauffeur vertelde nog dat de jongens in Madagaskar van 2 tot 3 jaar besneden worden. Wel door een dokter, maar dat het stukje wat weggehaald wordt volgens traditie door de opa van het kind  opgegeten wordt.🫣 We komen al dichter bij Tana als het wat warmer wordt. Bij een restaurantje eten we onze zelf meegenomen lunch op ( was geen probleem)! We kochten er wel wat drinken. Daarna verder. Het viel op dat er op zondag veel kleding gewassen werd in de rivieren of kanaaltjes langs de weg en dat het er dan altijd heel druk was. Onze chauffeur vertelde, dat veel mensen uit de stad met de hele familie er een sociaal gebeuren van maakten, met picknick en socializen en ondertussen ligt de was dan te drogen. Bovendien is het ook nog goedkoper dan thuis met een wasmachine als die er al is. Na een paar uur rijden kwamen we bij het Pyereras reptielen park. Hier zouden veel kameleons te zien zijn en slangen en vlinders. Kameleonnen hebben we inderdaad genoeg gezien. Ook nog 2 slangen, een krokodil en slechts 2 vlinders waarvan 1 uniek was.

Na deze tussen stop was het nog 1 1/2 uur rijden. De weg was ondertussen weer behoorlijk slecht en druk geworden. Slecht, omdat het wegdek weer enorme gaten bevatte en druk vanwege de grote hoeveelheid vrachtwagens op de weg, die doordat wij in de bergen reden, vele s-bochten had. Lekker doorrijden kon dus niet, maar uiteindelijk hadden we dan toch onze eindbestemming bereikt:

Lemuren Lodge! Niet dat hier de lemuren liepen, maar morgen in het regenwoud zien we ze hopelijk wel. Ook nu weer een mooi stekje met uitzicht op het regenwoud.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nel Groot:
    2 juli 2023
    Weer een mooi stukje gelezen.
  2. Henk Spijker:
    2 juli 2023
    Mooie natuur. Maar wat een verhaal over de besnijdenis.
  3. Wim en Lia:
    2 juli 2023
    Fijn dat jullie ons op de hoogte houden van jullie belevenissen .
    Wel iedere keer veel kilometers hoor.
  4. Henk Spijker:
    2 juli 2023
    Mooie natuur. Wat een verhaal over de besnijdenis
  5. Hennie:
    2 juli 2023
    Mooi stukje weer gelezen en genoten
  6. Alwin en Dionne:
    3 juli 2023
    Mooi om te lezen hoe ze in elk dorp iets anders verkopen. Alles proberen om geld te verdienen.
  7. Noortje en Frank:
    3 juli 2023
    Extra blij met jullie kleindochters
  8. Ella:
    3 juli 2023
    Prachtige natuur foto's en blij dat ik oma ben. Hahaha