23 juni 2019

28 juni 2019 - Zomba, Malawi

Wij konden vanmorgen uitslapen, maar voor Jaap was dat niet aan de orde. Die was nu al gewend aan vroeg wakker worden en dat gebeurde vanmorgen ook. Jose lukte het wel een uurtje langer te blijven liggen. Jaap maakte gebruik van een heerlijke warme douche, maar toen was het warme water op en mocht Jose onder de koude douche stappen. Dat was een tegenvaller. Op onze werklocatie hebben we tenminste alle 2 warm water om te wassen. Ook al is het in een teiltje.

Als ontbijt kozen wij voor een heerlijke pannenkoek met vruchten! Na het ontbijt zijn wij Zomba ingegaan om nog wat boodschappen te doen. Onderweg kwamen wij een moeder met 3 kinderen tegen, die op weg waren naar de kerk. De kinderen zagen er erg mooi uit in hun witte jurkjes. Jose mocht een foto van ze nemen. Wij hadden nog suiker en zout nodig voor de pap voor de schoolkinderen. Want zonder deze ingrediënten kan er geen pap gemaakt worden. Voor iedere school hebben wij 7 kilo suiker en 1 1/2 kilo zout gekocht. Wat een gesjouw.Jaap hoeft niet meer naar de sportschool. Mais hebben ze zelf. De kinderen zullen er blij mee zijn. Ook kochten wij nog een pak papier, dat de kinderen gebruiken voor tekenen en schilderen. Nog even een bakje koffie gedronken bij het Afrika café en daarna de inkopen naar de hostel gebracht.

We leggen wat km. lopend af. Nu door naar de botanische tuin. We hadden geluk. We troffen meteen een groep apen met jonkies. Het is een prachtige tuin met een aantal watervalletjes. Na anderhalf uur gewandeld te hebben, zijn we lekker gaan lunchen. Hierna weer terug naar de hostel. Over een uur worden we opgehaald om weer naar het Mawa project te gaan. Komende week hebben we een vol programma gemaakt, zodat we zoveel mogelijk kunnen betekenen voor de kinderen.

Lizzy onze huishoudster had weer sima gekookt met een soort van andijvie, verse doperwten en bruine bonen. Dit eet je met je handen. In het begin gebruikten wij onze vingers nog met eten, maar dat was het toch niet helemaal. Dus toch maar met vork en mes gegeten. Het smaakte allemaal weer prima, maar het was wel veel te veel.

Aan tafel was het rustiger, omdat de andere vrijwilligster en haar vader ook vertrokken waren. De komende week zijn wij hier dus met z’n tweeën.

De avonden kunnen wij eigenlijk nu alleen nog maar door brengen met lezen, spullen klaarzetten voor de volgende dag en het dagverslag voor de volgers maken. Daarna is het omstreeks 21.00 uur tijd om naar bed te gaan, want de volgende dag gaat de wekker weer om 6.30 uur. (Vakantie????)