23 juni Kushiro

23 juni 2024 - Kushiro, Japan

Gisteren nog vergeten te vermelden dat het Shirekoto National Park op de  Wereld Erfgoedlijst staat om zijn unieke flora en fauna.  Vandaag zou onze laatste echte dag op Hokkaido zijn. We hadden een reis van ruim 3 uur voor de boeg naar Kushiro, maar wilden onderweg ook nog even langs  het Akan International Crone Center. Een opvangplek en tentoonstelling voor en over de Japanse kraanvogel.  Onderweg weer een aantal keren  herten gespot langs de weg. De weg ging omhoog en omlaag en telde vele s-bochten. Als we omhoog reden zaten we regelmatig ook in  de wolken! Bij het Center aangekomen, werd het ons niet helemaal duidelijk van het hoe en wat van het Center. Uiteindelijk bleek dat je 4 kaartjes kon kopen (tegen gereduceerd prijs) voor 4 verschillende plekken waar je kraanvogels kon zien. Inclusief die in een dierentuin! We hadden alleen geen idee hoe ver alles uit elkaar lag. Een routekaartje in het Japans maakte het er niet eenvoudiger op. Dus met Google Translate en Google Maps werd het al wat duidelijker.  20 minuten verder op was een opvangcentrum voor Kraanvogels. Wij er naar toe. Daar bleek het aantal kraanvogels tegen te vallen. In grote omheinde velden liepen er steeds 1 of 2 vogels. Vliegen konden ze niet! Hier waren we snel uitgekeken. Dus op naar de volgende locatie. Er was nog een observatie Centrum waar ook Kraanvogels liepen. Bleek dat achter het International Crane Center te zitten. Maar ook hier waren weinig kraanvogels. Eigenlijk was het er de tijd van het jaar niet voor dat er veel kraanvogels daar zijn. Vooral in de winterperiode zijn er daar veel te zien. Dus eigenlijk pech! Na wat rondgekeken te hebben zijn we maar door gereden richting ons hotel. Vlak voor onze eindbestemming de tank nog even vol gegooid, want de auto moesten we vandaag weer inleveren. De benzine in Japan is lekker goedkoop . Ongeveer 1 euro per liter! Tijdens de trip op Hokkaido hebben we ca. 800 km gereden. Het links rijden is enorm meegevallen. Het was daarbij ook niet druk op de weg, dus het was goed te doen en we konden meestal lekker doorrijden. Zonder de auto hadden we veel minder gezien tijdens deze rondreis. Wel was de auto voor Jaap eigenlijk te klein. Daardoor heeft José meer gereden dan Jaap.

Nadat we bij het hotel ingecheckd hadden, hebben we de auto afgeleverd bij de Toyota Rental. Dit was vlakbij het busstation, vanwaar we morgen met de bus naar het vliegveld moeten. Meteen even geïnformeerd hoelaat de bus vertrekt en hoelang deze er over doet. We hadden tussen de middag nog niet gelunched, maar op het station zagen we een bakker waar lekkere broodjes en koffie te krijgen was, dus daar hebben we gebruik van gemaakt. We hebben nog een klein stukje van de stad gezien, maar er was niet veel te beleven. Misschien omdat het zondag was en het regende een beetje.

We konden niet in het hotel eten, want het restaurant was niet open dus gingen we er nog even op uit. In de haven kwamen we een leuke barbecuerestaurant tegen. Je kon bonnen kopen voor minimaal 1000 ¥ en dan kon je langs een aantal kramen je eten kiezen en deze op de barbecue bakken. We zaten tussen de Japanners, maar deze spraken geen Engels. Pas aan het einde ( hij had zijn flesje wijn leeg!) begon er eentje in het Engels met ons te praten. Dat was nog wel even leuk.

Geen Onsen deze keer. Het hotel had er geen. Dus maar mooie volleybalwedstrijden zitten kijken van de Japanse heren en dames. Spectaculair!

Zo eindigde de dag weer op een gezellige wijze.