17 juni 2019

22 juni 2019 - Zomba, Malawi

Vanmorgen zouden wij om 08.00 uur opgehaald worden. Na eerst een ontbijtje genuttigd te hebben werden de koffers klaargezet. Met Annelies, onze contactpersoon, werd nog even besproken welke boodschappen nog gehaald moesten worden, voordat wij richting het Mawa project gebracht zouden worden. Voor ons project hadden wij nog papier nodig en voor ons zelf de nodige boodschappen als brood, melk, drinken, pindakaas, fruit etc.

Toen wij alles hadden was de auto alweer aardig vol, waarna we op weg konden naar het Mawa project. Dit was een goed half uur rijden. Wij gingen al snel van de weg af en reden via zandpaden steeds verder de binnenlanden in.

Uiteindelijk kwamen wij in een klein dorpje aan Sungolo, waar ons onderkomen is. Wij werden welkom geheten door Lizzie, onze kok en huishoudster en Nicolien, een vrijwilligster, die hier al goed 2 maanden zit. Nadat wij onze koffers op onze kamer gezet hadden, hebben wij even rondgekeken en vertelde Nicolien ons over hoe het hier aan toe gaat. Het Doingoood huisje bestaat uit een aantal kamers  en een living. Dat ziet er allemaal goed uit. Buiten is een kookhuisje, is het toilet en de douche. Voor de douche wordt warm water gekookt, wat je dan over je heen kunt gieten of gewoon kunt gebruiken om je te wassen.

Kort na onze aankomst kwam Willes, de projectmanager van Mawa. Een enthousiaste man, die heel blij was met onze komst. Hij vertelde over het project en het programma voor de komende week. Ook vertelde hij, dat uit de donaties die zij via ons hadden gekregen, en waarvoor wij toestemming hadden gegeven, al veel spullen hadden gekocht. Bestek en bekers voor de kinderen, drie grote zeilen om op te kunnen zitten, in plaats van op het beton. Stoelen, welliswaar niet voor de kleintjes, maar voor het hele project, als er bijeenkomsten zijn. Ook grote plastic bakken met een watertrap en gewoon wat plastic bakken.

Na de lunch hebben wij eerst nog een kleine wandeling door het gebied gemaakt om ons te oriënteren. Kinderen waren allemaal nieuwsgierig en liepen achter ons aan. Daarna hadden wij een kennismakings bijeenkomst met alle projectleiders van de diverse projecten die er in de Mawa community zijn. Alles moest wel via vertaling overgebracht worden, want zij spraken nauwelijks een woord engels. Aan het einde deden we nog 2 spelletjes met ze, domino en memorie, om aan te geven wat wij met de kinderen willen gaan doen. Ook dit was voor hen niet allemaal vanzelfsprekend. Het was dus af en toe hilarisch.

Terug bij het Doingoood huisje nog wat praktische zaken geregeld en daar zijn Jose en Jaap wat gaan volleyballen. Ook daar kwamen al snel kinderen bij kijken; dus hebben wij die er ook meteen bij betrokken. De kinderen hadden er veel plezier in.

Lizzie had ondertussen een heerlijk diner klaargemaakt, waarna het tijd was om dit verslag te maken en ons voorbereiden op morgen.

1. Ella:
    24 juni 2019
    Een goede start gemaakt
  2. Henk Spijker:
    25 juni 2019
    Een rustige start. En fijn dat het allemaal goed geregeld is.