Project Mawa in Malawie

28 maart 2019 - Wormer, Nederland

Vorig jaar hebben wij onze vakantie doorgebracht in Malawi, waar wij 2 weken op scholen hebben gewerkt en nog een week iets van het land hebben gezien. Dit betrof het project Samalani. Wij hebben daar voor ons gevoel goed werk gedaan en hadden het gevoel dat dit nog niet af was. Dus besloten wij om dit jaar weer naar Malawi te gaan naar ons project Samalani.

Vertegenwoordigers van Doingoood, die begin januari naar Malawi geweest zijn om hun projecten te bezoeken kregen daar te horen dat voor het project Samalani de stekker er uitgetrokken was. De oprichters van dit project hadden geen geld meer om dit voort te zetten. Doingoood faciliteerde dit project door er vrijwilligers naar toe te sturen om de leerkrachten en kinderen te ondersteunen. Dit was dan steeds van korte duur. Het stoppen van dit project betekent dus ook dat kinderen geen onderwijs meer krijgen en dat is het ergste ervan.

Als alternatief bood Doingoood ons het project Mawa aan in de buurt van Zomba.  Mawa is een community van 20 dorpjes met 17.000 bewoners. De volledige benaming is: "Mawa ndi Anthu Otisamala" of te wel Kinderen dragen zorg voor onze toekomst. Het project streeft ernaar het leven in de gemeenschap te verbeteren.

Het project zet zich in voor verschillende doelgroepen en richt zich op bijvoorbeeld onderwijs voor de jongste kinderen, ontwikkeling van de jeugd via Jeugdprogramma's, de kwaliteit van leven van chronisch zieke mensen en mensen met HIV/Aids en het ondersteunen van ouderen, gehandicapten en weeskinderen.

Er zijn 2 schooltjes waar kinderen van 3 - 6 jaar naar toe gaan. Wij gaan daar helpen. Hoe het programma er voor ons uit gaat zien is nog niet bekend, maar daar hebben wij wel vertrouwen in.

Ondertussen zijn wij bezig fondsen te werven voor dit project en wij mogen ons verheugen in een goede belangstelling. Zo heeft de Maria Magdalena parochie in Wormer ons gesteund bij de Startdienst in september 2018 en hebben wij nog een mooi bedrag mogen ontvangen van een echtpaar bij 60-jarig huwelijksfeest. Zo kwam dit ook bekend bij de Jozef parochie in Zaandam en deze steunen ons project nu ook met enkele fantastische acties en activiteiten gedurende de Vastenperiode. Wekelijks verkopen zij taart voor bij de koffie na de zondagdienst. Een van de parochianen heeft tasjes gemaakt voor de verkoop en waren wij afgelopen zondag ook aanwezig bij de Italiaanse maaltijd. 33 Personen hadden zich hiervoor aangemeld en de opbrengst was al ruim € 500. En er zijn nog meer activiteiten de komende weken. Super toch!  Ook van enkele andere personen hebben wij toezeggingen ontvangen. Een deel van de opbrengsten wordt besteed aan dekens voor de kinderen. Het is daar nu regentijd en koud. Zomba ligt in een bergachtige omgeving. Er is dringend behoefte aan dekens voor de kinderen. Voor ongeveer 80 kinderen worden deze dekens aangeschaft.

Wij zijn nog op zoek naar duplo, houten puzzels of houten spelletjes zoals domino of memorie. Wie wat heeft en aan ons kwijt wil, laat het weten.

Wij gaan straks met een goed gevoel terug naar Malawi en onze kennis en kunde delen met de lokale bevolking bij het project.

Nog 2 1/2 maand en dan is het zover; 14 juni vliegen wij naar Malawi.

1. Ella:
    31 maart 2019
    Jullie gaan weer ontzettend mooi en dankbaar werk daar doen, ik spreek jullie nog wel even over de dingen die jullie vragen
  2. Fred de bruin:
    11 april 2019
    Hoi,

Ik ben Fred de bruin, 51 jaar en ga as zondag voor een maand naar MAWA!!! Leuk om met elkaar contact te hebben. Ik kan jullie bellen als ik terug ben? Kan ik mijn ervaringen delen!
  3. Jaap Conijn:
    11 april 2019
    Hallo Fred,
    Leuk hoor. Natuurlijk zijn we geïnteresseerd in jou ervaringen. Ga je daar iets specifieks doen..?
    Hoe lang ga je? Mijn email adres is: [email protected]