3 juli 2023 - Antananarivo, Madagaskar

Van Andasibe naar Antananarivo 145 km.

Vandaag alweer de laatste dag. Vanmorgen hadden we nog een programma in het Andasibe Rainforest National Parc. En ja, als je in het regenwoud gebied zit kun je regen verwachten. Dus hadden wij vandaag op onze laatste dag regen bij het opstaan. Het was koud en kill, dus zaten we warm ingepakt aan het ontbijt. Te veel ontbijt zodat we een paar broodjes meenamen voor onderweg om aan iemand weg te geven. De regenjassen dus maar te voorschijn gehaald en zo op weg naar het park 10 min. verder met de auto. We waren niet de enige vandaag, maar hadden wel een eigen lokale gids. Na wat tekst en uitleg over het regenwoud waar wij zaten en wat wij konden verwachten gingen we op pad. Eenmaal onder het bladerdak van de bomen viel de regen nog wel mee. We werden niet echt nat! Het was even zoeken voor we lemuren zagen. Maar na wat gesluip door het dichte bos kwamen we de eerste tegen. De Diademed Sifaki. Een soortgenoot van de Verraux Sifaki. Die van vandaag was meer goud gekleurd en de Verraux, die we al eerder gezien hadden was meer wit van kleur. Na een tijdje het schouwspel bekeken te hebben gingen we weer verder.  Ondertussen vertelde de gids over diverse bijzondere bomen die er groeiden en dat in het regenseizoen (januari -april) het water er 2 meter hoger staat in de rivier die door het bos loopt. Je kunt je er wel bij voorstellen dat dit heel wat gevolgen dan heeft voor de natuur, maar ook voor de lokale bevolking die leeft van wat de natuur te bieden heeft en mogelijk maakt. Uiteindelijk kwamen we ook de Indri Indri lemur tegen. De grootse lemur van alle soorten. Mooi om te zien hoe die zich voortbewegen in hun natuurlijke omgeving. Een van de lemuren had nog een 2 maanden oude baby onder de buik hangen. Ook kwamen we nog een Pill bug ( hout luis) tegen van ca. 8cm groot. Deze heeft een harde rug (soort van schild) en kan zich oprollen als hij bedreigt wordt. Een bijzonder beest om te zien. Na ongeveer 3 uur waren we weer terug. Tijd voor een bakkie koffie! Onze chauffeur reeds ons naar een restaurantje waar we koffie konden drinken. Prima koffie en dat voor € 0,60 per kopje! We moesten de zelfde weg weer terug als wij gisteren heen hadden gereden, maar gelukkig viel het vrachtverkeer onze kant op mee. Zeker in het begin was het rustig. Maar toch kun je niet harder dan gemiddeld 30 km per uur rijden door het vele bochtenwerk en het ontwijken van de gaten in het wegdek. Ook werd er op veel plaatsen gewerkt aan de weg. De ene keer reden wij links in de berm de andere keer rechts. Behalve de lunch in Moramanga hebben we niet meer gestopt tot we bij het hotel in Tana aan kwamen en dat was om 16.30 uur.

Opmerkelijk nog was dat wij door een dorpje reden waar veel mensen bezig waren om van stukken steen ( uit de bergen), klinkers aan het hakken waren met een moker en beitel! Zowel mannen, als vrouwen en kinderen. Een behoorlijk zware klus. De broodjes die we meegenomen hadden van ons ontbijt hebben we aan een mevrouw gegeven die de weg besproeide met een emmertje warer vanwege het stof en als dan een auto passeerde hield ze haar hand op! Wij hebben haar maar de broodjes gegeven en daar was ze heel dankbaar voor. En zo eindigd een mooie reis! We zitten weer in het zelfde hotel als de eerste dag op ongeveer 10 min. Van het vliegveld.  Morgen vertrekt ons vliegtuig om 14.40 uur dus we kunnen dan rustig aan doen.

1. Wim en Lia:
    3 juli 2023
    Mooie reis ! Jullie zijn weer een ervaring rijker.
    Thuis nagenieten .
    En een hele fijne terugreis.
  2. Noortje en Frank:
    Goede reis terug
  3. Theo Kersten:
    3 juli 2023
    Onze dank voor alle boeiende reisverhalen. Plezierige terugreis toegewenst.
  4. Martin en Ans:
    3 juli 2023
    Wij hebben genoten van jullie reisverhalen. Bedankt. Wij wensen jullie een goede terugreis. Groetjes Martin en Ans
  5. Hennie:
    3 juli 2023
    Lieverds genoten van jullie reisbeschrijving en een goede reis terug❤️
  6. Corrie:
    3 juli 2023
    Heb genoten van jullie verhalen en foto's.
    Wens jullie een goede reis naar Nederland.
    Tot gauw
  7. Alwin en Dionne:
    3 juli 2023
    Goede reis terug naar Nederland.
  8. Wim:
    3 juli 2023
    Het waren mooie verhalen en wens jullie verder een goede vliegreis terug
  9. Marianne de Leuw-Bremer:
    Dag Jose en Jaap,
    Zo dat was een enerverende en bijzondere reis!
    Veel om achteraf over te praten.
    Ik wens jullie een hele goede terugreis morgen.
  10. Nel Groot:
    4 juli 2023
    Wat heb ik genoten van jullie mooie verhalen tot gauw weer .
  11. Elise:
    4 juli 2023
    Laatste dag nog heel wat lemuren soorten kunnen spotten!
    Met de velen indrukken die jullie hebben opgedaan weer terug naar ons platte landje. De hobbelige wegen zullen jullie niet missen….maar wij jullie dagelijkse avonturen wel;-) goede reis!