18 juni 2019

22 juni 2019 - Zomba, Malawi

Vandaag zijn we dan voor het eerst naar de Mawa nursery school geweest. Jaap had een grote tas met daarin Duplo ,  memoriespelen, dominospellen en een paar sportballen bij zich. Ook hadden wij de tasjes mee, die de St. Jozef parochie uit Zaandam gemaakt had bij ons een nog een stapel puzzels. Onderweg naar de school haakten al verschillende kinderen bij ons aan en in optocht kwamen we na ongeveer 20 min. bij de school aan. Daar werden wij hartelijk welkom geheten door meester George en juf Maureen. Langzamerhand kwam de kinderen binnen in de leeftijd van 2 t/m 5 jaar. Zo’n 50 kinderen totaal. Ze werden op een zeil geplaatst,  wat van onze donatie gekocht was en begonnen eerst met een gebed. Dit ging dus hardop met de nodige decibels.

Jose legde uit wat de bedoeling was. Er werden groepjes gemaakt en ieder groepje kon aan de slag met het Duplo, puzzels, memory spel of dominospel.

Met veel enthousiasme gingen de kinderen aan de slag bij de Duplobak. Het was dringen om de blokken! Ook bij de andere activiteiten was het enthousiasme groot. Sommige kinderen snapten het al snel wat er gedaan moest worden, anderen hadden er nog hulp bij nodig. Na ongeveer 1 1/2 uur was er pauze. Eerst moesten de handjes gewassen worden met water. De kinderen hadden meestal een zakje met een soort van Nibits en /of rijst bij zich. Sommige kinderen hadden niets en dan werd er door de andere kinderen met hen gedeeld. Jaap deelde zijn Snelle Jelle ook! Na de pauze mochten de kinderen buiten spelen. Wij hadden een springtouw bij ons en een strandbal en daar werd druk gebruik van gemaakt. Uiteraard deden wij mee. Na het buitenspelen gingen de kinderen weer naar binnen en daar kregen zij een voor een een tasje. De kinderen waren daar heel blij mee. Ze mochten zelf kiezen uit de vele kleurige tassen! Daarna eerst nog even op de foto en was het tijd om naar huis te gaan. Ook nu weer liep er een grote groep kinderen achter ons aan tot zij bij hun eigen huisje kwamen. Voor ons was het lunchtijd en na de lunch was het voor Jaap nog even werken geblazen. Er moesten namelijk grote balen gedroogde tabaksbladeren op een vrachtauto geplaatst worden. En dat ging niet machinaal, maar daar waren vele handen voor nodig en het waren best zware balen. Vlak bij ons huisje is een drogerij voor tabaksbladeren die hier groeien.

Hierna gingen wij met Nicolien en nog een buurjongen een wandeling maken naar een riviertje en vervolgens haalden wij sportspullen op, om maar het voetbalveld te gaan en daar met kinderen voetbal en andere spelletjes te gaan doen. De kinderen vonden het leuk om te voetballen of met de frisbee te gooien of een balletje overslaan met een beach tennisracket. We hadden nog een bal mee en een springtouw. De kinderen hebben we zich prima vermaakt en na 2 uurtjes vonden wij het wel genoeg. Zeker ook omdat de zon best wel warm was.

Terug bij het huisje eerst maar wat gedronken en daarna alvast spullen klaargezet in de opbergbakken, die Lizzie voor ons vanmorgen gekocht had in Zomba. Deze opbergbakken zijn nodig om de spullen, die wij meegenomen hebben, goed te kunnen bewaren na gebruik.

Het kleinkind van Lizzie blij gemaakt met een mooi shirt van Johan Cruijf en ook Ruben, een geestelijk gehandicapte jongen hebben wij er blij mee gemaakt. Ruben had al de hele middag een leuk Engels leesboek bij zich. Jose heeft hieruit voor gelezen voor hem en nog een groepje nieuwsgierige buurtkinderen.

Hierna weer heerlijk gegeten uit Lizzies keuken: verse frites met stukjes varkensvlees en veel groente.

1. Hennie:
    22 juni 2019
    O wat mooi en de kinderen zo blij
  2. Nel Groot:
    25 juni 2019
    wat leuk voor de kinderen en de shirt komen goed van pas
  3. Henk Spijker:
    25 juni 2019
    Bijzonder allemaal en met kleine dingen zijn ze al blij.