22 juni Shiretoko

22 juni 2024 - Shari, Japan

Vanmorgen zouden we al vroeg opgehaald worden door een gids, die met ons de Shiretoko 5 meren route zou gaan lopen. Een tocht van ca. 3 km , waar beren leven. De excursie duurde 3 uur. Dat was dus vroeg ontbijten, waaraan wij ons, zoals iedere dag, met genoegen te goed aan gedaan hebben.

De Japanse gids pikte ons op in de lobby van het hotel. Hij sprak gebrekkig Engels. Onderweg naar het NP kwamen we een paar keer nog een hert langs de weg tegen. Bij de entree van het NP Shiretoko zouden er nog 7 Japanners aansluiten. We kregen instructies hoe te handelen, als er zich een beer liet zien en daarna gingen we op pad. Onze berenbel mochten we niet gebruiken, want hij zou af en toe een schreeuw geven en in zijn handen klappen. Het was droog maar bewolkt en flarden van mist hingen er boven het Nationaal Park.

De gids was heel enthousiast en vertelde veel, maar alles in het Japans en heel af en toe een klein beetje Engels. Gelukkig was de natuur mooi en namen dat maar in ons op. Bij het eerste meer zagen we de overkant nog, maar vanaf dat moment werd de mist steeds dikker, als we weer bij een meer aankwamen. Of het nu door de mist kwam of door de gids, die regelmatig in zijn handen klapte of een schreeuw deed, maar een beer hebben we helaas niet gezien en dat terwijl er zo’n kleine 500 beren rondlopen. De afgelopen dagen waren meerdere malen beren gesignaleerd. Alleen maar een paar vogels gezien.Na 3 uur kwamen we een klein beetje teleurgesteld terug bij het begin punt; de natuur was prachtig, maar we kwamen voor de beren.

De gids zette ons in het centrum van de stad af, zodat wij ergens een lunch konden nemen. Voor de middag besloten we naar een uitkijkpunt te rijden, waar we de berg Rausu zouden kunnen bekijken. Na ongeveer 20 min. waren we daar. Echter ook hier speelde de mist ons parten. Er was helemaal niets van de berg te zien door de mist. José wilde weer terug gaan, maar we bleven toch nog maar even wachten en inderdaad na een poosje kwam het grootse deel van de berg toch te voorschijn. Helaas niet de top. De berg is 1661 meter hoog. Zo hebben we toch nog kunnen genieten van de omgeving. Daarna teruggereden en eerst nog even bij het Shiretoko nature Center aangegaan, waar de nodige informatie over het NP te krijgen was en waar we nog een mooie film over de beren in het park gezien hebben. Zo hebben we toch nog wat van de beren in hun leefomgeving meegekregen.

Hierna terug naar het hotel waar het al bijna etenstijd was. Ook vandaag heeft het weer heerlijk gesmaakt en zijn we daarna nog even wezen relaxen in de Onsen.

1. Silvia:
    Geen beren op de weg 🤪
  2. Nel Groot:
    22 juni 2024
    Wel jammer van de beren maar je heb toch de beren bel .
  3. Wim en Lia:
    22 juni 2024
    Heel jammer geen beren . Maar een mooie tocht door de natuur .
  4. Hennie:
    22 juni 2024
    Wel jammer maar jullie hebben genoten
  5. Henk Spijker:
    22 juni 2024
    Beren laten zich niet dwingen. Maar ullie genieten wel

Jouw reactie